به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، حجتالاسلام حبیب الله شعبانیموثقی امروز _چهارشنبه دوازدهم شهریور_ در آئین نودونهمین اجلاس رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، پژوهشگاهی و فناوری و با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص کرسیهای آزاداندیشی اشاره کرد و اظهار کرد: فضای گفتگو، بحث و مناظره باید در دانشگاههای ما جدی گرفته شود؛ اگر هیئت علمی و دانشجوی ما فضایی برای اظهار نظر نداشته باشد، کجا باید اظهار نظر کند؟
وی با تأکید بر اینکه اسلام دین منطق و استدلال است و از هیچ اظهار نظری هراسی ندارد، افزود: انقلاب اسلامی ما نیز مبتنی بر مبانی اسلامی شکل گرفته و از سوال و شبهه نمیترسد. باید فضا فراهم شود تا سؤالها در ذهن دانشجوی ما سانسور نشود و کرسیهای آزاداندیشی بهترین بستر برای این مهم هستند.
پژوهشهای دانشگاهی باید گرهگشای مسائل کشور باشند
نماینده ولی فقیه در استان همدان در ادامه به یکی از چالشهای مهم در حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: این حجم از مقالاتی که در کشور در عرصه علوم مختلف نوشته میشود، به چه میزان میتواند گرهگشای واقعیتهای اجتماعی ما باشد؟
وی تصریح کرد که بسیاری از مقالات و پژوهشها، به دلیل انتزاعی بودن و عدم پیوند با مسائل واقعی جامعه، نتوانستهاند مشکلی را حل کنند.
شعبانی از دانشگاهها خواست تا پژوهشها را به سمت حل مسائل جدی کشور، از جمله مشکلات اقتصادی و روشهای حکمرانی سوق دهند.
وی با اشاره به اینکه برخی ساختارهای کنونی در اقتصاد و سیاست کشور نیاز به مطالعه و بازنگری دارند، بیان کرد: مرکز پژوهشهای مجلس و دانشگاه باید وارد شوند، مسئله را به درستی تشخیص دهند و راهکارهای عملی ارائه کنند.
علم و دوری از تعصب، دفاع از منزلت علم
امام جمعه همدان در بخش دیگری از سخنان خود، با تأکید بر اینکه "علم عرصه تعصب نیست"، به معضلی در نظام آموزشی کشور اشاره کرد و آن را "تعصب به برخی از علوم، به ویژه علوم غربی" دانست و با بیان اینکه "اظهارنظرهای غربیها در فضای دانشگاهی ما وحی منزل حساب میشود"، این رویکرد را نوعی تعصب نازیبا و نگاهی سطحی به علم قلمداد کرد.
وی خاطرنشان کرد: علوم انسانی ریشه تحولات اجتماعی است و وظیفه وزارت علوم را "حفاظت از منزلت علم" باید دانست. با ترویج نگاه ارزشی به علم، عقلانیت در جامعه توسعه یابد و علم بازیچه مسائل اقتصادی و معیشتی نشود.
شعبانی با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر "امیدواری نسبت به آینده"، گفت: علم بنبستشکن است و کسی که اهل ارزش ذاتی علم باشد، ناامید نمیشود.
وی بر اهمیت تربیت در کنار تخصص تأکید ویژه داشت و با اشاره به حوادث اخیر و نقش متخصصانی که فناوری را در جهت کشتار و تخریب به کار میگیرند، گفت: دانشگاه ما فقط قرار نیست متخصص تربیت کند. متخصص ممکن است منفعتطلب باشد و هر جا که منفعتش اقتضا کرد، حرکت میکند. امروز دنیای بشر به شدت نیازمند انسانهای متخصص و متعهد است که ابتدا انسانیت، اخلاق و وجدان را بفهمند.