غلامرضا کرباسی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: پروژه بازآفرینی اقتصادی با عنوان کامل «تسهیلگری بازآفرینی اقتصادی بناهای ارزشمند تاریخی شهر اصفهان(منطقه ۱ و۳)» به کارفرمایی سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان(متولی بافت تاریخی شهر اصفهان) دیماه ۱۴۰۳ به جهاددانشگاهی اصفهان واگذار شد. این طرح در راستای یکی از اقدامات ارزشمند سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان در حوزه بازآفرینی بافت تاریخی بوده که با استفاده از رویکرد «بازآفرینی اقتصادی» در صدد است از طریق جلب سرمایهگذار علاوه بر حفاظت و مرمت کالبدی این بناهای ارزشمند و در ادامه آن تزریق فعالیتهای اقتصادی، حیات اقتصادی و اجتماعی را به بافت تاریخی بازگرداند.
وی افزود: معاونت پژوهشی این واحد مطالعات اولیه طرح را از سال گذشته آغاز کرده است. در فازبندی طرح و براساس شرح خدماتی که از سوی کارفرما به جهاددانشگاهی اعلام شد، مقرر بود ابتدا یک فاز مطالعاتی انجام شود تا اسناد فرادست مربوط به حوزه بازآفرینی شهری و محلات تاریخی هدف گردشگری که پیشتر نیز توسط سازمان نوسازی بهسازی تهیه شده بود، مورد بررسی قرار گیرد. در این مرحله معیارها و شاخصهایی استخراج شد که براساس آن بناهای دارای قابلیت بازآفرینی شناسایی شوند.
سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان بیان کرد: پس از انجام این مطالعات اولیه و تعیین معیارها، تیم پژوهشی وارد مرحله مطالعات میدانی شد. با توجه به تأکید کارفرما بر بررسی مناطق یک و سه شهر اصفهان، قرار بود ۳۰ پلاک واجد ارزش تاریخی شناسایی شوند. عمده این پلاکها، یعنی حدود ۹۰ درصد، خانههای تاریخی بودند که بر مبنای معیارهای تعیینشده در فاز نخست انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. در این بررسیها، ویژگیهای کالبدی و ریختشناسی بناها، ارزش معماری و کالبدی، وضعیت ستارهدار بودن از نظر ثبت میراث فرهنگی یا طرح تفصیلی و ثبت ملی لحاظ شد. علاوه بر این، موضوع دسترسی بناها نیز اهمیت داشت؛ به گونهای که پلاکهای انتخابشده باید دارای دسترسی مناسب میبودند تا در آینده بتوان برای آنها طرحهای توجیه اقتصادی نوشت. به همین دلیل، پلاکها در محلههای مختلفی از جمله هارونیه، نقش جهان (جنوب و شمال میدان نقشجهان)، احمدآباد، علیقلیآقا، بیدآباد، شهشهان، دربکوشک و جوباره شناسایی شدند. این پلاکها با توجه به ویژگیهای کالبدی، عملکردی و دسترسی به معابر انتخاب شدند.
کرباسی ادامه داد: در فاز نخست حدود ۱۳۰ پلاک شناسایی شد، اما پس از آغاز فرایند تسهیلگری و گفتوگو با مالکان، تنها ۳۰ مالک تمایل خود را برای فروش کامل پلاکهایشان اعلام کردند. سایر مالکان یا خودشان فعالیت اقتصادی را در پلاکها آغاز کرده بودند، یا همچنان در آنها سکونت داشتند و قصد ادامه سکونت داشتند، یا به دلیل وراثتی بودن ملک، امکان توافق جمعی برای فروش وجود نداشت. سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: پس از انتخاب ۳۰ پلاک، تیم مطالعاتی اقدام به برداشت کامل، تصویربرداری، عکاسی و بررسی جزئیات کالبدی آنها کرد. این بررسی شامل تعداد اتاقها، دسترسیها، ریختشناسی، سبک بنا، زیرساختها و تأسیسات، دسترسیهای پیاده، سواره، حملونقل عمومی و پارکینگ بود. سپس برای هر پلاک، طرح توجیه اقتصادی تدوین شد. این طرحها براساس متراژ، وضعیت سند، دسترسیها، سبک معماری، فاصله از معابر اصلی و سایر ویژگیها تهیه شد تا زمینههای اقتصادی هر پلاک مشخص شود.
