به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد.
دستور کار نشست امروز به این شرح است:
گزارش کمیسیون انرژی و ارائه نظرات کمیسیونهای عمران و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد مشکلات تأمین برق، آب شرب، آب کشاورزی و حقابه های زیست محیطی
گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه اصلاح ماده (87) قانون مدیریت خدمات کشوری
گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی در مورد طرح اصلاح ماده(182) قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی
ادامه رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه نظام جامع باشگاه داری
قالیباف: تصمیم ایران در مقابل اقدام غیرقانونی اروپا بزودی اعلام و اعمال میشود
محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با تبریک آغاز امامات امام زمان (عج)، گفت: از خداوند متعال میخواهیم امر فرج امام زمان (عج) را تسریع بخشد تا جهان از سیطره ظلم بیعدالتی و قساوت رهایی یابد که تنها گوشهای از آن را در نسل کشی غزه شاهد هستیم.
وی همچنین با تبریک قهرمانی تیم ملی جوانان والیبال کشورمان در مسابقات جهانی، گفت: با وجود این جوانان پرتلاش و خستگیناپذیر که حد و مرزی برای موفقیت نمیشناسند، آینده ایران عزیزمان درخشان خواهد بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شهادت نخست وزیر و تعدادی از وزرای دولت انقلابی کشور دوست و برادر یمن را به ملت قهرمان یمن تسلیت میگویم و حمله تروریستی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی به صنعا را محکوم میکنیم و این ضایعه را به ملت قهرمان یمن تسلیت میگویم.
وی افزود: باند جنایتکار حاکم بر سرزمینهای اشغالی به غلط تصور میکند که با ارتکاب جنایتهای بیشتر راهی به رهایی خواهد یافت اما ترور و کشتار جمعی و نسل کشی هیچ جنایتکاری را رستگار نکرده است. این قطعی است که سرانجام رژیم نسل کش و تروریست صهیونی در دریای از خون صدها هزار بی گناهی که به شهادت رسیده اند، غرق خواهد شد و مایه عبرت حامیان خود قرار خواهد گرفت.
قالیباف با اشاره به حضور رییس جمهور در اجلاس شانگهای در چین گفت: ایران و چین، دو تمدن کهن آسیایی، با پیوندهای تاریخی و فرهنگی عمیق و دیرینه، ظرفیت بیمانندی برای تامین صلح و امنیت پایدار و شکلدهی به نظم منطقهای و جهانی عادلانهتر وتحقق چندجانبهگرایی دارند. همانطور که رییسجمهور محترم چین در سخنرانی دیروز خود تاکید کرد، ما باید نیرویی برای ثبات در این دنیای بیثبات باقی بمانیم.ما باید به برچیدن دیوارها ادامه دهیم، نه ساختن آنها؛ ما باید به دنبال ائتلاف باشیم، نه جدایی.
وی افزود: توسعه و امنیت ایران و چین به لحاظ تاریخی و ژئوپلتیک به یکدیگر گره خورده است و تهران و پکن از این موضوع بهخوبی آگاهاند. «سرنوشت مشترک جهانی» پایه و اساس نظم نوین بینالملل خواهد بود.
رییس مجلس تاکید کرد: مجلس به جد معتقد است که همکاریهای ایران و چین در تمام سطوح مورد توافق باید از سطح حرف به عرصهی عمل برسد و اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای را فرصتی تاریخی برای مقابله با یکجانبهگرایی و تقویت همکاریهای عملیاتی در حوزههای امنیتی، اقتصادی و زیرساختی میداند و رفع موانع بوروکراتیک و قانونی پیش روی اجرای توافق جامع راهبردی و پروژههای مشترک را اولویت اصلی خود قرار داده است؛ ابتکار کمربند و راه چارچوب پیشبرندهی این همکاریهاست.
قالیباف ادامه داد: ما بطور کامل از تلاشهای مجدانهی رییسجمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان در این اجلاس برای ارتقای سطح تعاملات در بخشهای مختلف بین دو کشور و با سایر کشورهای عضو و ناظر حمایت میکنیم و بر این باوریم که همکاری ایران و چین به عنوان دو عضو کلیدی سازمان شانگهای، میتواند نقشی تعیینکننده در صلح و ثبات منطقهای ایفا کند.
قالیبف با اشاره به فعالسازی مکانیسم ماشه توسط تروئیکای اروپایی تاکید کرد: این روزها دشمن با فضاسازی برای شروع فرایند اجرایی شدن مکانیسم ماشه برخی نگرانی ها را برای مردم ایجاد کرده است.مسئولین جمهوری اسلامی بارها غیرقانونی بودن استفاده از این روش را تبیین کرده اند و دیگر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل مانند روسیه و چین هم بصورت رسمی بر آن تصریح کرده اند.
وی افزود:روشن است که سه کشور اروپایی به دلیل عمل نکردن به تعهدات خود در برجام، حق فعال کردن مکانیسم پاراگراف 37 برجام را نداشته و به همین جهت به شکلی غیرقانونی فرایند بازگرداندن قطعنامه ها را آغاز کرده اند، بر این اساس لازم است که ایران اقدامی بازدارنده برای هزینه مند کردن این اقدام غیرقانونی طرفهای اروپایی انجام دهد تا منجر به تغییر تصمیم دشمن در فعال کردن مکانیسم ماشه شود.تصمیم واحد نظام جمهوری اسلامی در این زمینه به زودی اعلام و اعمال می شود.
رییس مجلس تاکید کرد: آنچه امروز مهمتر بنظر می آید، روشن کردن این نکته است که برخلاف فضاسازی های شدیدی که دشمن ایجاد کرده است، قطعنامه های تحریمی سازمان ملل علیرغم اینکه کاغذپاره نیستند اما پیامدهای تاثیرگذاری بر اقتصاد ایران نخواهند داشت. البته این مسأله در صورتیست که با تبیین مناسب بار روانی ناشی از فضاسازی های دشمن مدیریت شود.
وی عنوان کرد: اولین دلیل این واقعیت این است که تحریم های اقتصادی ذکر شده در این قطعنامه ها به فعالیت های هسته ای ایران مرتبط است و بسیار کم اثرتر از تحریم های عمومی و با مصادیق بسیار زیادیست که آمریکا علیه ایران اعمال کرده است. بعبارت دیگر با بازگشت قطعنامههای سازمان ملل تحریم اقتصادی جدیدی نیست که به تحریمهای فعلی اضافه شود.
