شناسهٔ خبر: 74683103 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

دانشگاه‌ها باید در خط مقدم توسعه کشور و حکمرانی علم باشند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با تاکید بر نقش حیاتی دانشگاه‌ها در توسعه کشور و حکمرانی علم، گفت: تلاش مضاعف برای ارتقای جایگاه علم و فناوری در ایران شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، حسین سیمایی امروز _چهارشنبه دوازدهم شهریور_ در آئین افتتاحیه نود و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، در ابتدای سخنان خود، یاد و خاطره دانشجوی دکتری شهید مهدی جمشیدی که در عرصه علم و دفاع از کشور به شهادت رسید را گرامی داشت و اظهار کرد: نقش اقتدار علمی و فناوری کشور در جنگ اخیر ستودنی بود.

وی با اشاره به دغدغه‌های ملت ایران در جنبش مشروطه برای توسعه از طریق علم، افزود: علم، راه حل توسعه ایران، اقتصاد قوی و دفاع مقتدرانه است.

وزیر علوم با طرح دو سوال کلیدی، به بررسی وضعیت علم در سیاست‌گذاری‌های کشور پرداخته و ادامه داد: جایگاه علم در سیاست‌گذاری کشور کجاست؟ سیاست‌گذاری برای علم (آموزش، پژوهش، فناوری، فرهنگ و اخلاق دانشگاهی) چگونه باید باشد؟

سیمایی با پرسش درباره اینکه آیا سیاست‌گذاری‌ها منجر به جذب بهترین‌ها و کارآمدی علم در جامعه شده است، بر لزوم ارزیابی دقیق عملکرد گذشته تاکید کرد.

وزیر علوم، برنامه هفتم توسعه را "نقشه راه" وزارتخانه دانست و بر اجرای دقیق برنامه‌های تدوین شده توسط مدیران و اساتید دانشگاه‌ها تاکید کرد.

وی با اشاره به اهمیت سال دوم دولت، این زمان را فرصتی مناسب برای پایه‌گذاری و اجرای خدمات ماندگار دانست و از رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها خواست تا این سال را جدی بگیرند.

سیمایی با توجه به تحولات عظیم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فناوری، بر لزوم ایده‌های جدید و ادامه دادن به سبک‌های نوین آموزش، به ویژه در عصر هوش مصنوعی، تاکید کرد و گفت: با این چرخش‌های عظیم، دیگر نمی‌شود با مدل‌های گذشته ادامه داد. آیا می‌شود هوش مصنوعی را نادیده گرفت؟

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی به اندازه انرژی هسته‌ای، حق مسلم ماست، افزود: بی‌توجهی به هوش مصنوعی برای امنیت کشور خطر دارد و ما به عنوان متولی تربیت متخصصان هوش مصنوعی مسئولیت مضاعفی داریم. تربیت متخصصان هوش مصنوعی را "وظیفه‌ای مضاعف" برای دانشگاه‌ها معتقد هستیم.

سیمایی در ادامه سخنان خود، به «افت کیفیت آموزش عالی» اذعان کرد و بر لزوم بازگشت به کیفیت و تعهد اساتید، حتی در دروس مقاطع پایین‌تر، تاکید نمود.

وی به تدوین برنامه درسی برای رشته‌های نوظهور و مجوزدهی به برخی دانشگاه‌ها در این زمینه اشاره کرد و نیاز به تربیت سریع نیروی متخصص در برخی رشته‌ها و مدیریت مازاد نیرو در برخی دیگر را یادآور شد.