به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سالار قاسمی؛معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور در گردهمایی رؤسای ادارات آموزشوپرورش استثنایی کشور که با محوریت پروژه مهر برگزار شد، با بیان این که در این سی و هشتمین دوره اجلاس رؤسای آموزشوپرورش به شش برنامه راهبردی آموزشوپرورش استثنایی اشاره شد، گفت: قرار بر این شد که سی و هشت سیاست اجرایی از سند راهبری و عملیاتی سازمان آموزش استثنایی احصا شود و برای مدیران کل آموزشوپرورش ارسال شود.
وی ادامه داد: رؤسای ادارات آموزشوپرورش استثنایی حتماً این موضوع پیگیری کنند که در اولین جلسه شورای معاونین ادارات کل استانها این سیاستها بررسی شوند و محورهای «برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی»، «آموزشوپرورش فراگیر»، «مشکلات ویژه یادگیری»، «حوزه فرهنگی هنری و تربیتبدنی»، «توانبخشی»، «مشاوره و آموزش خانواده» در جلسات مدنظر قرار گیرند.
قاسمی با اشاره به این که مهمترین برنامه وزارت آموزشوپرورش پروژه مهر است، گفت: برنامه آغاز سال تحصیلی محدود به آموزشوپرورش نیست و به عبارتی پروژه مهر برنامه راهبردی برای کل حاکمیت و یک اقدام ملی است که در کشور انجام میشود.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره ده شاخص آموزشوپرورش استثنایی برای آغاز مهر باکیفیت ، اظهار کرد: این شاخص شامل ثبتنام دانشآموزان، ثبتنام کتابدرسی، صدور ابلاغ همکاران، سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان، ساماندهی نیروی انسانی است.
وی افزود: همچنین آمادهسازی بازگشایی مدارس، انتخاب و انتصاب مدیران، آمادهسازی مراکز جامع، تمهیدات سنجش بدو ورود سال ۱۴۰۵ و آمادهسازی مدارس از نظر تجهیزات و فضا از دیگر شاخصهای است که باید در آغاز پروژه مهر در نظر گرفته شود.
قاسمی با بیان این که در سال جاری باید آمادگی تحصیلی چندبعدی داشته باشیم و برای آموزش حضوری، مجازی و ترکیبی برنامهریزی کنیم، گفت: برنامه اصلی وزارت آموزشوپرورش بر مبنای آموزشهای حضوری است؛ اما اگر شرایط خاصی پیش آید در این زمینه تدبیر لازم صورت خواهد گفت.
وی در خصوص دو هزار و چهارصد پروژه که قرار است با حضور رییس جمهور برای آغاز سال تحصیلی افتتاح شود، گفت: لازم است سهم آموزشوپرورش استثنایی در نهضت مدرسهسازی مشخص شود و ساخت مدارس ویژه دانشآموزان طیف اتیسم در اولویت قرار گیرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که ثبتنام سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از نیمه دو شهریورماه آغاز و انجام فرایند آن از مهرماه خواهد بود، گفت: طی تفاهمنامه با سازمان ملی تعلیموتربیت کودک بحث سنجش به سن چهارسالگی کاهشیافته است تا زمان کافی برای مداخلات بهنگام باشد و پرونده رشد و تربیتی که تشکیل خواهد شد به آموزشوپرورش عادی هم کمک خواهد کرد.
وی افزود: هم چنین توسعه و تقویت مراکز جامع از اولویتهای آموزشوپرورش استثنایی است و اقدامات لازم برای گرفتن مراکز جدید توسط استانها حتما صورت گیرد و موضوع سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی ، مشکلات ویژه یادگیری و دیرآموزان برای سازمان اهمیت زیادی دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص انتصاب مدیران مدارس استثنایی گفت: مدیر مدرسه، محور تحول در آموزش و پرورش است و حتماً در انتخاب مدیران تمام ملاحظات و صلاحیتهای حرفهای در نظر گرفته شود.
وی افزود: مدیر مدرسه باید سه ویژگی داشته باشد، اول اینکه رویکرد علمی داشته باشد، دوم اجرایی باشد و سوم اخلاق حرفهای هم داشته باشد و این سه ویژگی مثلت طلایی مدیریت آموزشوپرورش استثنایی است.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به تفاهمنامههای منعقد شده با معاونت تربیتبدنی، معاونت ابتدایی، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و سازمان بهزیستی گفت: ادارات آموزشوپرورش استثنایی از ظرفیت این تفاهمنامهها در استانها استفاده کنند. همچنین در خصوص تفاهمنامههای حوزه تربیتبدنی اقدامات خوبی انجام شده است و در مهرماه برنامه روز پارالمپیک بهصورت مشترک با این کمیته برگزار خواهد شد.
وی در خصوص توانمندسازی نیروی انسانی تصریح کرد: در بحث نو معلمان انتظار است جلسات توجیهی و توانمندسازی صورت گیرد و مرکز نیروی انسانی سازمان آموزشوپرورش استثنایی بهزودی راهاندازی و آموزشهای باکیفیت در این مرکز بهصورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.
قاسمی خاطرنشان کرد: فعالشدن دستورالعمل قطببندی استانها در جهت کیفیتبخشی و تبادل تجربه در استانها حتماً پیگیری شود و همچنین هیئت اندیشهورز در استانها تشکیل شود و رؤسای سابق، مدیران باتجربه و افراد صاحبنظر برای حضور در این هیئت دعوت شوند.
معاون وزیر با بیان این که حوزه بازمانده از تحصیل بحث مهمی است که باید با جدیت بررسی شود، ادامه داد: موضوع دیگری باید در استانها پیگیری شود فعالشدن شورا و مجمع خیرین است چرا که آموزشی و پرورش مردمی با همین خیرین تشکیل خواهد شد.
وی با اشاره به سیاستهای اجرایی آموزشوپرورش استثنایی که به امضای وزیراموزش وپرورش رسیده است گفت: فضاهای آموزش و پرورش استثنایی در استانها بدون هماهنگی این سازمان نباید تغییر کاربری دهند و در جهت نگهداشت این فضاها باید تلاش شود.
قاسمی در پایان گفت: هماهنگی با شهرداری برای پرداخت هزینه سرویس ایابوذهاب دانشآموزان و صدور ابلاغ همکاران از جمله موضوعات دیگری است که باید توسط استانهای پیگیری شود.