شناسهٔ خبر: 74590864 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر علوم: رویکرد ما تقویت رشته‌های «بین رشته ای» است

اصفهان - ایرنا - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: رویکرد این وزارتخانه تقویت و افزایش رشته‌های «بین رشته‌ای» متناسب با نیازهای روز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین سیمایی صراف عصر پنجشنبه در دیدار با روسا و مدیران دانشگاه های استان اصفهان افزود: این رشته‌ها قابلیت حل مسائل و مشکلات بیشتری را دارند و برای جامعه و زندگی امروز کارآمدتر هستند.

وی ادامه داد: برای مثال حقوق اقتصاد از جمله بین رشته‌ای‌ها در کشورهایی مانند آمریکا است و بی‌تردید کسی که حقوقدان است باید اقتصاد را نیز به خوبی بشناسد.

وزیر علوم با تاکید بر اصلاح بسیاری از رشته‌ها و همچنین سرفصل‌های فعلی تصریح کرد: شمار زیادی از دروس و سرفصل‌ها منسوخ شده و مربوط به زمان حال نیست بنابراین باید با شناسایی درست آن ها برای اصلاح و احیای رشته‌ها و تدوین سرفصل‌های جدید اقدام کنیم.

سیمایی صراف خاطر نشان کرد: تعامل با جامعه و صنعت و ارتقای ساختارهای آموزش فنی از جمله وظایف ما بر شمرده می‌شود و بر همین اساس حدود ١١ هزار قرارداد با صنعت داریم.

وی گفت: احداث خوابگاه‌های دانشجویی متاهلی از جمله دیگر اقداماتی است که به آن بها می‌دهیم و در حال حاضر بالغ بر ۹۰ هزار دانشجوی متاهل در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل هستند اما تنها یک هزار و ٧٠٠ واحد خوابگاه دانشجویی متاهلی در اختیار آنان قرار گرفته، لذا ساخت چنین خوابگاه هایی برای ۱۰ هزار دانشجو تدارک دیده شده است.

وزیر علوم درباره افزایش حقوق کارکنان دانشگاه اظهار داشت: برای این موضوع چالش قانونی داریم اما در دیگر موضوعات مانند تامین مسکن می‌توانیم کمک حال آنان باشیم.

سیمایی صراف خاطرنشان کرد: اکنون حدود ۹۶ درصد از منابع مالی وزارتخانه صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و استادان می‌شود لذا در این بخش نیز کمبود اعتبارات به چشم می‌خورد.

وی با بیان اینکه پژوهش از نکات مهم حوزه آموزش عالی به شمار می‌رود اظهار کرد: سال‌های گذشته حدود سه درصد از بودجه برای مباحث پژوهشی اختصاص می‌یافت اما این رقم در سال‌های اخیر حدود ۲ درصد شده است.

به گفته وی در سال ۹۰ بودجه آموزش عالی معادل سه میلیارد دلار بود اما طی این سال‌ها رقم بودجه کاهش محسوسی پیدا کرده است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: رعایت استانداردهای آموزشی از موارد با اهمیت در نظام آموزش عالی به شمار می‌رود اما در برخی موارد این موضوع و همچنین توزیع رشته‌ها در دانشگاه های مختلف به خوبی رعایت نمی‌شود.

سیمایی صراف تصریح کرد: رتبه علمی ایران در جهان از سال ۲۰۲۱ تقلیل یافته و از جایگاه شانزدهم به هفدهم رسیده و ممکن است در آینده پیش رو به جایگاه هجدهم هم تنزل پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: سرانه تهیه و انتشار مقاله برای هر استاد در ایران کمتر از یک مقاله در سال است و این رقم در کشورهای دیگر یک به سه و یا یک به چهار گزارش شده است.

همچنین استاندار اصفهان در این جلسه پیگیری وزارت علوم به منظور تعیین تکلیف وضعیت مجتمع آموزشی آب و برق اصفهان واقع در شمال این کلانشهر و تحویل آن به دانشگاه هنر را خواستار شد.

مهدی جمالی نژاد تصریح کرد: این مجموعه متعلق به وزارت نیرو و دارای امکانات بسیاری است، اما در ۳۱ سال گذشته بلا استفاده مانده و می‌توان از آن برای دانشگاه هنر بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: در دولت گذشته اقداماتی برای تحویل آن انجام گرفت و مصوبات‌ نیز اخذ شد اما با تغییر دولت این فرایند ناتمام ماند و جا دارد که اکنون پیگیری‌های لازم انجام گیرد.

به گزارش ایرنا، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در راستای تداوم مسیر خدمت رسانی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای و به مناسبت هفته دولت به اصفهان سفر کرده است.

حضور در جلسه شورای اداری استان، حضور در اجلاس روسا و مدیران دانشگاه‌های استان، از برنامه های وزیر علوم در سفر به اصفهان است.

بازدید از مرکز نوآوری شرکت فولاد مبارکه و انعقاد تفاهم نامه، بازدید از دانشگاه صنعتی و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، افتتاح پروژه‌های نیروگاه خورشیدی و تصفیه‌ خانه فاضلاب از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه سیمایی صراف به اصفهان بود.