در دیدار رسول صفرزائی امروز ۵ شهریور با اعضای کمیسیون «مدرسهیاری» جامعه خیرین مدرسهساز کشور، موضوعاتی چون ایجاد کتابخانههای کلاسی، تقویت آموزش برای دانشآموزان دوزبانه و توسعه هنرستانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
صفرزائی در این نشست با اشاره به اهمیت توسعه فضاهای یادگیری گفت: راهاندازی کتابخانههای کلاسی میتواند زمینهساز افزایش علاقهمندی دانشآموزان به مطالعه و ارتقای کیفیت یادگیری باشد.
وی افزود: در مناطقی که دانشآموزان دوزبانه حضور دارند، برنامههای ویژهای برای تقویت مهارتهای یادگیری زبان پایه در حال اجراست تا این گروه از دانشآموزان بتوانند مسیر آموزشی خود را با موفقیت بیشتری طی کنند.
صفرزائی همچنین توسعه و تأسیس هنرستانها را گامی مهم در مهارتآموزی و آمادهسازی نسل جوان برای ورود به بازار کار دانست.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با تأکید بر نقش نیروهای فرهنگی جوان گفت: حضور همکاران جوان، هم به دلیل طول دوره خدمت و هم به سبب خلاقیت و آشنایی با آموزشهای نوین، یک فرصت ارزشمند برای سیستان و بلوچستان است و ما باید از توانمندی آنها در حوزههای فناوری، آموزش دیجیتال و هوش مصنوعی به بهترین شکل استفاده کنیم.
وی با اشاره به اهمیت مشارکت خیرین و نهادهای حامی در آموزش و پرورش استان تأکید کرد: با همکاری خیرین، جامعه محلی و برنامهریزی دقیق، میتوان بخش قابل توجهی از کمبودها در حوزه منابع آموزشی و تجهیزاتی مدارس را برطرف کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به تجربه موفق برخی مدارس در ارتقای علمی دانشآموزان گفت: ضرورت پوشش کامل دانشآموزان در پایه اول ابتدایی، کاهش نرخ ترک تحصیل، توجه به رشتههای متوازن در متوسطه و تقویت فعالیتهای فرهنگی و تربیتی مدارس مورد تأکید باشد.
وی گفت: اگر آموزش و پرورش به درستی عمل کند، حتی مدارس محروم نیز میتوانند در عرصههای علمی بدرخشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: مهمترین رکن توسعه آموزشی، پوشش کامل پایه اول ابتدایی است. باید اطمینان حاصل شود که هیچ کودک ششسالهای از مدرسه جا نماند. پوشش کامل پایه اول، کاهش ترک تحصیل در دوره ابتدایی و ارتقای نرخ گذر از ابتدایی به متوسطه را تضمین میکند.
وی با تأکید بر ضرورت توجه به رشتههای تحصیلی متوازن در متوسطه اول و دوم، خاطرنشان کرد: باید همزمان به تقویت رشتههای ریاضی، تجربی، انسانی و هنرستان توجه شود تا امکان ادامه تحصیل برای دانش آموزان با علایق و تواناییهای مختلف فراهم باشد.
صفرزائی همچنین بر نقش معلمان در پیشگیری از بازماندگی از تحصیل تأکید کرد و گفت: آموزگاران باید با صبر و حوصله به دانشآموزان نیازمند توجه کنند و از خسته شدن در مسیر آموزش بپرهیزند. تجربه کار با دانشآموزان استثنایی نیز میتواند برای معلمان بسیار ارزشمند باشد.
وی همچنین بر تقویت انجمن اولیاء و مربیان تأکید کرد و آن را بازوی مهم آموزش و پرورش در حل مسائل آموزشی و تربیتی دانست. به گفته صفرزایی، جذب خیرین مدرسهساز و توجه به مباحث فرهنگی از جمله قرآن و نماز نیز باید در اولویت برنامههای مدارس قرار گیرد.
انتهای پیام