به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سازمان فناوری اطلاعات ایران با طراحی و توسعه سامانههای کلان و ملی کشور نقش مهمی در پیشبرد خدمات هوشمند دولت و سرعت بخشیدن به سیر تحول دیجیتال در کشور دارد؛ این سازمان مسئول سیاست گذاری توسعه و نظارت بر حوزه فناوری اطلاعات کشور و ایجاد زیرساختهای لازم است.
نگاهی به عملکرد سازمان فناوری اطلاعات ایران در دولت چهاردهم نشان می دهد که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند طبق برنامه هفتم توسعه با هدف هوشمندسازی سالانه ۲۰ درصد خدمات توانسته است تعداد کاربران خود را از ۵۱.۳ میلیون نفر در آغاز دولت چهاردهم به ۶۷.۹ میلیون نفر برساند یعنی رشد ۳۲.۳ درصدی.
تعداد خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرایی همواره رو به افزایش بوده و از آغاز دولت چهاردهم از ۵۳۴۶ خدمت به ۷۲۶۸ خدمت رسیده است که از رشد ۳۶ درصدی حکایت دارد. همچنین هوشمندسازی خدمات دستگاههای اجرایی با روندی روبرو رشد در حال افزایش است و از ۴۹۸ خدمت به ۷۸۳ خدمت رسیده که حاکی از رشد ۵۷ درصدی در دولت چهاردهم است.
کاهش مراجعه حضوری مردم
بر این اساس و با مجموعهای از اقدامات گسترده و اثرگذار در دولت چهاردهم، خدمات دولت هوشمند توسعه یافته و دسترسی امن و یکپارچه شهروندان به سامانهها ممکن شده است؛ سامانه پنجره واحد زمین میانگین زمان پاسخگویی به استعلامها را از ۹۰ روز به ۲۴ روز رسانده است. هزینههای ثبت درخواست متقاضیان از یک دهم هزار میلیارد تومان(همت) به ۱.۶ همت کاهش یافته؛ رشدی چشمگیر برابر با ۱۵۰۰ درصد.
این اقدام هزینه مصرف کاغذ را به میزان چشمگیری یعنی ۱۱ میلیون برگ کاهش داده است یعنی صرفهجویی ۱۰ برابری نسبت به ابتدای دولت چهاردهم در مسیر حفاظت از محیط زیست.
با این تحول ۳.۶ میلیون مراجعه حضوری کمتر انجام شده است یعنی مردم امروز دو برابر بیشتر خدمات را بدون نیاز به حضور فیزیکی دریافت میکنند.
از آغاز دولت چهاردهم تاکنون این سامانه توانسته موارد ثبتی را با رشد ۵۵ درصدی از ۳۶ هزار و ۹۹۵ مورد به ۸۲ هزار و ۶۵۳ مورد افزایش دهد. همچنین این سامانه میزان شناسایی خود را از ۱۳ هزار و ۷۳۳ هکار به ۲۳ هزار و ۶۱۹ هکتار برابر با ۶۲ درصد رشد رسانده است.
رشد تعداد کاربران پیام رسان های داخلی
رصد روزانه کاربران فعال نشان میدهد که تعداد کاربران پیام رسانهای داخلی نیز روندی افزایشی داشته است؛ همچنین بررسی پهنای باند مصرفی روزانه نشان میدهد که استفاده از پیام رسانهای ایتا و روبیکا روند افزایشی داشته است ( رشد ۹۰.۷ درصدی ایتا و رشد ۱۹.۸ درصدی روبیکا).
رشد ۲۵.۶ درصدی ارایه خدمات در مرکز ملی تبادل اطلاعات
از آغاز دولت چهاردهم تاکنون مرکز ملی تبادل اطلاعات توانسته تعداد خدمات خود را ۳۵۲۱ خدمت به ۴۴۲۳ خدمت افزایش داده و رشد ۲۵.۶ درصدی را تجربه کند؛ همچنین تعداد تراکنشهای این مرکز با رشد ۴۲.۴ درصدی از ۲۴.۷۵ میلیارد به ۳۵.۲۴ میلیارد فقره رسیده است.
مسئولیت اجرای زیست بوم دیجیتال دولت
همچنین در دولت چهاردهم و با ابلاغ رئیس جمهور به وزارت ارتباطات، سازمان فناوری اطلاعات ایران مسئول تدوین و اجرای زیست بوم دیجیتال دولت در چارچوب ماده ۱۷ قانون برنامه هفتم شد؛ اهمیت این ابلاغیه در چند محور کلیدی قابل توجه است؛ تسهیل دسترسی مردم به خدمات دولتی، بهره گیری از ظرفیتهای بخش خصوصی، ارتقای جایگاه ایران در رتبه بند بینالمللی و ایجاد انسجام میان دستگاههای اجرایی.
تحقق این اهداف دسترسی به خدمات و مسیر حرکت به سوی حکمرانی هوشمند را تسهیل میکند؛ در همین راستا این سازمان اقداماتی نظیر باز مهندسی پنجره ملی دولت هوشمند، ایجاد نظام تعرفه گذاری خدمات دیجیتال و همچنین تعیین معماری اکوسیستم بر اساس فازبندیهای مشخص را در دستور کار قرار داده است.