قالیباف افزود: دلیل دوم این است که با پیگیری نهاد اوفک از جانب دولت زیاده خواه آمریکا، تحریم های یکجانبهی این کشور به شکل حداکثری اجرایی می شود که البته ما شاهد هستیم با همهی پیگیری ها از جانب آمریکا، این کشور نتوانسته مانع فروش نفت ایران شود و تجارت خارجی ما علیرغم چالش ها و موانع جریان دارد. این در حالیست که تحریم های سازمان ملل به نسبت تحریم های یکجانبهی امریکا،گستردگی و نهاد ناظر و ضامن ندارد.
وی خاطرنشان کرد: ممکن است عده ای اهمیت بازگشت قطعنامههایتحریمی علیهایران را در ایجاد زیرساخت حقوقی بینالمللی برای تحریم های آمریکا بدانندو مدعی شوند که این زیرساخت قانونی باعث می شود که تحریم های آمریکا موثرتر از قبل اجرایی شود.توضیح داده شد که از نظر حقوقی این قطعنامه ها شامل تحریم های کم شدتی هستندو شامل تحریم صادرات نفت ایران نمی شوند اما آنچه جای تردید در نادرست بودن ادعای ایجاد زیرساخت حقوقی برای تحریم های آمریکا باقی نمیگذارد غیرقانونی دانستن مکانیسم ماشه توسط روسیه و چین بعنوان دو عضو شورای امنیت سازمان ملل است که به نبودن مشروعیت قانونی تلاش اروپایی منجر می شود و باعث می شود بخش مهمی از جامعه بین الملل در اجرایی شدن این تحریم ها جدیت نداشته باشند.
قالیباف گفت:همچنین دشمن با فضاسازی اعمال مکانیسم ماشه را رفتن ذیل فصل هفتم سازمان ملل و مقدمهی جنگ علیه ایران معرفی کرده است. این ادعا در حالیست که اولا جنگ دوازده روزه به ما نشان داد که دشمن برای جنگ نیازی به قطعنامهی سازمان ملل نمی بیند، ثانیا در این قطعنامه ها اشاره ای به مادهی 42 منشور ملل متحد که زمینه ساز توسل به زور است ندارد و برای این امر نیاز به قطعنامهی جدیدیست که با وتوی کشورهای چین و روسیه روبرو خواهد شد.
رییس مجلس تاکید کرد: آنچه برای عدم حملهی دشمن مهم است نه مکانیسم ماشه بلکه حفظ انسجام ملی و افزایش توان نظامی ایران است. به لطف تلاش های صورت گرفته توان دفاعی ما در وضعیت بازدارنده ای قرار دارد به همین جهت حفظ انسجام ملی در برابر دشمن و ایجاد آرامش در مردم توسط همهی مسئولین و فعالان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است که یکی از مصادیق آن تبیین میزان اثرات واقعی فعال شدن مکانیسم ماشه است.
وی افزود: در همین راستا از همهی مسئولین کشور مخصوصاً دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، وزارت خانه های مختلف دولت، تحلیل گران وکارشناسان حوزهی بین الملل و اقتصاد لازم است که با تبیین دقیق، کم اثر بودن بازگشتن قطعنامه های سازمان ملل را برای جامعه روشن کنند تا دشمن نتواند برساخت رسانه ای نادرستی از مکانیسم ماشه، ایجاد کند و بتوان آثار روانی منفی این مساله را مدیریت کرد.
وزیر نیرو: خاموشیهای خانگی به زودی برطرف خواهد شد
عباس علی آبادی وزیر نیرو در جلسه روز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ صحن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی و ارائه نظرات کمیسیون های عمران و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد مشکلات تأمین برق، آب شرب، آب کشاورزی و حقابه های زیست محیطی، پس از قرائت گزارش کمیسیون انرژی با عنوان «بررسی خاموشیهای گسترده در تابستان ۱۴۰۴» با بیان اینکه «اغلب مطالب بیان شده در گزارش را قبول دارم و فکر می کنم که راه حل های درستی ارائه شد و این راه حل ها همان هایی است که ما در وزارت نیرو دنبال می کنیم»، اظهار کرد: از مشکلات کلی و نظرات و نقدهای نمایندگان محترم آگاهم و آمادگی دارم که با حضور در کمیسیون های تخصصی توضیحات لازم را ارائه کنم.
مادر مشکلات در صنعت آب و برق، مشکل اقتصادی است
وی در ادامه به ارائه گزارشی درباره وضعیت صنعت آب و برق پرداخت و گفت: بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان بزرگترین مشکل و شاید مادر مشکلات لااقل در صنعت آب و برق، مشکل اقتصادی است؛ ناترازی اقتصادی باعث شده است طی سالیان گذشته بدهی پیمانکاران و سرمایه گذاران حوزه آب و برق پرداخت نشود.
وزیر نیرو اظهار کرد: قیمتهای تکلیفی موجب شدهاند تا تشکیل سرمایه در این حوزه متوقف شود و مصرف برق و آب به صورت غیرهدفمند و غیر بهرهور افزایش یابد؛ در نتیجه، ناترازی اقتصادی در بخش آب و برق به وجود آمده است. همانطور که همه شما میدانید، در ابتدای دولت و به ویژه در تابستان ۱۴۰۳ این ناترازی به رقم بیسابقهای حدود ۲۰ هزار مگاوات رسید. این مسئله باعث شد تا علاوه بر کاهش جذابیت سرمایهگذاری، مصرف نیز به شدت افزایش یابد؛ به طوری که رشد مصرف در سال گذشته از ۸ درصد فراتر رفت.
