سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا):هشتمین نمایشگاه بینالمللی کاغذ، مقوا و فرآوردههای سلولزی، یکشنبه (نهم شهریورماه) پس از چهار روز فعالیت به کار خود پایان داد. در این رویداد، ۷۵ شرکت داخلی و خارجی، حضور داشتند. زمان برگزاری این رویداد، دو ماه به تعویق افتاد و تعداد مشارکتکنندگان آن کاهش یافت.
این نمایشگاه امسال، فقط در سالن ۳۸، محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران، برگزار شد و جمعی از شرکتهای داخلی و خارجی فعال در زنجیره سلولزی، شامل کاغذ و مقوا، ماشینآلات تولید، بازیافت و چاپ حضور داشتند و طی چهار روز گذشته علاوه بر متخصصان این حوزه دو هیئت تجاری از گرجستان و افغانستان نیز از این رویداد بازدید کردند.
صنعت کاغذ و مقوا بهعنوان یکی از ارکان مهم در حوزه نشر، چاپ، بستهبندی و صنایع تبدیلی، نقشی حیاتی در اقتصاد کشور دارد، میتوان گفت که رشد تقاضا برای بستهبندیهای نوین، اهمیت بازیافت و همچنین توسعه صادرات، ضرورت توجه ویژه به این صنعت را بیش از پیش آشکار ساخته است؛ بنابراین برگزاری نمایشگاه تخصصی کاغذ و مقوا زمینهای ارزشمند برای معرفی توانمندیها، ایجاد ارتباطات تجاری و ارتقای دانش فعالان این حوزه فراهم میآورد.
نمایشگاهی که میتواند قطب منطقه باشد
رضا نورایی، فعال حوزه کارتن و مقوا نیز که طی چهار روز در این نمایشگاه حضور داشت، درباره اهمیت ضرورت و برگزاری این رویداد، گفت: نمایشگاه امسال، فقط در یک سالن برگزار شد اما سالن بزرگی بود، این رویداد برای دو گروه کاربرد دارد و فقط به غرفهداران نمایشگاه محدود نبود؛ زیرا جمع بازدیدکنندگان نیز از نمایشگاه و شرکتها در مسیر رشد فعالیتهای حرفهای خود استفاده میکردند.
وی ادامه داد: در این مدت، نشستهای زیادی در غرفه تشکلها و مجموعههای مختلف صنفی برگزار شد، ارتباطات کاری و تخصصی خوبی شکل گرفت و بهنظرم نمایشگاه رونق خوبی داشت و هرکس به میزان تبلیغات و اثرگذاری حضورش، توانست از آن بهرهبرداری کند.
نورایی با بیان اینکه صنعت کاغذ کشور، ظرفیتهای خوبی دارد، افزود: برپایی رویدادهای تخصصی با موضوع کاغذ مثل نمایشگاه، سمینار یا همایشهای تخصصی میتواند این رویداد را به یک قطب منطقهای تبدیل کند. از نمایشگاه ششم به بعد انتظار میرفت که بُعد بینالملل آن تقویت شود اما نوع گردش کار صنعت سلولزی و وضعیت کلان کشور، چندان با این روند همراه نبود.
وی با اشاره به فعالیت ترکیه در این حوزه، گفت: صرفنظر از ترکیه که برخی فکر میکنند هر کاری میکند بزرگ است اما ظرفیتهای این صنعت در ایران بیشتر است. طبق تجربیات سالهای گذشته هر کجا ایران یک ظرفیت را تقویت کرد، ترکیه خود را کنار کشید.
فرصتی برای انتقال دانش روز
رضا امیدی، رئیس هشتمین نمایشگاه بینالمللی کاغذ، مقوا درباره برگزاری این رویداد، گفت: هدف اصلی، توسعه بازار و معرفی محصولات سلولزی و کاغذ ایران است، معتقدم که این نمایشگاه فرصتی برای معرفی برندها، محصولات جدید و نوآوریها در صنعت کاغذ و مقوا و کمک به یافتن مشتریان جدید و گسترش شبکه فروش داخلی و خارجی است.
