به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی روز چهارشنبه ۱۲ شهریورماه ۱۴۰۴ صحن مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه رسیدگی به موارد زیر را در دستور کار خود دارند:
- گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری
- گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی در مورد طرح اصلاح ماده (۱۸۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی
- ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه نظام جامع باشگاه داری
- گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه اصلاح ماده (۳۷) قانون تأمین اجتماعی
- گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی و برخی از احکام راجع به مهریه
قالیباف: مسلمانان باید یکصدا جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنند
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود، گفت: فرا رسیدن هفته وحدت را تبریک و تهنیت عرض میکنم؛ این ایام که مزین به عید میلاد پیامبر مهربانی است، یادآور رسالت پیامبر اسلام در ایجاد جامعهای بر پایه ایمان، عقلانیت و محبت است و مسلمانان را به همدلی و همگرایی فرا میخواند.
وی بیان کرد: هفته وحدت و میلاد مبارک پیامبر اعظم (ص) فرصتی برای بازخوانی پیام اصلی اسلام یعنی برادری، اخلاق و عدالت است. امت اسلامی در پرتو نام و یاد پیامبر باید بر مشترکات تکیه کند و در برابر دشمنان وحدت داشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بییان اینکه این وحدت نه یک تاکتیک سیاسی بلکه یک ضرورت دینی و راهبردی برای عزت امت اسلام و غلبه بر دشمنان است، تصریح کرد: امروز اصلی ترین مصداق وحدت باید در مبارزه با رژیم صهیونیستی به عنوان شر اعظم ظهور پیدا کند.
وی تاکید کرد: مسلمانان باید یکصدا و یکپارچه و بدون لکنت، جنایتها و نسلکشی در غزه را محکوم کنند و دولتهای مسلمان باید به پیروی از مردم، اقدامات عملی برای توقف ماشین کشتار صهیونیستی را به کار بندند.
کلیات طرح تغییر روند بررسی بودجه تصویب شد
در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، کلیات طرح اصلاح مواد (۱۸۰) و (۱۸۲) قانون آییننامه داخلی مجلس با ۲۰۰ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۴۲ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.
محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در توضیح این طرح گفت: در این طرح اصلاحاتی در آیین نامه داخلی مجلس برای تغییر در فرآیند بررسی بودجه پیش بینی شده است که به موجب آن، دولت باید تمام بخش های بودجه را در یک مرحله به مجلس تقدیم کند.
وی افزود: همچنین دولت مکلف می شود که جداول را در همان زمان به مجلس تقدیم کند یعنی دولت باید برای احکام برنامه هفتم، اعداد و ارقامی در جدوال بودجه تعیین کند.
این نماینده مجلس اضافه کرد: با این اصلاحیه تمام اختیارات مجلس افزایش پیدا می کند به گونه ای که نمایندگان مجلس می توانند ردیفی برای اجرای قانون برنامه و سایر احکام قانونی در بودجه تعریف کنند.
زنگنه با بیان اینکه بودجه دو جدول ارقام و اعداد و الزامات دارد، گفت: در جدول الزامات تمامی احکام مبتنی بر قوانین و قانون برنامه هفتم دارای اعداد و ارقام می شود.
وی این طرح را گامی درجهت اصلاح ساختار بودجه دانست و افزود: با این اصلاحیه دیگر دولت نمی تواند احکام و قوانین دائمی را تغییر دهد و در مقابل اجکام به ارقام و در جدول اضافه می شود.
اعلام وصول طرح اصلاح موادی از قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی
رضا جباری عضو هیات رئیسه در جلسه علنی امروز یک مورد اعلام وصولی را قرائت کرد.
براین اساس طرح اصلاح موادی از قانون ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان اعلام وصول شد.
روند بررسی لایحه بودجه سالانه تغییر کرد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ صحن مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی در مورد طرح اصلاح ماده(۱۸۲) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده واحدهای به شرح زیر موافقت کردند:
«ماده واحده- ماده ۱۸۲ قانون آییننامه داخلی به شرح زیر اصلاح و در تبصره ۲ آن نیز صرفاً عبارت «جلسات تلفیق در محل صحن علنی تشکیل میشود» حذف و تبصرههای یک و سه و چهار ابقا میشود و در تبصره ۵ عبارت "پانزدهم آبان ماه" به "پانزدهم آذر ماه" تغییر مییابد.
تبصره ۲ ماده ۱۸۰ این قانون نیز مانند تبصره ۲ ماده ۱۸۲ اصلاح میشود.
ماده ۱۸۲- دولت مکلف است ماده واحده لایحه بودجه سالانه کل کشور را به صورت برنامه محور حاوی سقف منابع عمومی دولت به تفکیک درآمدها و مصارف بودجه و برنامههای اجرایی و اهداف کمی از جمله تراز عملیاتی، سرمایهای و مالی صرفاً در قالب جداول کلان و تفصیلی به تفکیک جداول الزامات منابع و ارقام آن و جداول الزامات مصارف و ارقام آن به همراه نسخه الکترونیکی با قابلیت خوانش و ویرایش رایانهای حداکثر تا اول دی ماه هر سال مجلس تقدیم نماید.
ارائه جدول فروض برآورد منابع و مصارف به همراه لایحه بودجه الزامی است. در جداول فقط عناوین قابل طرح است که در قوانین مصوب از جمله قانون برنامه پنج ساله که در حال اجرا است و به بودجههای سنواتی احاله شده یا برش یک ساله از آن برنامه باشد، در جداول لایحه و مصوبه مجلس باید حاوی استناد قانونی، موضوع ، ردیف، رقم و سایر اطلاعات مرتبط با بودجه باشد و درصد، ذیل یا حاشیه جداول هیچ حکم یا توضیحی درج نمیشود به جز در مواردی که تبیین سیاستهای اجرایی بودجه در حدود قانون برنامه ۵ ساله و سایر قوانین مصوب باشد.
