به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی نباتینژاد در قسمت هفتم از فصل هفتم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به رویدادهای بینالمللی اخیر شهر اصفهان اظهار کرد: کسب عنوان پایتخت گردشگری شهرهای آسیایی در سال ۲۰۲۵ افتخاری است که بهواسطه تلاش مدیریت شهری، مجموعه کارگزاران حوزه گردشگری و همراهی مردم حاصل شده و این پرچم متعلق به تمام اصفهانیها و دوستداران اصفهان است.
وی با بیان اینکه هویت بصری پرواز اصفهان در کنار هویت گردشگری شهر شکل گرفته است، افزود: در زمان تنظیم و تصویب برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ در شورای شهر، هدف نخست ما ارتقای جایگاه گردشگری اصفهان بود، اما چالشهای محیط زیستی و لزوم کاهش آلایندهها، توسعه حملونقل عمومی و گسترش فضای سبز، موجب شد این هدف در اولویت دوم قرار گیرد و با وجود این، در هیچ مقطعی از ظرفیتهای گردشگری چشمپوشی نکردیم و تلاش شد از تمام فرصتهای داخلی و بینالمللی استفاده شود.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به میزبانی رویدادهای بینالمللی در سالهای اخیر تصریح کرد: در سال ۲۰۲۳ جایزه مصطفی را داشتیم، در سال ۲۰۲۴ میزبان المپیاد جهانی بودیم، در سال ۲۰۲۵ عنوان پایتخت گردشگری شهرهای آسیایی به اصفهان تعلق گرفت، در سال ۲۰۲۶ میزبان رویداد یوونتوریسم خواهیم بود و در سال ۲۰۲۷ میزبانی اتحادیه شهرهای تاریخی جهان را بر عهده داریم.
نباتینژاد اظهار داشت: این توالی نشان میدهد هر سال یک رویداد مهم جهانی در اصفهان رقم میخورد و این روند به تثبیت جایگاه بینالمللی شهر کمک میکند.
وی تأکید کرد: اگرچه اصفهان در میان نخبگان علمی، دانشگاهها و منابع معتبر جهانی بهعنوان شهری شناختهشده مطرح است، اما در بازار گردشگری هنوز جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده و بخشی از این موضوع به نوع حکمرانی و روایت رسانهای بازمیگردد.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: باید صادقانه بپذیریم که برای تبدیلشدن به مقصد اصلی گردشگری در جهان نیازمند بازاریابی هوشمند، مدیریت تصویر و ایجاد روایتهای متنوع برای سلایق مختلف گردشگران هستیم.
نباتینژاد افزود: کسب عنوان پایتخت گردشگری آسیا شرط لازم برای ورود اصفهان به رقابتهای جهانی بود، اما شرط کافی آن استفاده از ابزارهای هوشمند در بازاریابی و روایتگری است و باید از ظرفیت بلاگرها، سفیران گردشگری و شبکههای اجتماعی جهانی استفاده کنیم و محتوای هدفمند تولید و منتشر شود.
وی با بیان اینکه نقش مردم در موفقیتهای گردشگری اصفهان بیبدیل است، خاطرنشان کرد: مدیریت شهری و کارگزاران حوزه گردشگری توانستند این عنوان را برای اصفهان به ارمغان بیاورند، اما این افتخار تنها متعلق به مدیران نیست بلکه سرمایه اجتماعی همه مردم است.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: به همین دلیل پرچم پایتخت گردشگری آسیایی بهطور نمادین در هتلها، دفاتر مسافرتی، پارلمان بخش خصوصی و سالن استانداری نصب شد تا همواره در ذهن همگان تداعی شود.
مسئول میز گردشگری استان اصفهان با اشاره به تجربه دیدار با هیئتی از شانگهای چین گفت: چندی پیش میزبان گروهی از مسئولان و متخصصان شانگهای بودیم که برای استفاده از تجربیات اصفهان در احیای بافت تاریخی به این شهر سفر کرده بودند.
وی اضافه کرد: در آن جلسه خطاب به آنان گفتم به پایتخت خودتان خوش آمدید و توضیح دادم که اصفهان بهعنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شده است و این موضوع برای آنها بسیار جالب و خوشایند بود و تأکید کردند که این عنوان شایسته اصفهان است.
نباتینژاد گفت: ما امروز راضی هستیم اما قانع نیستیم؛ آنچه به دست آمده آغاز راه است و باید با همدلی، برنامهریزی دقیق و استفاده از ابزارهای نوین، سهم بیشتری از بازار گردشگری جهانی را به اصفهان اختصاص دهیم و این عنوان بینالمللی میتواند آغازگر طلوع دوباره آفتاب گردشگری اصفهان باشد.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر نقش تعیینکننده «میز گردشگری» در آینده صنعت گردشگری استان، این میز را میعادگاه ماهانه و هماوردی مشترک برای همه دستگاههای ذینفع در حوزه گردشگری دانست و اظهار داشت: هدف اصلی این ساختار، همافزایی، انسجام و همفازی در تصمیمگیریها و سیاستگذاریها است تا ضمن بررسی فرصتها، شناسایی چالشها و ارائه راهکارها، مسیر توسعه گردشگری استان اصفهان شتاب گیرد.
وی با اشاره به ابتکارات این میز از جمله تشکیل انجمن «سفیران گردشگری» در فضای مجازی با حضور بلاگرها و فعالان حوزه گردشگری تأکید کرد: این جریان باید علاوه بر معرفی ظرفیتهای شهر، مطالبهگر صنفی نیز باشد.
نباتینژاد افزود: کارگروههای متعدد از رویدادها، زیرساختها و خدمات گرفته تا بازاریابی و برندینگ اصفهان در چارچوب این میز فعال شدهاند و هرکدام وظیفه دارند راهکارهای تخصصی خود را ارائه کنند.
وی ادامه داد: کارگروه رویدادها شهریور و مهر پُررویدادی را برای شهر اصفهان رقم خواهد زد و در حوزههای علمی، پزشکی، فرهنگی و هنری برنامههای گستردهای تدارک دیده شده است؛ با کسب عناوین بینالمللی بهدنبال «پرواز اصفهان» هستیم
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تولیدکنندگان محتوا در مسیر معرفی جاذبهها با مشکل تعدد مجوزها روبهرو بودند، خاطرنشان کرد: بههمین منظور صدور مجوزها تسهیل و یکپارچه خواهد شد.
وی از تدوین «سند جامع گردشگری استان» با محوریت سازمان میراث فرهنگی و همکاری جهاد دانشگاهی خبر داد و اظهار داشت: این سند فرصتهای گردشگری در تمام شهرستانها و نواحی استان را شناسایی و میز گردشگری با نگاشت نهادی، وظایف هر دستگاه را در اجرای آن مشخص میکند تا پاسخگویی و حسابکشی در این حوزه به نفع مردم و توسعه گردشگری محقق شود.
نباتینژاد با اشاره به اینکه اصفهان در سال ۲۰۲۵ عنوان «پایتخت گردشگری شهرهای آسیایی» را کسب کرده است، این عنوان را افتخاری مشترک برای همه اصفهانیها دانست و افزود: هر شهروند میتواند سفیر فرهنگی و گردشگری این دیار باشد و با روایتگری، مهماننوازی و معرفی داشتههای تاریخی، فرهنگی و معنوی اصفهان، در ارتقای جایگاه این شهر در سطح بینالمللی نقشآفرینی کند.