علی آبادی ادامه داد: این ناترازی که برای نخستین بار در سال ۱۳۹۷ خود را نشان داد، در سال ۱۴۰۳ به اوج خود رسید. به گونهای که مطابق مستندات و گزارشهای موجود، شرایط بحرانی در این حوزه کاملاً مشهود بود. پیشتر نیز اشاره کرده بودم که این گزارشها به دقت این وضعیت را توضیح دادهاند و تحلیلهای لازم را ارائه کردهاند؛ برخی از اعداد و ارقامی که در گزارشها مطرح شده، دقیق نیستند. با توجه به اینکه در گزارش کمیسیون محترم نیز به این موضوع اشاره شده است، خواهشمندم اعضای و مسئولان مرکز پژوهشهای مجلس، در فضایی مشترک با وزارت نیرو بنشینیم و بهاتفاق، جزئیات این موارد را مرور و بررسی کنیم. مستندات و اطلاعات لازم برای شفافسازی این موضوعات کاملاً آماده است.
وی ادامه داد: موضوع دوم اینکه، به گواهی تمامی مراجع علمی و تخصصی، ما وارد عصری شدهایم که در آن، مصرف برق بهطور وسیع و مستمر رشد خواهد داشت. انقلاب صنعتی چهارم و پنجم، همراه با توسعه هوش مصنوعی، نیاز به برق را به شدت افزایش خواهد داد. اگر بخواهیم این نیاز روزافزون را با روشهای سنتی پاسخ دهیم، با چالشهای عظیم جهانی و بعضاً محلی مواجه خواهیم شد؛ از اینرو، باید تأمین این نیاز را با روشهای نوین، بهرهورتر و قابلقبولتر دنبال کنیم. در حال حاضر، اغلب کشورهای پیشرو، افزایش راندمان، تکمیل چرخه ترکیبی در نیروگاههای سیکل ساده و توسعه انرژیهای تجدیدپذیر را بهعنوان مسیر آینده انتخاب کردهاند.
وزیر نیرو خطاب به نمایندگان مجلس گفت: در سال گذشته، به دلایلی که اغلب شما از آن آگاه هستید، در ابتدای دوره با کمبود شدید سوخت مواجه شدیم. بخشی از سوخت مورد نیاز نیروگاهها از منابع مازاد و خارج از برنامه تأمین شد. این شرایط باعث شد عملیات تعمیرات اساسی نیروگاهها به سختی انجام شود و بخشی از تجهیزات آسیب ببیند. نتیجه آن، کاهش راندمان، کاهش توان تولید و افزایش فشار بر شبکه بود.
علی آبادی تاکید کرد: بهدلیل تبعات زیستمحیطی این شرایط، بارها و بارها مدیران وزارت نیرو برای پاسخگویی به نهادهای نظارتی و قضایی احضار شدند؛ در حالیکه نهتنها تقصیری نداشتند، بلکه با فداکاری کامل و با وجود کمبود شدید منابع، ناگزیر به اتخاذ این تصمیمات شدند؛ موضوع سوم، مربوط به خشکسالیهای پیدرپی در پنج سال گذشته است. همانگونه که مستحضرید، نیروگاههای برقآبی نقش بسیار مهمی در تولید برق کشور ایفا میکنند. اما متناسب با کاهش بارشها، از ابتدای سال جاری تاکنون، تولید انرژی این نیروگاهها با کاهش چشمگیر ۴۰ درصدی مواجه شده است.
وی عنوان کرد: خشکسالیهای مداوم در سالهای اخیر باعث شده است که بخش قابلتوجهی از ظرفیت برقآبی کشور از دست برود. متأسفانه، در روزهای اخیر نیز با وجود بهبود نسبی شرایط دمایی در پایان تابستان، به دلیل تداوم خشکسالی، ظرفیت تولید برخی از واحدهای برقآبی کاهش یافته و در مواردی نیز به طور کامل از مدار خارج شدهاند. در برخی مناطق، محدودیت در تامین انرژی، منجر به تداوم خاموشیها شده است؛ در چنین شرایطی، سامانههای تأمین برق در مناطقی که با کمبود آب مواجهاند، ممکن است بهصورت کامل از مدار خارج شوند که این مسئله اثر مستقیمی بر پایداری شبکه دارد.
وزیر نیرو گفت: موضوع چهارم، گرمای بیسابقه هوا در سال جاری است. بر اساس گزارشهای سازمان هواشناسی، میانگین دمای کشور در سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت، حدود یک و نیم درجه افزایش داشته است. این افزایش دما اثر مستقیمی بر رشد مصرف برق، بهویژه در مناطق گرمسیر کشور گذاشته است؛ لازم به ذکر است که در طول برنامه ششم توسعه، هیچ قرارداد خرید تضمینی برای احداث نیروگاههای جدید منعقد نشده است. این در حالی است که بیش از ۱۵ هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور فرسوده است و عملاً عمر مفید خود را از دست دادهاند. متأسفانه این نیروگاهها حتی قادر به تولید برق به میزان قدرت عملی خود نیز نیستند.
علی آبادی افزود: در خصوص شبکه برق نیز با وجود اینکه شبکه انتقال و توزیع برق کشور یکی از بزرگترین و گستردهترین شبکهها در منطقه محسوب میشود، اما متأسفانه بخشی از این شبکهها فرسوده هستند و نیازمند نوسازی و تقویت جدی است؛ شبکه برق کشور عمر بیش از عمر مفید خود دارد و نیازمند نوسازی و بهروزرسانی است. در بخش آب نیز مشکلات و چالشهای مهمی وجود دارد که هرگز در یک روز ایجاد نشدهاند و ریشهای و بلندمدت هستند.
وی اظهار کرد: مهمترین چالشهای بخش آب عبارتند از وجود طرحهای نیمهتمام متعدد در هر استان؛ به طوری که در حال حاضر در هر استان به طور متوسط حدود ۱۰ طرح نیمهتمام وجود دارد و مجموعاً ۵۶۷ طرح نیمهتمام در بخش آب کشور با بودجههای مربوط به سال ۱۴۰۳ فعال هستند. در حالی که کل بودجههای پیشبینی شده برای سال ۱۴۰۴ در شرایط مطلوب تنها پاسخگوی بخش کوچکی از نیازها خواهد بود. به عبارت دیگر، برای تکمیل این پروژهها با منابع پیشبینی شده، حدود ۲۰ سال زمان نیاز خواهیم داشت؛ یکی دیگر از چالشهای مهم، ناترازی در بخش آب است که ناشی از تغییر تقاضا و مصرفها در برابر منابع آب تجدیدشونده است. همانگونه که نمودارهای مرتبط نشان میدهند، با افزایش جمعیت کشور در ۷ دهه گذشته و کاهش منابع آب، سرانه منابع آب از حدود ۶۸۰۰ مترمکعب در سال ۱۳۳۵ به حدود ۱۳۰۰ مترمکعب در سال جاری کاهش یافته است. پیشبینی میشود که این سرانه تا سال ۱۴۲۰ به حدود ۹۷۰ مترمکعب برسد.