وی افزود: در این طرحهای توجیه اقتصادی مشخص شد هر پلاک برای چه نوع فعالیتی مناسب است؛ از جمله هتل بوتیک، رستوران و کافیشاپ و فضاهای پذیرایی و گردشگری، فضاهای اداری، آموزشی مانند هنرستان یا دانشکدههای هنر و معماری، کارگاههای صنایع دستی، فضاهای کار اشتراکی، خانههای نوآوری و هنر، خانههای فرهنگ و فرهنگسراها. به این ترتیب برای هر پلاک کاربریهای پیشنهادی متناسب با ظرفیت آن تدوین شد.
سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه اکنون وارد مرحله جذب سرمایهگذار شدهایم، گفت: یکی از اقدامات ارزشمند سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان این بوده که در حوزه بازآفرینی نگاه صرف حفاظتی و مرمتی نداشته و قصد دارد بناها را علاوه بر حفاظت کالبدی، از طریق جلب سرمایهگذار به حیات اقتصادی بازگرداند.
کرباسی احیای این پلاکها از نظر کالبدی و اقتصادی، رونق اقتصادی را به بافت تاریخی اصفهان بازمیگرداند و هویت نهفته در تکتک این بناها را حفظ خواهد کرد. تزریق فعالیتهای اقتصادی به این بناها موجب برندسازی جدید برای شهر اصفهان میشود و تجربه گردشگران را از حضور در شهر متفاوت میسازد. به همین دلیل سرمایهگذاری در این بناها علاوه بر آورده اقتصادی برای سرمایهگذار، نقش مهمی در حفظ هویت و برند اصفهان دارد. حضور کسبوکارهای جدید و گردشگران نیز موجب رونق اقتصادی، اجتماعی، سرزندگی و افزایش حس تعلق ساکنان به بافت تاریخی خواهد شد.
وی با دعوت از فعالان اقتصادی افزود: سرمایهگذاران حوزههای گردشگری، پذیرایی، اقامتی، آموزشی، صنایع دستی و حتی کسانی که به دنبال فضاهای کار اشتراکی در کالبدهای هویتمند هستند، میتوانند گزینههای مناسبی برای سرمایهگذاری در این پروژه باشند. سرمایهگذاری در این پلاکها تنها یک سرمایهگذاری اقتصادی نیست، بلکه اقدامی در قبال مسئولیت اجتماعی، تاریخی و هویتی در برابر شهر اصفهان محسوب میشود. این بناها تنها کالای سرمایهای نیستند، بلکه حامل ارزشهای فرهنگی و تاریخیاند. جهاددانشگاهی آمادگی کامل دارد تا مشخصات و بسته های سرمایهگذاری هر پلاک تاریخی را به سرمایهگذاران محترم ارائه نماید و از طریق بازدیدهای میدانی و ارتباط با مالکین شرایط انتخاب مناسب برای سرمایهگذاران متناسب با زمینه فعالیت اقتصادیشان را فراهم کند.
سرپرست جهاددانشگاهی واحد اصفهان بیان کرد: با اشاره به تسهیلات قانونی و مصوبات ملی در حمایت از سرمایهگذاران در بافت تاریخی در این زمینه گفت: براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در مرداد سال گذشته، سرمایهگذاران در بافت تاریخی حتی در صورت وجود کاربری خاص در طرح تفصیلی، این امکان را دارند که متناسب با فعالیت اقتصادی مورد نظر خود، کاربری بنا را تغییر دهند. این مصوبه فرصتی ویژه برای سرمایهگذاران است. همچنین سازمان نوسازی و بهسازی شرایطی جهت تسهیل فرایندهای صدور پروانه و امور اداری هر بنا پس از واگذاری را فراهم کرده و آماده هرگونه همکاری با سرمایهگذاران است.
کرباسی در پایان تأکید کرد: جهاددانشگاهی با پیشینه پژوهشی خود در حوزه بافت تاریخی اصفهان در کنار سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان به عنوان متولی بافت تاریخی این شهر، از سرمایهگذاران دعوت میکند تا با سرمایهگذاری در این پروژه، فعالیتهای اقتصادی نوین را در این بناهای ارزشمند تاریخی جریان دهند. علاقهمندان میتوانند از طریق شماره تلفن ۰۹۰۵۰۵۲۵۶۸۳ با کارشناسان معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی اصفهان تماس گرفته و ضمن دریافت بستههای اقتصادی، در جلسات و بازدیدهای میدانی بناهای شناسایی شده شرکت کنند.
انتهای پیام