وی با بیان اینکه تلاش کردیم ارتباطات و همکاریهای تجاری در حوزه سلولزی نیز در بستر این نمایشگاه محقق شود، ادامه داد: ایجاد زمینه برای ملاقات مستقیم تولیدکنندگان، واردکنندگان، صادرکنندگان و مصرفکنندگان و امکان انعقاد قراردادهای تجاری و همکاریهای بلندمدت میان شرکتها را نیز در این رویداد پیگیری کردیم.
امیدی افزود: در این ایام تلاش شده انتقال دانش و فناوری و آشنایی فعالان صنعت با فناوریها و ماشینآلات جدید در حوزه تولید و بستهبندی کاغذ و مقوا، همچنین برگزاری کارگاهها و نشستهای علمی برای بهروزرسانی دانش فنی، در کنار حمایت از تولید و صنعت داخلی دنبال شود.
وی با طرح این موضوع که نمایش توانمندیهای تولیدکنندگان داخلی در رقابت با محصولات خارجی یک ضرورت است، گفت: این موضوع به کاهش واردات غیرضروری از طریق معرفی ظرفیتهای داخلی کمک میکند، از سوی دیگر حضور در نمایشگاههای تخصصی به جذب هیئتهای خارجی و معرفی ظرفیتهای ایران در زمینه تولید کاغذ و مقوا و بازاریابی بینالمللی و تسهیل در ورود به بازارهای منطقهای و جهانی نیز کمک میکند.
حاشیه پررنگتر از متن
مخاطبان نمایشگاه کاغذ در گام اول تولیدکنندگان و واردکنندگان کاغذ و مقوا، صادرکنندگان و تجار بینالمللی، صنایع چاپ، نشر و تبلیغات، صنایع بستهبندی مواد غذایی، دارویی، بهداشتی و صنعتی، نهادهای دولتی و انجمنهای تخصصی و مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهها هستند که میتوانستند از ظرفیت این چهار روز استفاده کنند.
.به سراغ سعید ساکت، تولیدکننده رنگ و مواد شیمیایی کاغذ، با بیان اینکه نمایشگاه امسال در حال و هوای دیگری برگزار شد، گفت: از نظر اقتصادی، تا حدودی نسبت به اثرگذاری این رویداد نامطمئن بودیم، چون بخش زیادی از شرکتکنندگان خارجی که طی هفت سال گذشته در نمایشگاه حضور داشتند، به دلیل شرایط مختلف انصراف دادند.
وی با بیان اینکه امیدواریم شرایط بهگونهای پیش برود که همه چیز عادی و به روال سابق برگزار شود، درباره چالشهای تولید، افزود: بخش زیادی از شرکتهای کاغذسازی طی ماههای اخیر درگیر دغدغه بیبرقی هستند و امسال شاهد حضور آنها نبودیم و وقتی علت را از آنها جویا میشویم، دلیل را حضورشان در اداره برق و … عنوان میکنند، این موضوع نشان میدهد که آنقدر درگیر حواشی کار تولیداند که از متن، دور شدهاند.
به گفته ساکت، دغدغه کیفیت کاغذ در درجه دوم قرار دارد؛ البته به عنوان تولیدکننده، در بحث انرژی بهویژه برق و آب با مشکلات مختلفی روبهرو هستیم و بهجای اینکه درباره کیفیت و بازاریابی محصولات خود کار کنیم، به روی مسائل دیگر متمرکز شدهایم.