وزیر نیرو تصریح کرد: ضعف در استفاده از منابع آب نامتعارف مانند پسابهای تصفیه شده، آب دریا و آب شور، عدم استقرار حکمرانی جامع و یکپارچه در حوزه آب، کمتوجهی به توسعه فناوریهای آزمایش محور و استقرار ضعیف مدیریت به هم پیوسته منابع آب از دیگر چالشهای مهم این بخش هستند که خوشبختانه وزارت نیرو در حال پیگیری اصلاحات جدی در این زمینهها میباشد؛ وزارت نیرو برای غلبه بر چالشهای بخش آب برنامههای متعددی را تدوین و در حال اجرا دارد که در ادامه به تفصیل به آنها پرداخته خواهد شد و در افق میانمدت تا سال ۱۴۲۰، که همزمان با پایان برنامه هفتم توسعه کشور و پایان دولت است، وزارت نیرو برنامه راهبردی ترکیبی بخش آب را با نگاهی کلان و همهجانبه تدوین کرده است. این برنامه با هدف تقسیم بهینه منابع و مدیریت جامع وضعیت آب در سراسر کشور ارائه شده است.
علی آبادی گفت: اقدامات اساسی این برنامه شامل اصلاحات نهادی، بهبود فضای کسبوکار، تفکیک وظایف تصدیگری از حاکمیتی، رفع تعارض منافع، اصلاح ساختار اقتصادی آب و استقرار حکمرانی محلی آب از طریق گسترش مدیریت مشارکتی میباشد که از مهمترین اولویتها به شمار میرود.
وی خطاب به نمایندگان افزود: یکی از نکات برجسته برنامه هفتم، جدول ۷ ماده ۳۷ آن است که در آن رفع ناترازی آب به میزان ۱۵ میلیارد مترمکعب هدفگذاری شده است. مفتخرم به استحضار برسانم که در دولت چهاردهم، با برگزاری ۸ جلسه کمیته تخصصی شورای عالی آب، ۲ جلسه اصلی و چندین جلسه پشتیبانی، برنامه جامع، راهبردی و عملیاتی رفع ناترازی آب تدوین و در ۵ صفحه به تفصیل ارائه شده است؛ این برنامه شامل محورهای کلیدی مانند تأمین آب، مدیریت مصرف و تقاضا، حفاظت و مدیریت مخاطرات، حکمرانی آب، اصلاحات نهادی و بهبود فضای کسبوکار میباشد.
وزیر نیرو عنوان کرد: باور کنید که قریب به ۳۰ سال از عمر خود را در بخش کارشناسی و مدیریتی وزارت نیرو در حوزههای آب و برق گذراندهام، مشکلات را به خوبی میشناسم و برای هر یک از آنها راهحلهای عملی دارم. مصمم هستم تمامی ظرفیتها را به کار گیرم تا اجازه ندهیم دشمنان از ناکامیهای ما خوشحال شوند. هزاران سال تمدن ایران، نباید در برابر چالشهای ساده شکست بخورد.
علی آبادی در پایان تاکید کرد: شما نمایندگان در برنامههای تخصصی کشاورزی و آب نیز مشارکت داشتهاید و برنامه هفتم توسعه، تکالیف و اهداف برنامه ۲۰ ساله صنعت برق را منطبق بر سیاستهای مقام معظم رهبری تعیین کرده است؛ برنامه چهار ساله صنعت برق نیز بر اساس این سند کلان طراحی و ارائه شده است و شامل ۱۴ پروژه بزرگ و ۳۶ بسته مدیریتی در زمینه مصرف، تأمین و بهرهوری انرژی میباشد که هماکنون در حال اجراست و برنامه جامع، راهبردی و عملیاتی صنعت برق در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار و امنیت انرژی کشور قرار دارد و تلاشها برای اجرای کامل آن ادامه دارد.
علیآبادی در بخش دوم صحبتهای خود با اشاره به انتقادات نمایندگان مجلس، گفت: من نظام مسائل وزارت نیرو را به زودی به تفکیک استان ها منتشر خواهم کرد و راهکارهای رفع مشکلات آنها را نیز ارائه خواهم داد ضمن اینکه برنامههای متعددی در بخشهای مختلف در حال انجام است که باعث شد هر هفته ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی افتتاح کنیم، همچنین بالغ بر ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاههای حرارتی را در کشور افزایش دادیم که تا پایان سال از ۷۰۰۰ مگاوات عبور خواهد کرد.
وزیر نیرو یادآور شد: ما طبق قانون طی دو سال اصلاح ساختارها و حکمرانی را انجام خواهیم داد و به دنبال آن هستیم که سیاست اصلی خود را در حوزه برق و آب اصلاح فضای کسب و کار قرار دهیم. متاسفانه مشکل اصلی اقتصاد، اقتصاد آب و برق است که باعث شده تشکیل سرمایه به درستی انجام نشود و نیروگاه ساخته نشود و فاصله بین مصرف و تولید روز به روز بیشتر شود. ضمن اینکه ما در اطلاع رسانی ضعف داشتهایم.
علی آبادی تاکید کرد: خبر خوب این است که خاموشیهای خانگی به زودی برطرف خواهد شد و هماهنگی لازم در این زمینه با وزارت نفت جهت تکمیل مخازن صورت گرفته است و تا آخر سال ظرفیت کل نیروگاههای تجدیدپذیر کشور در اقدامی بی سابقه از هفت هزار مگاوات عبور میکند.
وزیر نیرو گفت: در ابتدای دولت کل ظرفیت نیروگاهها ۱۲۵۰ مگاوات بود و اولویت ما احداث نیروگاه های سه مگاوتی است که با قیمت ارزان و سریع تر ساخته می شوند و نیاز به پست و خط و شبکه ندارند اما اشکال آن ها این است که تنها در همان منطقه کارآیی دارند، ما هنوز در برخی مناطق حبس تولید داریم که قابلیت انتقال به سایر نواحی ندارند و با توسعه شبکه و استفاده از ظرفیت های پست و استفاده حداکثری از ظرفیت های خالی کار انجام می دهیم و امیدواریم با احداث نیروگاه های بزرگ روی خطوط پر فشار امکان انتقال برق از آنها میسر شود.
