به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شبکه متروی مادرید که هماکنون با طول تقریبی ۲۹۶ کیلومتر جزو بزرگترین سیستمهای متروی شهری در سطح جهان محسوب میشود، با بیش از ۳۰۰ ایستگاه، روزانه میزبان حدود ۲.۳ میلیون مسافر است. این شبکه که یکی از ستونهای اصلی حملونقل عمومی پایتخت اسپانیا و حومه آن به شمار میآید، بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ رشد چشمگیری داشت و به طول تقریباً ۲۹۲ کیلومتر رسید. اما پس از سال ۲۰۱۵، توسعه آن متوقف شد تا اینکه در سال جاری میلادی، پروژههای توسعه و نوسازی مجدد آغاز شدند.
یکی از تازهترین اقدامات، توسعه خط ۳ مترو مادرید به طول ۳.۵ کیلومتر است که از ایستگاه ویلاورد آلتو تا ایستگاه الحصار در حومه جنوبی شهر گتافه امتداد یافته است. این توسعه با هزینهای بالغ بر ۹۲ تا ۱۲۹ میلیون یورو، نقطه اتصال جدیدی میان خط ۳ با متروی جنوبی مادرید (خط ۱۲) و خطوط حومهای قطار ایجاد کرده و روزانه حدود ۳۵ هزار مسافر از آن بهرهمند خواهند شد. ایستگاه الحصار با امکانات پیشرفتهای مانند آسانسور برای افراد با نیاز ویژه، پارکینگ مخصوص و محل شارژ خودروهای برقی تجهیز شده است.
از نظر فنی، مترو مادرید از دو نوع خطوط با پروفیلهای مختلف بهره میبرد: خطوط با پروفیل کوچک به عرض ۲.۳۰ متر مانند خط ۳ و خطوط با پروفیل بزرگ به عرض ۲.۸۰ متر مانند خط ۱۲. هرچند در ایستگاه الحصار امکان اتصال ریل خطوط وجود دارد، اما بهدلیل تفاوت سایز واگنها، امکان عبور قطارهای یک خط به خط دیگر فراهم نیست. مسیرهای مترو با گیج ۱۴۴۵ (عرض خط) میلیمتر و برقرسانی به صورت هوایی انجام میشود.
علاوه بر گسترش فیزیکی، تغییرات تکنولوژیک نیز در دستور کار است؛ از جمله تبدیل خط ۶ به سیستم بدون راننده، که گامی مهم در مسیر مدرنیزهسازی و افزایش کارایی سیستم حملونقل مترویی مادرید محسوب میشود.
این توسعهها و بهسازیها با هدف افزایش پوشش جغرافیایی و بهبود کیفیت خدمات، نقش حیاتی در کاهش ترافیک جادهای، تقویت دسترسی به مناطق صنعتی، فرودگاه و مسکونی ایفا میکنند و به ارتقای رفاه و کیفیت زندگی میلیونها شهروند مادرید کمک خواهند کرد. متروی مادرید با در پیش گرفتن مسیر توسعه و نوآوری، همچنان در گروه کلانشهرهایی با طولانیترین و کارآمدترین شبکههای مترویی دنیا باقی خواهد ماند.