شناسهٔ خبر: 74670703 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طی سال جاری /

بزرگراه‌های پایتخت با سهم ۴۷ درصدی رتبه‌دار حوادث فوتی عابرین پیاده هستند

تهران بزرگ - ایرنا - رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به افزایش حوادث فوتی در معابر بزرگراهی و ساعات پایانی شب هشدار داد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون، آمار تصادفات عابرین پیاده در سطح شهر تهران بر اساس محل وقوع، نشان می‌دهد که بزرگراه‌های پایتخت با سهم ۴۷ درصدی در رتبه نخست قرار دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از پلیس راهور تهران بزرگ، سرهنگ رابعه جوانبخت روز چهارشنبه افزود: طی مدت یاد شده معابر اصلی با ۴۵ درصد در جایگاه دوم و سایر معابر با ۸ درصد در رتبه سوم این جدول آماری قرار گرفته‌اند.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون نیز ۳۸ درصد از تصادفات فوتی و ۲۲ درصد از تصادفات جرحی پایتخت مربوط به عابرین پیاده بوده است.

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ همچنین گفت: رصد پلیس راهور نشان می‌دهد که بیشترین تصادفات عابرین پیاده در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۴ با سهم ۳۴ درصدی رخ داده است.

به گفته وی، سایر بازه‌های زمانی به ترتیب شامل: ۲۴ تا ۴ صبح با ۱۵ درصد، ۴ تا ۸ صبح با ۶ درصد، ۸ تا ۱۲ با ۱۰ درصد، ۱۲ تا ۱۶ با ۲۰ درصد، و ۱۶ تا ۲۰ با ۱۵ درصد بوده‌اند.

سرهنگ جوانبخت با تاکید بر نقش ساعات تاریکی شب در افزایش خطر برای عابرین پیاده افزود: یکی از عوامل اصلی وقوع این تصادفات در ساعات شبانه، رنگ تیره پوشش عابرین پیاده است که باعث کاهش دید رانندگان و افزایش احتمال تصادفات می‌شود.

بزرگراه‌های پایتخت با  سهم ۴۷ درصدی رتبه‌دار حوادث فوتی عابرین پیاده هستند

رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون بیشترین تصادفات فوتی عابرین پیاده مربوط به افراد بالای ۶۵ سال با سهم ۳۸ درصدی بوده است.

سایر گروه‌های سنی به ترتیب شامل: ۴۵ تا ۵۵ سال با ۱۹ درصد، ۵۵ تا ۶۵ سال با ۱۵ درصد، ۳۵ تا ۴۵ سال با ۱۷ درصد، ۲۵ تا ۳۵ سال با ۷ درصد، ۱۵ تا ۲۵ سال با ۴ درصد این آمار نشان می‌دهد که سالمندان بیش از سایر گروه‌های سنی در معرض خطر تصادفات فوتی قرار دارند از این‌رو ضروری است خانواده‌ها توجه بیشتری به نحوه تردد سالمندان داشته باشند.

این مقام پلیس راهور پایتخت با اشاره به ماده ۲۱۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی ادامه داد: در این ماده بطور صریح به حقوق و وظایف عابرین پیاده پرداخته شده است.

سرهنگ جوانبخت اضافه کرد: شهروندان، بویژه عابرین پیاده، با مطالعه این ماده و رعایت اصول ایمنی می‌توانند نقش موثری در کاهش تصادفات داشته باشند.

وی افزود: عابرین پیاده نباید تصور کنند که وسایل نقلیه باید مراقب حضور آنها باشد و برای حفظ ایمنی باید در ساعات شبانگاهی از لباس‌های روشن و قابل رؤیت استفاده کنند، از استفاده از هندزفری که مانع شنیدن صدای بوق و هشدارهای محیطی خودداری کرده و برای عبور از عرض خیابان، حتما از پل‌های عابر پیاده یا گذرگاه‌های مجاز استفاده کنند.