تمایل به حضور در دولت نداشتم چون وضعیت خوب نبود
وی افزود: اگر در خاموشیها و توزیع آب عدالت رعایت نشده حتما تخلفی صورت گرفته که آنها را به ما اعلام کنید تا رسیدگی کنیم. بنده تمایل به حضور در دولت نداشتم چون وضعیت خوب نبود و صنایع خاموش بودند بنابراین بیش از یک کتابچه درخواست نوشتم تا مشکلات برطرف شود همچنین در مورد استفاده از تجهیزات کم مصرف برنامه گسترده ای در حال اجراست.
وزیر نیرو بیان کرد: ما برای انتقال آب به تهران برنامه مصوب قانونی داریم که در شرایط بحرانی از طالقان به تهران و کرج آب منتقل کنیم اما به اندازه سه برابر مصرف آب را کاهش دادهایم.
مشکل خشکسالی بسیار بزرگ است
وی افزود: باور کنید مشکل خشکسالی بسیار بزرگ است ضمن اینکه ما ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی فقط قدرت اسمی را در بازتوانی افزایش دادیم و برای نخستین بار رشد مصرف کشور کاهش یافته است و ۳۵ اقدام موثر نیز در زمینه کاهش مصرف انجام دادیم همچنین خروج از بازار آب و برق به عنوان بازیگر اصلی در تنظیم گری و تسهیل گری را آغاز کرده ایم و برای نخستین بار وزارت نیرو متعهد شد در حوزه برق به هیچ عنوان با بخش خصوصی رقابت نکند.
علی آبادی اظهار کرد: ما همت خود را به کار گرفته ایم تا کشور را سازنده توربین کردیم همچنین مصوبه هیات وزیران را برای جایگزینی سرمایه گذاران خارجی در نیروگاه ها دریافت کردیم که تعداد زیادی از آنها آماده تولید برق هستند ضمن اینکه تاکنون با پیگیری های مستمر رئیس جمهور تنها توانسته ایم ۴۰۰ میلیون دلار دریافت کنیم.
انتقاد نمایندگان از خاموشی ها در تابستان ۱۴۰۴
گزارش کمیسیون انرژی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) در خصوص «بررسی خاموشیهای گسترده در تابستان ۱۴۰۴» مورد بررسی قرار گرفت.
شهرکی: بحران برق به یک بحران ملی و راهبردی تبدیل شده است
در جریان بررسی این گزارش، فرهاد شهرکی نایب رئیس کمیسیون انرژِی گفت: بحران صنعت برق به بحرانی ملی و راهبردی تبدیل شده که چراغ خانه ها و تولید، اشتغال، آموزش، سلامت و اعتماد عمومی خاموش کرده است. اگر تدبیری برای این وضعیت نشود، شریان حیاتی توسعه و امنیت ملی کشور را تهدید خواهد کرد.
وی افزود: در شرایطی که کشور منابع عظیم و متنوع انرژی و نیروهای توانمند دارد، خاموشی ها به یک طنز تلخ در سطح بین المللی تبدیل شده است، وضعیتی که نه تنها ناکارآمدی بخش انرژی را زیر سوال برده بلکه به طور جدی غرور ملی ایرانیان را خدشه دار کرده است.
نماینده زابل در مجلس با اشاره به وضعیت سیستان و بلوچستان، گفت: در سیستان هنگامی که دمای هوا به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد می رسد و طوفان ریزگرد با سرعتی بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت شهر را در می نوردد، قطع برق در گرمترین ساعات روز نقض حقوق اساسی شهروندان در بهره مندی از خدمات عمومی حیاتی و مصداق بارز جنایت است.
شهرکی با بیان اینکه افت ولتاژهای مکرر و قطعی های پی در پی برق موجب خسارات فراوان به لوازم خانوارهای محروم شده است، افزود: این امر از حیث حقوقی مصداق روش اتلاف و تثبیت در حقوق مدنی و از حیث مقررات بخشی نقض آشکار منشور حقوق مشترکین برق محسوب می شود و مستوجب جبران فوق خسارت ها می شود. این وضعیت در سیستان نقض اصل ۴۸ قانون اساسی است و ادامه این تبعیض ساختاری موجب مهاجرت، بیکاری و تشدید نارضایتی اجتماعی خواهد شد.
وی گفت که با توجه به مطالبه رئیس جمهور، کمیسیون انرژی مجلس مجموعه ای از راهکارهای کارشناسی برای صنعت برق را ارائه کرده که از جمله آن افزایش ظرفیت علمی تولید، بازتوانی نیروگاه ها و تبدیل واحدهای گازی قدیمی به سیکل ترکیبی، توسعه تجدیدپذیرها از طریق مزایده های فصلی و قراردادهای تضمین خرید، تقویت شبکه انتقال و توزیع با احداث خطوط جدید و بازتوانی تجهیزات فرسوده است.
حسینی کیا: خسارت ناترازی انرژی در حوزه صنعت بالغ بر ۳۰۰ همت است
جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: ناترازی انرژی در حوزه صنعت باعث خسارتی بالغ بر ۳۰۰ همت شده است. علاوه بر این با قطعی های بابرنامه و بی برنامه مواجه ایم که مردم و صنایع را با مشکل مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه عدم النفع حوزه برق به ۷ هزار همت رسیده که خسارت زیانباری است، افزود: ناترازی حوزه انرژی باعث کاهش تولید و تعدیل نیرو شده و به دنبال آن کاهش تولید و حتی عدم دریافت مالیات شده که نگرانی های زنجیره واری را در حوزه تولید و صنعت ایجاد کرده است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن، کاهش انگیزه برای سرمایه گذاری در حوزه صنعت را از دیگر مشکلات ناترازی برق عنوان و اظهار کرد: باید وزارت نیرو با قول قطعی برای سرمایه گذاران، امیدآفرینی کند و برای سال آینده برنامه داشته باشد تا ۲۶ هزار مگاوات نیاز کشور تأمین شود در حالی که هم اکنون تنها ۱۰ هزار مگاوات در مدار است.
