مهدی ناصری در گفتوگو با ایسنا، به اهمیت زیرساختهای جادهای اشاره و اظهار کرد: فریمان به عنوان دروازه ورودی کلانشهر مشهد از سمت شهرستانهای مرزی شرق استان، نیازمند توجه خاصی است؛ ضمن اینکه روزانه حدود ۳۰ هزار خودرو، شامل خودروهای سبک و سنگین، از این مسیر عبور میکنند.
وی با بیان اینکه شهرستان فریمان دارای ۲۶۰ کیلومتر جاده بینشهری و بیش از ۷۰۰ کیلومتر جاده فرعی و روستایی است، خاطرنشان کرد: اگرچه در ماههای اخیر بخشی از ترمیم و اصلاح جادههای اصلی انجام شده، اما هنوز بسیاری از این مسیرها به روکش آسفالت نیاز دارند. با توجه به شرایط آبوهوایی سردسیر منطقه، تسریع در تأمین اعتبار و تکمیل این پروژهها اهمیت زیادی دارد.
فرماندار فریمان اظهار کرد: از مجموع ۷۰۰ کیلومتر راه فرعی و روستایی در شهرستان، متأسفانه تقریباً ۵۰۰ کیلومتر هنوز به صورت خاکی باقی مانده و فاقد آسفالت است؛ این جادهها عموماً باریک و بدون شانه خاکی هستند و مشکلات متعددی را برای ساکنان ایجاد کردهاند.
لزوم بهسازی و روکش آسفالت جادههای اصلی
وی با اشاره به اینکه برخی از این مسیرها به عنوان محورهای ارتباطی بین شهرستانهای فریمان - تربتحیدریه و فریمان - زاوه نیز از اهمیت بالایی برخوردارند، درباره محور فریمان - زاوه، گفت: با اتمام آسفالت این جاده، علاوه بر ساکنان روستاهای اطراف، مردم شهرستانهای زاوه، باخرز، خواف و رشتخوار نیز از این مزایا بهرهمند خواهند شد؛ این محور همچنین به کاهش زمان دسترسی به مرکز استان کمک خواهد کرد.
ناصری با بیان اینکه با پیگیری نماینده شهرستان در مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر راه و شهرسازی دستورات ویژهای برای تسریع در اجرای آن داده است، خاطرنشان کرد: با تحقق این خواسته مردمی، آرزوی دیرینه ساکنان منطقه برای اتمام محور کلهمنار به واقعیت نزدیک خواهد شد و این اقدام گام مؤثری در توسعه زیرساختهای جادهای شهرستان به شمار میآید.
ضرورت هدایت ترافیک خودروهای سنگین و ناوگان بینشهری به سمت کمربندی
وی در ادامه از بهرهبرداری و کلنگزنی ۸۰ طرح عمرانی و زیربنایی در شهرستان فریمان همزمان با هفته دولت خبر داد و افزود: در این هفته پروژه جدولگذاری و آسفالت کمربندی شرقی فریمان بهطور رسمی افتتاح شد؛ این پروژه شامل ۱۳هزار و۲۰۰ مترمربع آسفالت و بیش از سه کیلومتر جدولگذاری است.
ناصری افزود: این اقدام به تسهیل تردد خودروها در مسیر ورودی شهر از سمت شرق کمک کرده و با فراهم آوردن شرایط ایمن برای توقف و استراحت خودروهای سنگین، اثرات مثبت چشمگیری بر اقتصاد شهری خواهد داشت.
وی همچنین بر لزوم هدایت ترافیک خودروهای سنگین و ناوگان بینشهری به سمت کمربندی فریمان تأکید و ابراز امیدواری کرد: در سال جاری، بخش غربی این کمربندی نیز به روکش آسفالت مجهز شود.
وی همچنین از افتتاح جاده دسترسی به چهار روستای بخش مرکزی شهرستان فریمان خبر داد و گفت: پروژه آسفالت روستاهای گُلمِی بالا و گلمی پایین به طول ۳.۵ کیلومتر با اعتباری حدود ۱۱ میلیارد تومان و همچنین آسفالت روستای شیرینآباد و کاریزمه به طول ۳۶۰۰ متر و با اعتباری بالغبر ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به بهرهبرداری رسید.
فرماندار فریمان بیان کرد: ساکنان این چهار روستا مدتها در انتظار آسفالت شدن مسیرهای دسترسی خود بودند و به ویژه در فصول پاییز و زمستان به دلیل وضعیت جغرافیایی منطقه، با مشکلات جدی در تردد مواجه بودند.
ناصری همچنین به کمبودهای موجود در توسعه زیرساختهای حمل و نقل در این شهرستان انتقاد و ابراز امیدواری کرد: دیدار اخیر او با معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای که به دنبال پیگیریهای نماینده مردم فریمان انجام شد، به توجه بیشتر به بهسازی و تأمین راههای شهرستان منجر شود.
وی تأکید کرد: دولت با وجود محدودیتهای مالی موجود، تلاش خود را برای توزیع امکانات و پروژهها در دورترین نقاط کشور متمرکز کرده است و در روزهای آینده نیز پروژههای عمرانی جدیدی در شهرستان فریمان به بهرهبرداری خواهد رسید.
طول مجموع راه های فریمان ۹۵۰ کیلومتر است که ۶۵ کیلومتر آن راه اصلی به شکل بزرگراه، ۱۶۵کیلومتر راه فرعی بین شهری و ۶۹۵ کیلومتر نیز راه روستایی است که از این میزان ۵۱۳ کیلومتر راه روستایی آسفالت نشده است.
شهرستان فریمان با جمعیت ۱۰۵ هزار نفر، دارای چهار شهر و ۱۲۰ روستا در ۶۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
انتهای پیام