شناسهٔ خبر: 74582335 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

وزیر علوم:

باید ساختارهای فرسوده را کنار گذاشت تا بتوان علم روز تولید کرد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر لزوم تغییر و به‌روزرسانی ساختارهای آموزشی و پژوهشی کشور گفت: برای تولید علم روز و پاسخگویی به نیازهای جامعه، باید ساختارهای فرسوده و سنتی را کنار بگذاریم و دانشگاه‌ها باید به محلی برای نوآوری، خلاقیت و تعامل با صنعت تبدیل شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین سیمایی‌صراف امروز_پنجشنبه ششم شهریور_در آئین رسمی دیدار با اعضای هیئت علمی دانشگاه و دانشجویان دانشگاه‌صنعتی اصفهان، با تأکید بر ضرورت بازتعریف نقش دانشگاه‌ها در شرایط امروز کشور اظهار کرد: اکنون فرصتی بی‌نظیر برای گسترش تعامل میان دانشگاه‌ها و صنایع کشور فراهم شده و هیچ محدودیتی از سوی نهادهای حاکمیتی برای ورود دانشگاه به حل مسائل کشور وجود ندارد.

وی افزود: آنچه اهمیت دارد ابتکار عمل دانشگاهیان و ایجاد پیوند سازنده با صنعت و جامعه است، صنایع نیز باید به‌روشنی نیازهای خود را اعلام کنند تا دانشگاه‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های پژوهشی و فناورانه به حل آن‌ها بپردازند.

وزیر علوم با اشاره به اهمیت آموزش در دانشگاه‌ها تأکید کرد: آموزش با کیفیت نباید تحت تأثیر مأموریت‌های جانبی یا تحولات مقطعی قرار گیرد، اگرچه دانشگاه‌ها مأموریت‌های متعددی در حوزه پژوهش، فناوری و ارتباط با صنعت بر عهده دارند، اما آموزش، زیربنای تمامی این مأموریت‌ها است.

سیمایی صراف با ذکر نمونه‌ای از اساتید برجسته گذشته خاطرنشان کرد: استادان تراز اول کشور گاه با ارائه تنها چند واحد درسی در مقطع کارشناسی، تفکر علمی یک نسل را شکل دادند، بنابراین نباید نقش آموزش در دوره کارشناسی را دست‌کم گرفت.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ ارتباط علمی با جهان گفت: علم باید از مرزهای سیاسی فراتر رود. دانشگاه‌ها باید از فرصت‌های بین‌المللی برای تبادل استاد و دانشجو، پژوهش‌های مشترک، و جذب دانشجویان خارجی بهره‌مند شوند. مسیر رشد علم از تعامل می‌گذرد، نه انزوا.

وزیر علوم با اشاره به تحولات منطقه‌ای از جمله جنگ ۱۲ روزه اخیر اظهار کرد: تجربه‌های میدانی نشان داده است که فناوری عامل تعیین‌کننده در موفقیت‌های ملی است، در بخش‌هایی که زیرساخت فناورانه قوی وجود داشت، آسیب‌پذیری کاهش پیدا کرد و موفقیت حاصل شد.

سیمایی‌صراف افزود: این تجربه نشان‌دهنده آن است که دانشگاه‌ها باید در تولید فناوری و تربیت نیروی انسانی فناور، نقش پررنگ‌تری ایفا کنند.

وی با تقدیر از دانشگاه صنعتی اصفهان به‌دلیل رویکرد مستقل در بازنگری برنامه‌های درسی بیان کرد: این دانشگاه ثابت کرده است که می‌تواند متناسب با نیازهای صنعتی و منطقه‌ای خود، برنامه‌های آموزشی را طراحی و به‌روز کند. اگر نگاه‌های منطقه‌ای و صنفی کنار گذاشته شود، استقلال دانشگاه‌ها می‌تواند به ارتقا کیفی آموزش منجر شود.

وزیر علوم بیان کرد: بسترهای قانونی برای افزایش اختیارات دانشگاه‌ها در حوزه آموزش فراهم شده و باید با حفظ استانداردهای علمی، از این ظرفیت‌ها استفاده بهینه شود.

دانشگاه، محل اخلاق و انسانیت است

سیمایی‌صراف در بخشی از سخنان خود بر اهمیت اخلاق دانشگاهی تأکید کرد و گفت: دانشگاه تنها محل آموزش و پژوهش نیست، بلکه باید محلی برای ترویج اخلاق، انصاف، عدالت و زیست مسالمت‌آمیز در جامعه‌ای متکثر و متنوع باشد.

وی افزود: آموزه‌های دین اسلام بر رحمت، عدالت و احترام به انسان‌ها تأکید دارد و ما باید این نگاه انسانی را در فضای دانشگاهی نیز نهادینه کنیم.

وزیر علوم با تأکید بر اهمیت دیده‌شدن مدیران دانشگاهی که با ثبات و تعهد در حال خدمت هستند، بیان کرد: تقدیر از مدیران پرتلاش صرفاً یک تشریفات نیست، بلکه وظیفه‌ای اخلاقی و الگوساز است. چنین مدیرانی می‌توانند برای نسل جدید الهام‌بخش باشند.

سیمایی‌صراف با اشاره به تعامل مؤثر میان دانشگاه و شرکت فولاد مبارکه گفت: حضور مدیران دانشگاهی در رأس این صنعت بزرگ، فرصت مغتنمی برای تقویت پیوند صنعت و دانشگاه است، امیدواریم این ارتباط بیش از گذشته گسترش یابد و دانشگاه‌ها به نهادهایی مؤثر در حل مسائل جامعه و صنعت تبدیل شوند.