نصیبی: خسارت مردم جبران شود
امید نصیبی نماینده ممسنی نیز گفت: قطعی مکرر برق و آب زندگی مردم را مختل کرده و تبعاتی همچون رکود صنعت، نابودی کشاورزی و معیشت، مشکلات بیمارستانی و سوختن لوازم برقی مردم به دنبال داشته است.
وی با بیان اینکه مردم از وضعیت آب و برق ناراضی هستند، گفت: باید این وضعیت سامان پیدا کند وخسارت مردم جبران شود.
آق ارکاکلی: قطعیهای مکرر برق کشاورزی امنیت غذایی را خدشه دار کرده است
عبدالحکیم آق ارکاکلی نماینده گنبدکاووس نیز گفت: فاصله میان میزان تولید و برق مورد نیاز بسیار زیاد است و باعث مشکلات عدیده ای در حوزه برق خانگی، صنعت و کشاورزی شده است. قطعیهای مکرر برق کشاورزی امنیت غذایی را خدشه دار کرده و محیط کاری را ناامن کرده است.
وی با تاکید بر ضرورت برخورد با استفاده از ماینرها گفت: امروز سدهای کشور خالی و نیازمند لایروبی است لذا باید با استفاده از ماشینهای سنتی، به سیکل ترکیبی رجوع شود. ضمن اینکه رودخانهها نیز باید لایروبی شوند.
صوفی: ناترازی آب و برق نتیجه میراث دوره های مدیریتی گذشته است
همچنین عباس صوفی نماینده همدان در مجلس گفت: ناترازی آب و برق نتیجه عملکرد کوتاه مدت وزارت نیرو یا دولت فعلی نیست بلکه میراث تجمعی دوره های مدیریتی گذشته است؛ البته قابل قبول نیست که مدیریت کنونی وزارت نیرو با این توجیه خود را از مسئولیت مبرا کند.
وی افزود: امکان تبدیل نیروگاه های حرارتی سیکل ترکیبی به عنوان ظرفیتی بالقوه وجود دارد که با کمترین هزینه و در بازه زمانی کوتاه می تواند مقدار قابل توجهی برق وارد شبکه کند اما برنامه مشخص و حرکت قابل اطمینانی در این بخش شاهد نیستیم.
صوفی ادامه داد: همچنین توسعه انرژیهای تجدیدپذیر عمدتا برای مدیریت پیک مصرف کاربرد دارد با این وجود وزارت نیرو علیرغم اعلام کتبی راهکارهای توسعه این بخش از طرف کمیته برق در فروردین ماه با کندی و عدم تصمیم گیری مواجه شده است. ویژگی های کلیدی انرژی تجدیدپذیر شامل سرعت نصب بالا و مزیت پراکندگی از منظر پدافند غیرعامل است اما وزارت نیرو در اجرای ۷۰۰۰ مگاوات تامین مالی شده توسط صندوق توسعه ملی، برخلاف این مزیت تجدیدپذیر عمل می کند و به جای توزیع این ظرفیت در حداقل هزار نقطه بر نیروگاه های بزرگ مقیاس در کمتر از ۱۰ نقطه تمرکز دارد با شرایط پدافندی کشور کاملا در تضاد است.
وی افزود: تامین انبوه تجهیزات تجدیدپذیر موجب کاهش قیمت می شود و انتظار است با استفاده از ظرفیت ایجاد شده توسط صندوق توسعه ملی از متقاضیان خرد نیز حمایت شود که از این محل هزینه تمام شده نیروگاه های کوچک می تواند کاهش پیدا کند.
این نماینده مجلس اظهار کرد: وزارت نیرو دچار ایرادات ساختاری است؛ ناهماهنگی بین توانیر و شرکت مادر تخصصی موجب شده نیروگاه ها از حیث تعمیر و تامین قطعات در شرایط پرخطری قرار گیرد. سیاست ترغیب صنایع به تولید برق بیشتر یک درمان موقتی است تا راه حل پایدار، این امر نه تنها وزارت نیرو را از مسئولیت اصلی خود دور می کند بلکه منابع صنایع را به سمت فعالیت های غیر تخصصی هدایت می کند.
زنگنه: صرفهجویی تنها راهحل رفع ناترازیهاست
محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: در صورت اجرای قانون تنها دو ماه با رفع ناترازی برق فاصله داریم که راهکار قانونی آن نیز صرفه جویی و بهینه سازی است.
وی خطاب به وزیر نیرو گفت: شما به عده ای خاص ارز می دهید که پنل خورشیدی وارد کنند اما بعدها خواهید دید چه مفاسدی از آن بیرون خواهد آمد.
زنگنه بیان کرد: طبق ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم، مردم می توانند به اندازه صرفه جویی در مصرف برق، بورس انرژی دریافت کنند؛ باید از ظرفیت مردم استفاده کرد اما انگار دست هایی در کار است که مانع از ورود مردم به سرمایه گذاری در حوزه انرژی و اجرای قانون برنامه هفتم می شود. صرفه جویی تنها راه حل رفع ناترازیهاست.
رشیدی: چرا قانون مانع زدایی از صنعت برق به درستی اجرا نمیشود؟
محمد رشیدی عضو کمیسیون انرژی گفت: وزارت نیرو مسئول تولید، تامین و توزیع نیرو است و مصرف آن باید مطابق ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم توسط سازمان بهینه سازی مدیریت شود.
وی تصویب قانون مانع زدایی از صنعت برق را کار ارزشمندی عنوان و اظهار کرد: چرا وزارت نیرو با اجرای ماده ۱۰ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، راندمان نیروگاه ها را اصلاح نکرد و در این زمینه ضعف داشت.
رشیدی بیان کرد: سال گذشته پیک مصرف ۸۰ هزار مگاوات بوده که امسال به ۷۷ هزار مگاوات رسد پس چرا با کاهش ۳۰۰۰ مگاوات پیک مصرف، شدت قطعی برق بیشتر شده است؟ این نشان دهنده درست نبودن برنامه ریزی در وزارت نییرو است.
این نماینده مجلس یادآور شد: مطابق با ماده ۱۷ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق و ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم، باید برای تجدیدپذیرها مجوز می دادید که به آن عمل نشده است. از سوی دیگر ابزار مدیریتی وزیر، منابع انسانی است که در این مورد به شدت ضعف دارید.
