دکتر محمد بیطرفان _ رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران: در ابتدا لازم میدانم که ۱۱ شهریور روز ملی صنعت چاپ که یادآور تلاش و همت خانواده بزرگ صدها هزار نفری فعال در حوزه صنعت راهبردی چاپ کشور در طی بیش از ۲۰۰ ساله گذشته با چندین رسته، تکنیک چاپی از چاپ باتیک تا پیشرفتهترینهای آن را تبریک عرض نمایم و این روز را از صمیم قلب گرامی بدارم.
به همین مناسبت بیش از یک دهه هست که انجمن علمی فناوری چاپ ایران، نکوداشتهای هفته علوم و فناوری چاپ ایران را برنامه ریزی و با مشارکت و هم افزایی همه ذی نفعان این هنر صنعت شامل وزارتخانه ها، دستگاهها و متولیان، تشکلهای صنفی صنعت چاپ در سراسر کشور، دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، پیشکسوتان و فعالان و دانشجویان برگزار مینماید.
امسال نیز علیرغم شرایط سخت شاهد برگزاری یازدهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران از ۱۱ الی ۱۷ شهریور در قالب ۵ سمینار علمی و تخصصی با میزبانی ۳ وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ۲ دانشگاه شهید بهشتی و علم و فرهنگ خواهیم بود.
این دور از نکوداشت با شعار «صنعت چاپ، هویت ساز برند ملی ایران» برگزار خواهد شود و عناوین سمینارهای علمی و تخصصی عبارتند از:
- نقش راهبردی و ارتباطی روایت گری در هویت سازی برند ملی ایران؛ رهیافتهای نوین در صنعت چاپ و برندینگ -۱۱ شهریور ماه به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ
- صنعت چاپ، حضور هویتمند محصولات صنایع غذایی، نساجی و پوشاک در بازارهای جهانی - ۱۲ شهریورماه به میزبانی معاونت صنایع عمومی وزارت صمت
- صنعت چاپ، هویت ساز برندملی ایران - ۱۵ شهریورماه به میزبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- صنعت چاپ و صنایع دستی، هم آفرینی در ارتقای برند ملی ایران- ۱۶ شهریور به میزبانی معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
- فناوریهای نوین در صنعت چاپ و بهینه سازی فرایند چاپ اسکناس و اوراق بهادار - ۱۷ شهریور به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی
از آنجایی که برند ملی (Nation Branding) شامل فعالیتهای یک ملت در حوزههای مختلف میشود و مستقیما با تصویر هر کشوری در افکار عمومی ملل مختلف جهان و شناخت مردم جهان از فرهنگ و هنر، آداب و رسوم در ارتباط است و از سوی دیگر صنعت راهبردی چاپ و بسته بندی از نقش و ظرفیتها و توانمندیهای بسزا و منحصر بفردی در ارتقای برند ملی کشورها از جمله ایران برخوردار است و میتواند ارزش افزوده قابل توجهی در حوزه صادرات غیر نفتی و گردشگری و اصلاح تصویر ایران ایجاد نماید، سعی انجمن علمی فناوری چاپ ایران بر این است که یک هم آفرینی ارزش آفرین را با حوزهها و صنایعی که از پتانسیل لازم برای ارتقای برند ملی ایران در سطح منطقه، کشورهای اسلامی و جهان برخوردارند، برقرار نماید.
در پایان لازم است تاکید نمایم در شرایطی که کشور کهن تمدن ایران اسلامی با آن روبروست و رقبا و دشمنان این مرزوبوم درصدد هستند تصویر مخدوش و غیرواقعی از آن در افکار عمومی جهان ایجاد نمایند؛ اولویت دهی ویژه به برندسازی ملی ایران در راستای واقعی سازی تصویر ایران و تقویت قدرت نرم کشور ضرورت انکار ناپذیر خواهد بود و لازم است همه دستگاههای مرتبط بطور ویژه به آن بپردازند.
همچنین جا دارد پیشاپیش از همه وزارتخانه ها، دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، تشکلهای صنفی، اساتید دانشگاهها و پژوهشگران و تک تک شرکت کنندگان در سلسله سمینارهای علمی و تخصصی یازدهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران که ما را در ایجاد یک گفتمان ملی در موضوع بسیار راهبردی ارتقای برندملی و تصویر ایران و معرفی ظرفیتهای کم نظیر صنعت راهبردی چاپ یاری رسانده و در ادامه مسیر خواهند رساند، تقدیر و تشکر ویژهای داشته باشم.
انتهای پیام/