به گزارش خبرنگار ایرنا، فرهاد سبحانی روز سهشنبه در آیین معارفه مدیرکل جدید نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل افزود: ساخت این تعداد کلاس درس بدون همراهی مردم ممکن نیست و بر همین اساس گروهای مردمی ساخت مدرسه در استان شکل گرفته و در حال هماهنگی برای بهرهگیری از توان و اقدام خیرین مدرسه ساز هستیم.
وی با اشاره به اولویت ساخت مدرسه و توسعه عدالت آموزشی در کشور در جلسات سفر رییس جمهور بیان کرد: طبق برنامه هفتم توسعه باید سه هزار و ۲۲۸ کلاس درس در استان اردبیل با هدف رسیدن به استاندارد سرانه ۶.۱ متر مربع فضای آموزشی احداث شود.
معاون امور عمرانی استانداری اردبیل اظهار کرد: در جریان سفر غیررسمی رییس جمهوری به استان اردبیل در اوایل تابستان، مقرر شد که ساخت همه این کلاسهای درس از امسال شروع شود و برای این کار بزرگ، اقدامات وسیعی در استان آغاز شده است.
وی اضافه کرد: تا آخر امسال ۷۴۰ کلاس درس و تا آغاز سال تحصیلی جدید ۴۵۰ کلاس درس از این مجموعه تحویل اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل میشود.
سبحانی همچنین گفت: این حجم از کار را اگر با آمار احداث سالانه حداکثر ۱۵۰ کلاس درس در سالهای گذشته مقایسه کنیم، نشان میدهد که چه اندازه کار وسیع و بزرگ در استان اردبیل شروع شده است.
وی افزود: برای تحقق این هدف، عملیات احداث یکهزار و ۱۱۵ کلاس درس در استان اردبیل شروع شده و مابقی نیز در مرحله تحویل زمین، جانمایی و شروع عملیات ساخت قرار دارد.
معاون امور عمرانی استانداری اردبیل عملیات برچیدن مدارس کانکسی و سنگی ناایمن را در این استان مطلوب خواند و اظهار کرد: از مدیر جدید این مجموعه انتظار داریم که کار را با سرعت و دقت بیشتر دنبال کند.
شروع بهسازی ۱۱۰ هزار کلاس درس در قالب نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی
مدیرکل روابط عمومی و حوزه ریاست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایران نیز در این آیین، تکلیف رییس جمهور برای افزایش ساخت مدارس و ارتقای کیفیت و فضای فیزیکی آموزشی را کاری ارزشمند بسیار بزرگ خواند.
شهریار خواجه صالحانی افزود: در این دولت برای نخستین بار ساخت مدرسه و عدالت آموزشی به مساله اصلی و کانون توجه دولت و شخص رییس جمهور تبدیل شده و از این فرصت، باید استفاده بهینه بشود.
وی آموزش و پرورش را محل خوشبختی و تربیت نسل آینده خواند و بیان کرد: مردم با درک حساسیت موضوع و با مشاهده صداقت رییس جمهور، برای تحقق اهداف عدالت آموزشی پای کار آمدهاند و این کار ارزشمند باید تقویت و تبیین شود.
مدیرکل روابط عمومی و حوزه ریاست سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایران با تاکید بر ضرورت نگهداشت مدارس در کنار ساخت واحدهای آموزشی جدید اظهار کرد: نگاه مردم به مدرسهسازی و ضرورت توجه به این مقوله با تاکید رییس جمهور عوض شده و خوشبختانه رسانهها نیز به خوبی حامی این کار بزرگ شدهاند.
وی با اشاره به ضرورت تبیین ابعاد و اثرات بزرگ نهضت مدرسهسازی در آینده کشور گفت: ۱۱۰ هزار کلاس درس در قالب همین نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی با مشارکت مردم در سطح کشور در حال بهسازی است.
ساخت مدارس بزرگ مقیاس رویکرد ارزشمند نوسازی مدارس کشور
مدیرکل سابق نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل نیز در این آیین با اشاره به آغاز ساخت یکهزار و ۱۱۵ کلاس درس از تکلیف ساخت سه هزار و ۲۲۸ کلاس درس در نظر گرفته شده برای استان گفت: تعدادی از این واحدها در هفته دولت به بهرهبرداری رسید و حدود ۴۵۰ کلاس درس نیز تا آغاز سال تحصیلی و در مجموع تا آخر امسال ۷۴۰ کلاس درس آماده بهرهبرداری میشود.
بهزاد محمدی خلفلو، ساخت مدارس بزرگ مقیاس را رویکرد مهم و ارزشمند سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایران ذکر کرد و افزود: در این زمینه، ساخت مدرسه دارالفنون یک با ۳۰ کلاس درس و ۱۰ هزار متر مربع فضای فیزیکی به اتمام رسیده و ساخت مدرسه دارالفنون ۲ نیز تا ۱۰ روز آینده شروع می شود.
وی با اشاره به پیشبینی ساخت چهار مدرسه بزرگ مقیاس ۳۶ کلاسه در شهرهای اردبیل، مشگینشهر، پارسآباد و خلخال بیان کرد: علاوه بر این، ۱۰ مدرسه بزرگ ۱۵ کلاسه از محل اعتیارات استانی، به همراه ۱۴ مدرسه ۱۲ کلاسه در شهرکهای نهضت ملی مسکن شروع شده و یا در آستانه شروع عملیات عمرانی قرار دارد.
مدیرکل سابق نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل، مردم را محور اصلی نهضت ملی مدرسهسازی ذکر کرد و افزود: در این زمینه گروههای مردمی شکل گرفته و اقدامات وسیعی شروع شده که نتیجه بیشتر آنها تا آغاز سال تحصیلی آینده مشخص خواهد شد.
مدیرکل جدید نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل: مدرسه باکیفیت میسازیم
مدیرکل جدید نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل نیز در این جلسه، توسعه عدالت در فضاهای آموزشی را اقدام ارزشمند دولت دکتر پزشکیان دانست و گفت: این کار با همراهی خیرین و رسانهها به نتیجه مطلوب خواهد رسید.
امیر لامعی جوان با اشاره به پایین بودن سرانه فضای آموزشی در برخی مناطق استان اردبیل و نیز بالاتر بودن این سرانه در برخی مناطق دیگر استان به علت نبود دانشآموز گفت: باید مدارس جدید را بر اساس نیاز مناطق مختلف استان احداث کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت نظارت دقیق بر ساخت کیفی مدارس جدید بیان کرد: کیفیت در احداث نباید فدای سرعت در احداث شود و بر همین اساس، قول میدهم که مدرسه کیفی و مستحکم ساخته و تحویل نظام آموزشی استان دهیم.
به گزارش ایرنا، در این آیین ضمن تقدیر از خدمات ۲۰ ماهه بهزاد محمدی خلفلو، مدیرکل سابق نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل امیر لامعی جوان به عنوان جدید این مجموعه معرفی شد.
بنا به اعلام سیداردشیر رشیدی آلهاشم، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل، سرانه فضای آموزشی در این استان ۴.۲ متر مربع بوده و یک متر مربع کمتر از میانگین کشوری است به طوری که سرانه فضای آموزشی در برخی از شهرستانهای استان از جمله اردبیل و پارس آباد بسیار کمتر بوده و در مرکز استان، حدود ۲ متر مربع است.
به علت پایین بودن سرانه فضاهای آموزشی در استان اردبیل، تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس این استان بالاست به طوری که تراکم دانشآموز در هر کلاس در کل استان ۲۳ نفر و در مناطق شهری ۲۷ نفر است.