بیگدلی: عدم برخورد قاطع وزارت نیرو با تولید رمزارزها و ماینرها آسیب زننده است
عباس بیگدلی نماینده تاکستان نیز گفت: طبق برنامه هفتم، باید اصلاح ساختار و اساسنامه منابع آب اجرایی میشد که هنوز وزات نیرو وارد فاز عملیاتی نشده است.
وی با انتقاد از قطعی های طولانی مدت برق در بخش کشاورزی، گفت: با عدم توزیع عادلانه انرژی در کشور مواجهایم به طوری که زمان قطعی برق در تهران و برخی کلان شهرها نسبت به دیگر نقاط پایینتر است. در روستاها که مرکز تولید بخش کشاورزی و امنیت غذایی کشور است، قطعیها به مراتب بیشتر از کلانشهرها است. از وزارت نیرو انتظار داریم این موضوع را به جد پیگیری کند.
بیگدلی با بیان اینکه دولت برنامهای برای جبران خسارتهای ناشی از قطعیهای برق و کمبود آب ارائه نکرده است، افزود: عدم برخورد قاطع وزارت نیرو با تولید رمزارزها و ماینرها آسیب زننده است. از وزارت نیرو و مجموعه دولت میخواهیم که در این موضوع ورود جدی داشته باشد.در زمان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه حدود ۲۰۰۰ مگاوات کاهش مصرف برق اتفاق افتاد که باید این موارد احصاء شده و با افرادی که به صورت غیرمجاز رمز ارز استخراج میکنند، برخورد شود.
واکنش روانبخش به کنسرت همایون شجریان در میدان آزادی
قاسم روانبخش در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس در تذکری، گفت: ما نمایندگان بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی، در برابر قرآن و خدای متعال قسم خوردهایم که از قانون اساسی دفاع و برای تأمین مصالح مردم تلاش کنیم. طبق بند ۱۱ ماده ۲۲ آییننامه داخلی مجلس هم، موظفیم که از حقوق و جایگاه قانونی نمایندگان به طور کامل محافظت کنیم.
وی افزود: متأسفانه شاهد اتفاقاتی هستیم که خلاف این اصول است به عنوان مثال طبق اصل ۷۴ قانون اساسی، هر طرح قانونی که با امضای حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان همراه باشد، باید در مجلس مطرح شود اما متاسفانه در برخی موارد این طرحها به موقع اعلام وصول نمی شود و معطل میمانند.
نماینده قم در مجلس با انتقاد از اعلام وصول نشدن تقاضاهای استیضاح وزرا، گفت: چند ماه است درخواست استیضاح چند وزیر داده شده اما بعد از گذشت چند ماه، اعلام وصول نمی شود. اگر واقعا باید وزیری استیضاح شود، این کار صورت گیرد تا سایر وزرا نیز حساب کار دستشان آید.
روانبخش با اشاره به قطعی برق در دولتهای گذشته، گفت: شهید رئیسی وقتی دولت را تحویل گرفت، با وضعیتی بحرانی، خشکسالی و تحریمها مواجه بود اما چه طور آنها را در طول سه سال حل کرد؛ باید از آن تجارب استفاده شود.
وی گفت که قطع برق شش ساعته چاههای کشاورزی، موجب گرانی مواد غذایی و میوههایی مانند خیار شده و از سوی دیگر صنایع کشور نیز با توقف مواجه شدهاند. آیا هیچ راهحلی وجود ندارد؟ به طور قطع میتوان از تجربیات و کارشناسان وزارت نیرو در آن دوره استفاده کرد و راهکارهای موفق پیشین را مجدداً به کار گرفت.
نماینده قم در مجلس افزود: روز گذشته دو ساعت سخنرانی در مسجد داشتم که کل زمان برق قطع بود؛ همه سوالات مردم هم درباره قطعی برق بود اما متأسفانه به این مسائل توجه کافی نمیشود و کار کارشناسی دقیق و درست انجام نمیگیرد.
روانبخش اضافه کرد: دولت به جای پرداختن به این موارد، درگیر کارهای حاشیهای است مثل برگزاری کنسرتی در خیابان آزادی است تا مردم خوش باشند؛ این خوب است اما مثل این است که بیماری را نمی توانند درمان کنند و بعد بالای سرش موسیقی پخش می کنند تا دردش را فراموش کند و زمان به سرعت بگذرد؛ آیا راهحل مشکل مردم چنین چیزهایی است؟ چرا میخواهید سر مردم کلاه بگذارید؟ به جای این کارها از حقوق مردم دفاع کنید.
قالیباف: مردم قطعی برق را می پذیرند ولی بی نظمی و ناعدالتی را نمی پذیرند
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ صحن مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی و ارائه نظرات کمیسیون های عمران و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد مشکلات تأمین برق، آب شرب، آب کشاورزی و حقابه های زیست محیطی، پس از قرائت گزارش کمیسیون انرژی با عنوان «بررسی خاموشیهای گسترده در تابستان ۱۴۰۴» و استماع اظهارات وزیر نیرو و تعدادی از نمایندگان و روسای کمیسیون های تخصصی در جمع بندی موضوع اظهار کرد: دولت و مجلس همه شاهدیم که مردم در حال حاضر مشکلاتی دارند؛ برخی از مشکلاتی که الان مطرح است ناشی از مسائل مدیریتی، برخی ناشی از صرفه جویی در حوزه مصرف، برخی در انتقال و توزیع و برخی دیگر نیز در تولید است.
وی ادامه داد: قبل از هر ناترازی، ناترازی مدیریتی مهمترین موضوع است؛ الان در حوزه تولید باید با سرمایه گذاری موضوع را حل و فصل کنیم و در حوزه مصرف طبیعتاً باید صرفه جویی انجام دهیم و بین تولید و مصرف امروز حتماً صرفه جویی باید در اولویت کارهای ما قرار بگیرد.
رئیس مجلس گفت: ما در کمیسیون های تخصصی درباره این مسائل بحث کردیم و با دولت قبل نیز مباحثی داشتیم و همه مباحث ما در برنامه هفتم پیشرفت خلاصه شده است و ملاک قضاوت ما نیز برنامه هفتم است.
