به گزارش ایرنا "سیدمحمد رستگاری " روز چهارشنبه در دورهمی رسانه ای که با حضور جمعی از اصحاب رسانه استان در یکی از هتلهای سنتی یزد و در فضایی صمیمی برگزار شد، افزود: از جمله این طرحها میتوان به بازار سنتی یزد اشاره کرد که در یک سال گذشته گفتمان احیای این بازارها شکل گرفته است
وی اظهار کرد: عمده تمرکز ما بر بازسازی این بازار بوده که کاری سنگین و نیازمند همکاری و همافزایی دستگاههای مختلف است.
رستگاری با تاکید بر اهمیت حمایت رسانهها از این پروژهها گفت: بازار سنتی نیازمند مساعدت، حمایت و بازدیدهای مستمر است، از اصحاب رسانه دعوت میکنیم با حضور فعال خود، در جلب همکاری کسبه و مردم نقشآفرینی کنند.
وی درباره مشکلات بازار سنتی بیان کرد: بازار به شدت دچار فرسودگی ساختاری، خرابی شیروانیها و آسیبهای جدی شده است. همچنین مشکلات ایمنی موجود، ضرورت بازسازی و نوسازی فوری را دوچندان کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد تصریح کرد: همکاری و مشارکت دستگاههای زیرساختی و دیگر نهادها حیاتی است تا بتوانیم بازار تاریخی یزد را به عنوان میراث جهانی حفظ کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی یزد همچنین درباره پروژههای موزه بزرگ صدرالعلما گفت: فاز اول پروژه در مرحله پایانی است و این موزه پس از بهرهبرداری، به عنوان نخستین موزه مرجع استان یزد محسوب خواهد شد که اهمیت بالایی برای توسعه فرهنگی منطقه دارد.
وی احیای برج و باروی بافت قدیمی یزد را از دیگر طرحهای مهم عنوان کرد و افزود: این طرح تامین اعتبار ملی شده و مشاوران متخصص به کار گرفته شدهاند تا اجرای پروژه به شکل علمی و دقیق تضمین شود.
رستگاری ادامه داد: همچنین عملیات اجرایی در دو راسته بازار شاهزاده فاضل و حضرت عباسی که تحت نظر پایگاه میراث جهانی یزد هستند، آغاز شده و بیشتر به صورت شبانه انجام میشود تا در فعالیت روزانه بازار اختلال ایجاد نشود.
وی اضافه کرد: طرحهای اجرا شده در دو راسته بازار شاهزاده فاضل و حضرت عباسی، الگوی موفقی خواهند بود که به مرور در سایر بخشهای بازار نیز توسعه پیدا میکند.
وی افزود: در هر شهرستان نیز برنامهریزی شده که یک یا دو پروژه شاخص و مقیاسدار در حوزه بافتهای تاریخی اجرا شود.
رستگاری در پایان تاکید کرد: با مشارکت شهرداری، دهیاریها، کسبه و دستگاههای زیرساختی، امیدواریم پروژههای احیای بازار تاریخی یزد به سرانجام برسد و این میراث ارزشمند را به نسلهای آینده منتقل کنیم.
نقش خبرنگاران در حفظ میراث فرهنگی
رستگاری در ادامه نقش خبرنگاران و رسانهها در حفظ و ترویج میراث فرهنگی بسیار کلیدی و تاثیرگذار دانست و گفت : خبرنگاران با اطلاعرسانی دقیق و مستمر، آگاهی عمومی را نسبت به اهمیت میراث فرهنگی افزایش میدهند و به این ترتیب زمینه حمایت اجتماعی و دولتی از پروژههای حفظ و احیا را فراهم میکنند.
وی افزود:از سوی دیگر، حضور فعال رسانهها در پروژههای میراثی، به شفافسازی روند کارها کمک میکند و میتواند نقش نظارتی داشته باشد تا این اقدامات با کیفیت و به موقع اجرا شوند.
رستگاری تصریح کرد : رسانهها به عنوان پلی میان مردم و مسئولان، میتوانند ارتباط موثر و مشارکت بیشتر جامعه را در حفظ ارزشهای فرهنگی و تاریخی کشور ممکن سازند.
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخهها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته میشود.