احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد و سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست روز گذشته (سهشنبه ۴ شهریور) این کمیسیون گفت: به دلیل اهمیت بازیهای رایانهای و اثرگذاری آن بر فرهنگ و تربیت نسل جدید و همچنین پیگیری اجرای احکام مندرج در قانون برنامه هفتم پسرفت، بهخصوص در بحث جدول سنجههای ماده ۷۴ این برنامه که بنیاد ملی بازیهای رایانهای و وزارت فرهنگ مکلف به ایجاد رشد ۶۰ تا ۷۰ درصدی در تولید بازیهای رایانهای تا پایان برنامه شدند، در کمیسیون فرهنگی مجلس جلسهای با حضور مدیرعامل و هیئت مدیره بنیاد ملی بازیهای رایانهای تشکیل و گزارشی از عملکرد این بنیاد ارائه شد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: براساس گزارش ارائه شده، اهمیت توجه به بازیهای کنسولی و رایانهای، بهشدت قابل توجه است و انتظار میرود اقدامات سریعی توسط دستگاههای متولی در این حوزه رخ دهد.
راستینه گفت: طبق گزارش ارائه شده، امروز ۳۰ درصد جمعیت کشور یعنی نزدیک به ۳۰ میلیون نفر در کشور گیمر هستند و بازیهای رایانه ای و کنسولی انجام میدهند، که میانگین سن بازیکنان ۲۹ سال است و تقریبا هر ایرانی از این ۳۰ میلیون نفر، حدود ۸۳ دقیقه در روز در بازیهای رایانهای حضور دارد. اهمیت موضوع جایی بیشتر میشود که بدانید بسیاری از این بازیها، خارجی و وارداتی هستند و تقریباً از ۲۰ بازی برتر در میان بازیهای رایانهای کشور که توسط بازیکنان ایرانی بازی میشود، تنها چهار بازی تولید داخل است و تقریبا ۱۶ بازی پرطرفدار در بین ۳۰ میلیون گیمر در درون کشور، بازیهای خارجی است.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در بین ۱۰ بازی برتر و پرطرفدار در کشور، تنها ۲ بازی تولید داخل است و ۸ بازی خارجی است؛ تصریح کرد: نکته حایز اهمیت این است که طبق آمار، بیشتر بازیهای موبایلی و آنلاین در بین مخاطبان زیر سن ۱۸ سال رواج دارد؛ یعنی تقریباً بیشترین بازیهای آنلاین توسط نوجوانان و جوانان ما انجام میشود. از طرفی در مصرف این بازیها بر بستر پلتفرمها و سکوهای مختلف، ۹۴.۵ درصد بر بستر موبایل رخ میدهد که بیانگر نقش مهم گوشیهای هوشمند در انجام بازیهای رایانهای است و به ما این هشدار را میدهد که درگیر شدن نوجوانان و جوانان ما در این بازیهای رایانهای باید به شدت مورد توجه قرار بگیرند و بیتوجهی در این حوزه به هیچوجه قابل قبول نیست.
راستینه در ادامه با اشاره به ارائه نظرات و پیشنهادهای مختلف از سوی نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس برای بهبود عملکرد بنیاد ملی بازیهای رایانهای؛ اضافه کرد: آن چه که در کمیسیون مورد تأیید قرار گرفت، این بود که ابتدا هر چه زودتر جلسهای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بررسی وضعیت بازیهای رایانهای در کشور تشکیل و این موضوع دقیق بررسی شود. دوم اینکه گزارش عملکرد وزارتخانه در اجرای احکام برنامه هفتم پیشرفت در خصوص تحقق بازیهای رایانهای سریعاً به مجلس ارائه شود. سوم اینکه ضرورت توافقنامه دولت و اسناد میان دولت با شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص چگونگی سازوکار نظارت بر محتواهای تولیدی در بازیهای رایانهای، باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: همچنین باتوجه به اینکه در اساسنامه بنیاد ملی بازیهای رایانهای بحث تحقق منابع درآمد هزینه پیشبینی شده است، انتظار میرود در بودجههای پیشبینی شده برای بنیاد ملی بازیهای رایانهای، بخشی بر بستر درآمد – هزینه شکل بگیرد تا همه منابع حاصله در بحث هزینههای جاری و حقوق و مزایا خرج نشود و بخشی از آن به سمت تولید محتوا هدایت شود.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان گفت: یکی از موضوعات مهم مورد توجه و تأکید نمایندگان کمیسیون، بحث ردهبندی سن افراد در بازیهای رایانهای است. متأسفانه در محصولات بازیهای رایانهای در کشور، ردهبندی سن درج نمیشود که خلاف قانون است و باید تمامی تولیدکنندگان بازیها و توزیعکنندگان و فروشندگان و همچنین گیمرها و فروشگاههای بازی هر چه زودتر نسبت به درج سن مصرفکنندگان بازیها اقدام کنند تا رده سنی نوجوان و جوان ما در بازیهایی که استاندارد سلامت روان رعایت نمیشود، دچار آسیب نشوند.