شناسهٔ خبر: 74650662 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

زیرساخت‌های فراموش‌شده؛ رنج مردم هرمزگان از نبود پایانه‌های مسافربری و گرانی سفر‌های برون‌شهری

افزایش بی‌رویه کرایه‌ها، نبود پایانه‌های مسافربری و نبود نظارت مؤثر سفر‌های جاده‌ای در هرمزگان در شرق و غرب استان به مرکز استان به چالشی جدی تبدیل کرده است؛ وضعیتی که علاوه بر فشار اقتصادی، ایمنی و رفاه شهروندان را نیز با تهدید مواجه کرده است.

صاحب‌خبر -

زیرساخت‌های فراموش‌شده؛ رنج مردم هرمزگان از نبود پایانه‌های مسافربری و گرانی سفر‌های برون‌شهری

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، باوجود وظایف قانونی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ساماندهی ناوگان عمومی و ایجاد پایانه‌های مسافربری، شهروندان هرمزگانی به‌ویژه در شرق و غرب استان همچنان با کمبود زیرساخت‌ها، نبود شرکت‌های مسافربری منظم و افزایش بی‌سابقه کرایه‌های سفر‌های بین‌شهری مواجه‌اند؛ وضعیتی که فشار اقتصادی و مشکلات ایمنی جدی برای مردم به همراه داشته است.

اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هرمزگان به عنوان متولی اصلی مدیریت تردد‌های جاده‌ای موظف است در چارچوب برنامه‌های چندساله توسعه، بخشی از خدمات عمومی را در حوزه‌های مختلف از جمله راه‌سازی، نگهداری راه‌ها و حمل‌ونقل عمومی فراهم کند.

یکی از این حوزه‌ها ساماندهی پایانه‌های مسافربری و شرکت‌های حمل‌ونقل برون‌شهری است، موضوعی که در استان هرمزگان طی سال‌های اخیر عملاً مغفول مانده و خدمات آن به مردم شهرستان‌ها به‌ویژه در شرق و غرب استان ارائه نشده است.

تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ایجاد پایانه‌های مجهز می‌تواند رفت‌وآمد شهروندان را تسهیل کند و از فشار اقتصادی موجود کاهش دهد، اما مردم در حال حاضر ناچارند برای سفر‌های خود اکثرا از خودرو‌های شخصی و ساماندهی‌نشده استفاده کنند و هزینه‌های گزافی بپردازند.

افزایش چشمگیر کرایه‌ها

شهروندان هرمزگان طی ماه‌های گذشته از جهش قابل توجه قیمت هزینه ها در مسیر‌های بین‌شهری خبر داده‌اند.

برای نمونه کرایه مسیر میناب-بندرعباس درحالی به حدود ۲۵۰ هزار تومان رسیده که تنها فاصله‌ای نزدیک به ۹۰ کیلومتر دارد، این افزایش کمتر از یک سال گذشته رخ داده و در سایر مسیر‌ها از جمله جاسک-میناب نیز شرایط مشابهی حاکم است.

با وجود این روند به نظر می‌رسد اداره کل راهداری و ادارات شهرستانی مرتبط هیچ‌گونه نظارت یا اقدامی برای کنترل قیمت‌ها نداشته‌اند.

نبود نظارت علاوه بر فشار اقتصادی بر مردم موجب گسترش فعالیت خودرو‌های شخصی فاقد مجوز و ناامن نیز شده است.

ضعف زیرساخت‌های مسافربری

یکی دیگر از چالش‌های جدی نبود پایانه‌های مسافربری مجهز در شهرستان‌های بزرگ استان است، شهرستان‌های میناب در شرق و بندرلنگه در غرب به عنوان مرکزیت شهرستان‌های شرق و غرب در استان نیاز فوری به ایجاد پایانه‌های مدرن و شرکت‌های مسافربری منظم دارند تا هم امنیت سفر و هم سهولت دسترسی مردم به مرکز استان فراهم شود؛ بااین حال طی سال‌های گذشته هیچ اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است.

ضرورت ورود جدی راهداری

اداره کل راهداری موظف است علاوه بر راه‌سازی و نگهداری راه‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی نیز به طور مستقیم ورود کند، تخصیص اعتبارات سالانه برای احداث پایانه‌ها، ساماندهی شرکت‌های مسافربری و نظارت بر قیمت‌گذاری از جمله وظایف این اداره کل است؛ وظایفی که در هرمزگان یا بسیار کند پیش رفته یا عملاً رها شده است.

نبود نظارت بر کرایه‌ها، ضعف زیرساخت‌های مسافربری و کم‌توجهی به ساماندهی ناوگان عمومی، امروز به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم هرمزگان بدل شده است.

شهروندان انتظار دارند اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان با برنامه‌ریزی دقیق و عملیاتی، ضمن تقویت پایانه‌های مسافربری در شرق و غرب استان، بر بازار کرایه‌ها نظارت داشته و امنیت و رفاه سفر‌های برون‌شهری را برای مردم فراهم کند.

علیرغم پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری دانشجو، مسئولان اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تاکنون پاسخی در این زمینه نداده‌اند.