شناسهٔ خبر: 74691598 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر واحد مرکز آزمون خودرو خبر داد:

دورانی جدید در نظارت بر کاتالیست‌ها و کاهش آلودگی هوا با تدوین یک استاندارد ملی

تهران- ایرنا- مدیر واحد مرکز آزمون خودرو و محیط زیست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ضمن تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای آزمایشگاه شیمی کاتالیست در راستای کاهش آلایندگی خودروها، از تحقق اجراسازی استاندارد ملی ۲۳۲۱۲ در سنجش مبدل‌های کاتالیستی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران علی مولانا، افزود: به دلیل آمادگی نداشتن آزمایشگاه‌های کشور، از سال ۱۴۰۲ تاکنون استاندارد ۲۳۲۱۲ جهت کنترل بر مبدل‌های کاتالیستی اجرایی نرسیده بود.

وی با اشاره به اینکه از سال‌های گذشته یکی از موضوع های اساسی در برنامه توسعه این بخش، اجرای آزمون‌های آلایندگی چه در سطح خودرو و چه در سطح قطعات موثر در آلایندگی منابع متحرک بوده است، ادامه داد: مبدل‌های کاتالیستی یکی از این قطعات هستند که کنترل آلاینده‌های خروجی از اگزوز را بر عهده دارند.

مدیر واحد مرکز آزمون خودرو و محیط زیست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خاطرنشان کرد: تلاش کردیم تجهیزات مربوط به تست مبدل‌های کاتالیستی را در مرکز آزمون آلایندگی ایجاد و آزمون‌های این حوزه را پیاده‌سازی کنیم.

مولانا گفت: در آن مقطع، استاندارد ملی مشخصی برای اندازه‌گیری فلزات گرانبها و سایر آزمون‌های مبدل کاتالیستی وجود نداشت و در واقع نظارت‌های کیفی بر این قطعه صرفا براساس استانداردهای کارخانه‌ای شامل استاندارد پژو بود. بنابراین سازمان ملی استاندارد نسبت به تدوین استاندارد ملی جهت نظارت کیفی بر این قطعات و کنترل واردات و همچنین تولیدات داخلی این قطعه اقدام کرد که سرانجام در سال ۱۴۰۲ استاندارد ملی با شماره ۲۳۲۱۲ تهیه و به عنوان استاندارد ملی مبدل‌های کاتالیستی در دستور اجرا قرار گرفت. اما به دلیل عدم آمادگی آزمایشگاه‌های کشور، این استاندارد تاکنون اجرا نشده است.

مدیر واحد مرکز آزمون خودرو و محیط زیست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ادامه داد: قرار است از یکم آذرماه سال جاری، این استاندارد در کشور اجرا شود و همه مبدل‌های کاتالیستی، چه وارداتی و چه تولید شده در داخل، باید تحت آزمون‌های این استاندارد قرار بگیرند. خودروسازان و قطعه‌سازان نیز موظف به رعایت الزام این استاندارد هستند.

مولانا با اشاره به تاریخچه تست‌ها و استانداردهایی که بر روی قطعه کاتالیست در اروپا تعریف شده، ادامه داد: سطح استاندارد جهانی همیشه مدنظر این مرکز بوده و در این زمینه با تجهیز کردن آزمایشگاه به دستگاه نشر اتمی ICP و سایر تجهیزات توانستیم آمادگی کامل جهت اندازه گیری فلزات گرانبهای پالادیوم، رودیوم و پلاتین در کاتالیست‌ها ارتقا دهیم.

مدیر مرکز آزمون خودرو و محیط زیست ISQI همچنین از همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست برای کنترل کیفیت کاتالیست‌های خودروها خبر داد و گفت: این سازمان می‌تواند با استفاده از نتایج این تست‌ها، کیفیت کاتالیست‌های نصب شده روی خودروها را مورد نظارت قرار دهد.

مولانا ادامه داد: در سال گذشته پیشنهاداتی جهت اجرای آزمون‌هایی در راستای کاهش آلودگی هوا به سازمان محیط زیست ارائه کردیم. در این راستا جلسات متعددی برگزار شد و رضایت خودروسازان نیز جلب شد که آزمون PGM یا اندازه‌گیری میزان فلزات گرانبهای کاتالیست‌ها مورد آزمون قرار بگیرد. به موجب ابلاغ از طرف مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، مقرر شد این آزمون در فاز تست‌های تایپ اپروال برای خودروهای تولیدی در کشور اجرا شود. به این صورت که پس از انجام تست‌های نوع یک یا انتشارات خروجی از اگزوز خودروها، قطعه مبدل‌های کاتالیستی از روی خودرو دمونتاژ و مورد آزمایش قرار بگیرد.

وی از اجرای کامل استاندارد ۲۳۲۱۲، از ۱ آذر امسال خبر داد و گفت: این استاندارد شامل پنج آزمون از جمله آزمون‌های اندازه‌گیری فلزات گرانبها، افت فشار، دمای عملکرد مبدل کاتالیستی، لایت‌اف و چسبندگی واشکوت است.


مدیر مرکز آزمون خودرو و محیط زیست، از تجهیز و تکمیل این آزمایشگاه در مجتمع آزمایشگاهی ایمنی و سنجش آلایندگی خودرو مرکز خبر داد و ابراز امیدواری کرد و گفت: در حال حاضر، این قبیل آزمون‌ها غالباً در آزمایشگاه‌هایی انجام می‌شود که خود، تولیدکننده این قطعات هستند، اما مرکز آزمون خودرو و محیط زیست به‌ عنوان تنها آزمایشگاه مستقل از خودروساز و قطعه‌ساز می‌تواند به عنوان دستگاهی ناظر و بی‌طرف، در حوزه تست‌های آلایندگی و کاتالیست‌ها، این آزمون‌ها را انجام دهد.