دولت مکلف است احکام قوانینی که طی ۵ سال منتهی به ارائه لایحه بودجه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و برای آن اعتباری پیش بینی نکرده است را به همراه لایحه به مجلس منعکس نماید. شاخصهای عملکرد و اهداف کمی مرتبط با بودجه و برنامههای قوه مقننه، قوه قضاییه، وزارتخانه ها، سازمانهای مستقلی که عالیترین مقام آن را رئیس جمهور منصوب مینماید، نیروهای مسلح، نهادهای زیر نظر رهبر معظم و نهادهای مصرح در قانون اساسی، ضمن انطباق با قوانین بالادستی باید به لایحه بودجه ضمیمه شود.
هیئت رئیسه موظف است پس از وصول لایحه بودجه بلافاصله آن را برای اطلاع نمایندگان در سامانه قانونگذاری و نظارت مجلس بارگذاری کند و همزمان به کمیسیون تلفیق بودجه و کمیسیونهای تخصصی مربوط ارجاع نماید.
کمیسیون تلفیق موظف است ظرف سه روز گزارش خود را در مورد رد یا تایید کلیات لایحه به هیئت رئیسه مجلس ارسال کند.
رسیدگی به کلیات لایحه در صحن علنی مجلس، مطابق بند ج ماده ۱۰۸ این قانون انجام میشود، در جلسه رسیدگی به کلیات بعد از گزارش کمیسیون تلفیق، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد کلیات به مدت ۱۰ دقیقه استماع میشود.
چنانچه کلیات لایحه به تصویب مجلس نرسد، دولت موظف است ظرف ۵ روز لایحه را با اصلاحات انجام شده مجدداً به مجلس تقدیم کند. اگر کلیات لایحه بودجه دوباره به تصویب نرسید، فرایند اعاده به دولت تکرار میشود.
کمیسیون تلفیق پس از دریافت لایحه اصلاح شده از زمان وصول حداکثر دو روز فرصت دارد تا گزارش جدید رسیدگی به کلیات را به مجلس ارائه کند، در صورتی که کلیات لایحه به تصویب مجلس برسد، به کمیسیونهای تخصصی مربوط ارجاع میشود.
نمایندگان از زمان تصویب کلیات پنج روز فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در سامانه ثبت نمایند، سپس هر کمیسیون موظف است ضمن اطلاع رسانی به نمایندگان پیشنهاد دهنده ، حداکثر ظرف پنج روز به پیشنهادهای نمایندگان رسیدگی و گزارش کمیسیون مربوط را به کمیسیون تلفیق ارسال کند.
کمیسیون تلفیق موظف است ظرف مدت ۱۰ روز به پیشنهادهای واصله از کمیسیونها رسیدگی کند و گزارش آن را در سامانه بارگذاری نماید. فرصت کمیسیون تلفیق فقط برای یک بار و حداکثر تا ۵ روز قابل تمدید است.
کمیسیون تلفیق به ترتیب به پیشنهادهای مربوط به جداول الزامات منابع و ارقام آن و جداول الزامات مصارف ارقام آن رسیدگی میکند. پس از بارگذاری گزارش کمیسیون تلفیق، کمیسیونها و نمایندگان میتوانند ظرف سه روز پیشنهادهای خود را در سامانه ثبت کنند، در صحن علنی گزارش کمیسیون تلفیق به ترتیب جداول الزامات منابع و ارقام آن، سپس جداول الزامات و ارقام آن رسیدگی میشود، پس از اتمام بخش منابع در صورت تغییر ارقام گزارش، کمیسیون تلفیق حداکثر سه روز فرصت دارد تا تغییرات مذکور را در جداول مصارف اعمال و گزارش جدید را بارگذاری نماید.
نمایندگان حداکثر ۲۴ ساعت فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در مورد گزارش جدید کمیسیون تلفیق ثبت کنند. در زمان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در صحن علنی، ردیفهای الزامات منابع و مصارف به صورت مستقل و جداول که ماهیت مستقل دارد، هر جدول به طور مجزا مورد رسیدگی قرار میگیرد و با توضیح سخنگوی کمیسیون تلفیق حداکثر به مدت ۵ دقیقه، دو مخالف دو موافق، نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون تلفیق هر کدام حداکثر سه دقیقه رایگیری به عمل میآید.
چنانچه گزارش کمیسیون تلفیق در هر مورد به تصویب نرسد پیشنهادهای کمیسیونها و سپس نمایندگان به ترتیب بازگشت به لایحه، حذف و اصلاح مطرح میشود و پس از توضیح نماینده پیشنهاد دهنده، یک نفر مخالف، یک نفر موافق، نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون تلفیق هر یک به مدت حداکثر سه دقیقه رایگیری میشود.
پس از اتمام رسیدگی به پیشنهادها، مجدداً اصل آن با اعمال تغییرات مصوب به رأی گذاشته میشود. اگر در این مرحله اصل رأی نیاورد، برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع میشود.
کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف دو روز گزارش بخش ارجاع شده را به مجلس ارائه کند، هر بخشی که به کمیسیون ارجاع میشود، نمایندگان ۱۲ ساعت فرصت دارند تا پیشنهادهای خود را در مورد آن در سامانه ثبت کنند.»
انتهای پیام/