به گزارش ایرنا از فرمانداری تهران، حسین خوشاقبال عصر چهارشنبه در جلسه بررسی وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اظهار کرد: این جلسات باید خروجی عملیاتی داشته باشد و انتظار داریم دستور کارها بهصورت محدود اما مشخص دنبال شود تا نتایج ملموسی حاصل شود.
معاون استاندار تهران ادامه داد: اگر نتوانیم در تهران به نتایج قابل توجهی در این بخش برسیم، طبیعتا الگوبرداری در سایر استانها هم انجام نخواهد شد.
وی افزود: موضوع موتورسیکلتها و تاکسیهای فرسوده باید بهصورت جدی پیگیری و موانع موجود اعم از مشکلات فرهنگی، اعتباری یا اجرایی به شکل دقیق در قالب گزارش و مکاتبه به استانداری منعکس شود تا تصمیمگیری نهایی صورت گیرد.
خوش اقبال اضافه کرد: تهران پایلوت اجرای این طرحهاست و موفقیت در این حوزه میتواند مبنای برنامههای ملی باشد بنابراین همه دستگاهها باید همافزایی لازم را برای تسریع در روند کاهش آلودگی هوا بویژه از طریق نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی به کار گیرند.
سهم استان تهران اسقاط ۲۰ درصد موتورسیکلتهای فرسوده است
معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تهران نیز با اشاره به مصوبات اخیر کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران گفت: بر اساس برنامه هفتم توسعه، سهم این استان از طرح اسقاط خودروهای فرسوده ۲۰ درصد تعیین شده است.
سعید بشیری افزود: در همین راستا مقرر شد قرارگاه خودروهای فرسوده استان تهران با محوریت فرمانداری و همکاری شهرداری، معاونت اقتصادی استانداری، ستاد نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و شبکه بانکی تشکیل شود تا روند نوسازی و اسقاط با سرعت بیشتری پیش برود.
وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در مشوقهای اسقاط خودروها ادامه داد: براساس گزارشها، در پنج ماه منتهی به مرداد ماه امسال، تنها ۹ درصد از کل اسقاط خودروهای کشور در استان تهران انجام شده است.
به گفته وی، در حالیکه بیش از ۲۰ درصد خودروهای فرسوده کشور در تهران تردد دارند این اختلاف در اجرای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نشان میدهد که نیازمند تسهیلات ویژهتری برای صاحبان این خودروهای در پایتخت برای جایگزینی هستیم.
سهم آلایندگی هوا با موتورسیکلتهای فرسوده در تهران ۱۴ درصد است
دبیر شورای ترافیک استانداری تهران نیز با اشاره به نقش وسایل نقلیه موتوری در آلودگی هوا گفت: بر اساس آمارها، ۸۶ درصد آلایندگی هوای پایتخت ناشی از منابع متحرک است که ۱۴ درصد آن به موتورسیکلتها مربوط میشود.
ابوالفضل دربانی اضافه کرد: به همین دلیل موضوع جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده در دستور کار قرار گرفته و تفاهمنامهای برای جایگزینی ۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده با برقی در تهران منعقد شده است.
وی ادامه داد: مدل مالی این طرح بهگونهای طراحی شده که متقاضی بدون پرداخت وجه، میتواند موتورسیکلت فرسوده خود را تحویل داده و یک دستگاه موتورسیکلت برقی دریافت کند.
به گفته وی، منابع مالی این طرح از سه محل تامین میشود: ۸۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد چهار درصد از طریق صندوق توسعه ملی، ۲۶ میلیون تومان بابت گواهی اسقاط موتورسیکلت فرسوده و مبالغ حاصل از اوراق صرفهجویی انرژی که توسط وزارت نفت تضمین میشود.
دربانی با اشاره به برخی چالشهای اجرایی افزود: یکی از مشکلات اساسی در این بخش، ضعف بانک اطلاعاتی موتورسیکلتهای فرسوده است.
وی گفت: خوشبختانه با هماهنگی قوه قضاییه مقرر شده مالکان موتورسیکلتهایی که اطلاعاتشان در سامانه وجود ندارد، پس از طی فرآیند قانونی از جمله انتشار آگهی در روزنامه، دارنده، بهعنوان مالک قانونی شناخته شود این اقدام میتواند مسیر اجرای طرح را روانتر کند.