شناسهٔ خبر: 74668935 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور تشریح کرد؛

ده شاخص آموزش‌وپرورش استثنایی برای آغاز مهر باکیفیت و باشکوه

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور در گردهمایی رؤسای ادارات آموزش‌وپرورش استثنایی کشور که به‌صورت مجازی برگزار شد، به تشریح ده شاخص آموزش‌وپرورش استثنایی برای آغاز مهر باکیفیت و باشکوه پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سالار قاسمی؛معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور در گردهمایی رؤسای ادارات آموزش‌وپرورش استثنایی کشور که با محوریت پروژه مهر برگزار شد، با بیان  این که در این سی و هشتمین دوره اجلاس رؤسای آموزش‌وپرورش به شش برنامه راهبردی آموزش‌وپرورش استثنایی اشاره شد، گفت:  قرار بر این شد که  سی و هشت سیاست اجرایی از سند راهبری و  عملیاتی سازمان آموزش استثنایی  احصا شود و برای مدیران کل آموزش‌وپرورش ارسال شود‌.

وی ادامه داد: رؤسای ادارات آموزش‌وپرورش استثنایی حتماً این موضوع پیگیری کنند که در اولین جلسه شورای معاونین ادارات کل استان‌ها این سیاست‌ها  بررسی شوند و محورهای «برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی  تحصیلی»، «آموزش‌وپرورش فراگیر»، «مشکلات ویژه یادگیری»، «حوزه فرهنگی هنری و تربیت‌بدنی»، «توان‌بخشی»، «مشاوره و آموزش خانواده» در جلسات مدنظر قرار گیرند.

قاسمی با اشاره به این که مهم‌ترین برنامه وزارت آموزش‌وپرورش پروژه مهر است، گفت: برنامه آغاز سال تحصیلی  محدود به آموزش‌وپرورش نیست و به عبارتی  پروژه مهر برنامه راهبردی برای کل  حاکمیت و یک اقدام ملی است که در کشور انجام می‌شود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره ده شاخص آموزش‌وپرورش استثنایی برای آغاز مهر باکیفیت ، اظهار کرد: این شاخص شامل ثبت‌نام دانش‌آموزان،  ثبت‌نام کتاب‌درسی، صدور ابلاغ همکاران، سرویس ایاب  و ذهاب دانش‌آموزان،  ساماندهی نیروی انسانی است.

وی افزود: همچنین آماده‌سازی بازگشایی مدارس، انتخاب و انتصاب مدیران،  آماده‌سازی مراکز جامع،  تمهیدات سنجش بدو ورود سال ۱۴۰۵ و آماده‌سازی مدارس از نظر تجهیزات و فضا از دیگر شاخص‌های است که باید در آغاز پروژه مهر در نظر گرفته شود.

قاسمی با بیان این که در سال جاری  باید آمادگی تحصیلی چندبعدی داشته باشیم و برای آموزش حضوری، مجازی و ترکیبی برنامه‌ریزی کنیم، گفت:  برنامه اصلی  وزارت آموزش‌وپرورش بر مبنای  آموزش‌های حضوری است؛ اما اگر  شرایط خاصی پیش آید در این زمینه تدبیر لازم صورت خواهد گفت.

وی در  خصوص دو هزار و چهارصد پروژه که قرار است  با حضور رییس جمهور برای آغاز  سال تحصیلی افتتاح شود، گفت:  لازم است سهم آموزش‌وپرورش استثنایی در نهضت مدرسه‌سازی مشخص شود و ساخت مدارس ویژه دانش‌آموزان طیف اتیسم در اولویت قرار گیرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با  بیان این که ثبت‌نام سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی از نیمه دو شهریورماه آغاز و انجام فرایند آن از مهرماه خواهد بود، گفت: طی تفاهم‌نامه با سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک بحث سنجش  به سن چهارسالگی کاهش‌یافته است تا زمان کافی برای مداخلات بهنگام باشد  و پرونده رشد و تربیتی که  تشکیل خواهد شد به آموزش‌وپرورش عادی هم کمک خواهد کرد.

وی افزود: هم چنین توسعه  و تقویت  مراکز جامع از اولویت‌های آموزش‌وپرورش استثنایی است و اقدامات لازم برای گرفتن مراکز جدید توسط استان‌ها حتما صورت گیرد و موضوع سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی ، مشکلات ویژه یادگیری و دیرآموزان برای سازمان اهمیت زیادی دارد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص انتصاب مدیران مدارس استثنایی گفت: مدیر مدرسه، ‌محور تحول در آموزش  و پرورش است  و حتماً در انتخاب مدیران تمام ملاحظات و  صلاحیت‌های حرفه‌ای در نظر گرفته شود.

وی افزود: مدیر مدرسه باید سه ویژگی داشته باشد، اول اینکه رویکرد علمی داشته باشد، دوم اجرایی باشد و سوم اخلاق حرفه‌ای هم داشته باشد و این سه ویژگی مثلت طلایی مدیریت آموزش‌وپرورش استثنایی است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با اشاره به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با معاونت تربیت‌بدنی، معاونت ابتدایی، سازمان  نوسازی و تجهیز مدارس و سازمان  بهزیستی گفت:  ادارات آموزش‌وپرورش استثنایی از ظرفیت این تفاهم‌نامه‌ها  در استان‌ها استفاده کنند.  هم‌چنین در خصوص تفاهم‌نامه‌های حوزه تربیت‌بدنی اقدامات خوبی انجام شده است و در مهرماه برنامه روز پارالمپیک به‌صورت مشترک با این کمیته برگزار خواهد شد.

 وی در خصوص توانمندسازی نیروی انسانی تصریح کرد: در بحث نو معلمان انتظار است جلسات توجیهی و توانمندسازی صورت گیرد و مرکز نیروی انسانی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به‌زودی  راه‌اندازی و  آموزش‌های باکیفیت در این مرکز به‌صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

قاسمی خاطرنشان کرد: فعال‌شدن دستورالعمل قطب‌بندی استان‌‌ها در جهت کیفیت‌بخشی و تبادل تجربه در استان‌ها حتماً پیگیری شود و همچنین هیئت اندیشه‌ورز در استان‌ها تشکیل شود و  رؤسای سابق، مدیران باتجربه و افراد صاحب‌نظر  برای حضور در این هیئت دعوت شوند.

 معاون وزیر با بیان این که  حوزه بازمانده از تحصیل بحث مهمی است که باید با جدیت بررسی شود، ادامه داد: موضوع دیگری باید در استان‌ها پیگیری شود فعال‌شدن شورا و مجمع خیرین  است چرا که آموزشی و پرورش مردمی با همین خیرین تشکیل خواهد شد.

 وی با اشاره به سیاست‌های اجرایی آموزش‌وپرورش استثنایی که به امضای وزیراموزش وپرورش رسیده است گفت: فضاهای آموزش  و پرورش استثنایی در استان‌ها بدون هماهنگی این سازمان نباید تغییر کاربری دهند و در جهت نگهداشت این فضاها باید تلاش شود.

قاسمی در پایان گفت: هماهنگی با شهرداری برای پرداخت هزینه  سرویس ایاب‌وذهاب دانش‌آموزان و صدور ابلاغ همکاران از جمله موضوعات دیگری است که باید توسط استان‌های پیگیری شود.