نمایشگاه بر مدار تولید
به سراغ نوید گیوهچی، تولیدکننده انواع کاغذ و مقوا از ضایعات کارتن و خمیر «بکر» میرویم، او با بیان اینکه هر سال سعی میکنیم با محصولات جدید در نمایشگاه حضور داشته باشیم، گفت: امسال نیز مقوای هانیکامب (زنبوری) را به نمایشگاه آوردیم. در تلاشیم این کاغذ را بازسازی کنیم. استقبال خوبی هم از این کاغذ شده است؛ خوشبختانه نیز تاکنون بازخورد خوبی داشتیم.
وی با بیان اینکه نمیتوان گفت که نمایشگاه کاغذ در بهترین و خوبترین حالت خود است، ادامه داد: با توجه به وقایعی که تابستان رخ داد، حضور شرکتهای کاغذساز و شرکتکنندگان خارجی کمرنگتر بوده اما خوشبختانه نمایشگاه بر مدار تولید تولیدکنندگان ایرانی میچرخد.
گیوهچی با اشاره به چالشهای تولید کاغذ در کشور توضیح داد: ناترازی انرژی، بزرگترین چالش صنعت کاغذ است. تامین انرژی، سخت و ناهمگون شده است. این مسئله در نقاط مختلف کشور با تفاوتهایی همراه است و موجب شده خیلی از صنایع متوقف شوند.
کاغذسازی؛ صنعتی متفاوت
ارتقای جایگاه صنعت کاغذ و مقوا در اقتصاد کشور را باید جدی گرفت؛ ازسوی دیگر افزایش فرصتهای سرمایهگذاری و توسعه بازار و تقویت توانایی بازاریابی شرکتها در سطح ملی و بینالمللی، نیز نکته مهمی است که در سایه نمایشگاههای تخصصی میتواند دنبال شود.
ایجاد شبکه ارتباطی گسترده میان فعالان صنعت
به سراغ شرکتی در حوزه تولید کاغذ بستهبندی میروم، مسعود غفورزاده، مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده کاغذ و بستهبندی، با بیان اینکه شرکت از سال گذشته به مرحله بهرهبرداری ۷۰ درصدی رسیده است، گفت: محصولات، با سهم ۵۰ درصد صادرات و ۵۰ درصد فروش داخلی تولید میشوند و تاکنون توانسته به کشورهای تاجیکستان، افغانستان، عراق، گرجستان، ارمنستان و قطر، صادرات داشته باشیم و تولید کاغذ دولایه و شبه کرافت را نیز در دستور کار خود داریم.
وی ادامه داد: صنعت کشور به علت ناترازی دچار رکود شده است اما وقتی این صنعت را با صنایع دیگر مقایسه میکنیم، میبینیم که وضعیت صنعت سلولزی بهتر است و صنعتی که به دلیل درگیر بودن با تمام صنایع، آخرین مقام را در ورود به رکود و نخستین مقام را در خروج از رکود دارد.
غفورزاده با بیان اینکه اکنون به مرحلهای رسیدیم که شرکتهای غیربهرهور از صنعت به زودی حذف خواهند شد، گفت: متاسفانه اقتصاد، دیگر یارای فعالان کوچک و متوسط نیست و شرکتهایی که بدهی بانکی ندارند و هزینه سربار پایینتری دارند در ماههای آینده میتوانند فعالیت داشته باشند.
در یک جمعبندی کلی از هشتمین نمایشگاه کاغذ و مقوا، بهنظر میرسد، رویدادهایی مثل نمایشگاه کاغذ و مقوا، نه فقط یک رویداد تجاری است بلکه میتواند به پلتفرم برای تعامل، آموزش و توسعه صنعت سلولزی و کاغذ تبدیل شود. برگزاری همایشها و نشستهای تخصصی، کارگاههای آموزشی در حوزه فناوریهای نوین و بازیافت، نشستهای رونمایی از محصولات و فناوریهای جدید و جلسات تعاملی برای عقد قراردادهای تجاری در طول برگزاری نمایشگاه، میتواند رویکردهای حرفهای این رویداد تخصصی را تقویت و به رشد آن کمک کند.
∎