قالیبافت تاکید کرد: امروز نتیجه کارهای ما این شده است که مردم از حوزه برق و آب ناراضی هستند. ما در زمستان سال قبل می گفتیم که در تابستان دیگر ناترازی و قطعی برق نداریم اما دیدیم که بیشتر شد؛ استدلال می شود که به دلیل وضعیت حوزه ی آب و بارش کم وآب های سدها ۱۰ الی ۱۲ هزار مگاوات از دست دادیم؛ آیا پایان زمستان گذشته ما متوجه نبودیم که ذخایر سدهای ما چقدر است؟ قطعاً متوجه بودیم.
وی افزود: مردم در جاهایی قطعی برق را می پذیرند ولی بی نظمی و ناعدالتی در قطعی برق را نمی پذیرند؛ کسی که برگ سبز گرفته است و پول داده است که در هیچ شرایطی برق او قطع نشود، نمی پذیرد؛ سرمایه گذاری که سرمایه اش را در صنعت گذاشته و ما برق او را نمی دهیم، نمی پذیرد. امروز مجموعه ای از مشکلات پیش آمده است که دولت و مجلس باید آن را حل کنند و سند حل آنها نیز برنامه هفتم است؛ در ماده ۹۶ برنامه هفتم در حوزه ی صرفه جویی برای همه چیز تعیین تکلیف شده است.
رئیس قوه مقننه عنوان کرد: مجلس یازدهم این هزینه را بر عهده گرفت و با افزایش قیمت برق بعد از سالها تثبیت قیمت موافقت کرد و حدود ۴۰ همت درآمد حوزه انرژی افزایش یافت؛ ما در هزینه کرد و خروجی های آن دوره بحث داریم. به نظرم باید توجه کنیم که به هر حال جلسات و صحبت های ما اگر مشکلات مردم را حل و فصل نکند، مردم از ما نمی پذیرند. آیا اگر پول بخش خصوصی که ۶۰ همت طلب دارد را ندهیم، او مجدداً در سرمایه گذاری می کند؟
قالیباف در ادامه با انتقاد از نحوه اجرای طرح نصب پنل های خورشیدی گفت: برنامه هفتم پیشرفت می گوید که ۱۲ هزار مگاوات برق تجدید ناپذیر باید تولید شود ولی در روشی که الان این کار در حال انجام است، اشکالاتی وجود دارد؛ فکر می کنم اینها موضوعاتی هستند که پیش از طرح موضوعاتی نظیر پول و امکانات باید مورد توجه قرار بگیرند.
وی با بیان اینکه «قوانین مانع زدایی از توسعه صنعت برق و رفع موانع تولید رقابت پذیر فرصت های زیادی را فراهم کرده است و از قوانین بسیار موثری است که میتواند در حوزه فعالیت وزارت نیرو موثر باشد»، اظهار کرد: الان در حوزه کولرهای آبی می توانیم بیش از ۵۰ درصد صرفه جویی کنیم ولی وقتی ما در این زمینه حساب صرفه جویی نداریم، چگونه برای بخش خصوصی انگیزه ایجاد شود تا در این زمینه تحولی ایجاد کنند و درباره ۱۶ تا ۲۰ میلیون کولر آبی این صرفه جویی ها را انجام دهند؟ ما اینجا نیازمند یک مدیریت دقیق و ریز هستیم.
رئیس مجلس تاکید کرد: من همه زحماتی که کارگران، مهندسان و متخصصان نیروگاه ها انجام می دهند را می دانم و دست آنها را می بوسم و ضمن عرض خداقوت به آنها خواهش ما این است که رده های میانی مدیریتی حوزه آب و برق هم به گونه ای مدیریت کنند و وقت بگذارند که مشکلات حل و فصل شود؛ اگر این کار را نکنیم نه می توانیم مشکل صرفه جویی را برطرف کنیم و نه مشکلات مربوط به تولید و پرتی توزیع و نه موضوع ناترازی را حل و فصل کنیم. این موضوع نیازمند دستور اجرایی ریز و جزئی است. خواهش من این است که کمیسیون انرژی با وزارت نیرو به طور روشن بر اساس سند برنامه هفتم در حوزه صرفه جویی و تولید و ضمانت در تولید از طریق بخش خصوصی احصاء کنند تا برنامه ای با زمانبندی مشخص تعیین شود و نشان دهد که ما ظرف ۴ ماه آینده در حوزه های صرفه جویی، تولید و توزیع از کجا به کجا می رسیم. ورازت نیرو باید این را برای ما گارانتی کند و این تفاهم بین وزارت خانه و کمیسیون منعقد شود. باید در جلسه بعدی گزارشی از اقدامات انجام شده بر اساس این زمانبندی ارائه شود.
قالیباف خطاب به وزیر نیرو گفت: شاید وزیری که به اندازه شما در حوزه آب و برق نداشته باشیم که چه در حوزه صنعتی و چه در حوزه مدیریتی چنین تجربه کاری داشته باشد؛ توقع ما این است که بتوانید کار را پیش ببرید.
وی با تاکید بر ضرورت حل مشکلات نهادی حوزه انرژی تاکید کرد: در زمستان سال گذشته بحث ما بر سر این بود که مردم و کارخانجات گاز نداشتند و به دنبال آن بودیم که چه کسی مقصر بوده که ۴ میلیارد گازوئیل ذخیره نشده است؛ در زمینه گاز نیز همین اتفاق افتاد که نشان می دهد در این حوزه با مشکلاتی نهادی مواجهیم. از ۲۵ سال قبل این اشکال نهادی معلوم بوده و همیشه روی آن بحث شده است ولی هیچ وقت برای انرژی کشور که مهمترین پیشران کشور است، راه حل اساسی اندیشیده نشده است. حل مشکل نهادی حوزه انرژی باید به عنوان موضوعی مهم و اساسی مورد توجه قرار بگیرد. ما به یکسری اصلاحات نهادین نیاز داریم و این مساله از موضوعاتی است که دولت و مجلس و مرکز پژوهش های مجلس باید با هم بنشینند و به جمع بندی برسیم. آقای وزیر نیرو نیز با همکارانش باید ظرف ۳ الی ۴ ماه نشان دهند که مسائل با یک شیب به سمت حل شدن حرکت می کنند.
انتهای پیام/