به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان تأمین اجتماعی، مصطفی سالاری در آئین گرامیداشت روز پزشک و روز داروساز اظهار کرد: با عملیاتی کردن نظام ارجاع با دیدگاه علم پزشکی از مراجعات غیرضروری جلوگیری خواهیم کرد.
وی افزود: بهمنظور تحقق برنامههای اشاره شده، سامانه رسیدگی اسناد پزشکی راهاندازی شده و مقدمات موضوع پرونده سلامت الکترونیک نیز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: مقدمات نظام ارجاع شروع شده و در حوزه نظام ارجاع داخلی، گام نخست سامانه آماده بهرهبرداری است و فرایند این موضوع مهم تدریجی تأمین خواهد شد.
وی افزود: حدود ۱۸.۵ درصد هزینهکرد منابع بخش درمان سازمان تأمیناجتماعی در بخش خدمات سرپایی و ۲۸ درصد در حوزه بستری هزینه میشود.
سالاری با بیان اینکه زحمات همه همکاران بخش درمان تأمین اجتماعی را ارج مینهیم، اضافه کرد: میدانیم ارائه و تأمین خدمات درمانی برای حدود ۴۸ میلیون نفر چه کار سختی است. این مهم در شرایط عادی کار نیز سخت است و در شرایطی مانند همهگیری کرونا و دیگر مخاطرات، سختتر هم میشود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تبریک روز پزشک و داروساز خاطرنشان کرد: بر اساس بررسیهای انجام شده، قیمت تمام شده خرید خدمات درمانی نسبت به مراکز ملکی، به دلیل استفاده نکردن از منابع عمومی سازمانی ارزانتر است؛ برای همین برنامهریزی برای استفاده از خرید خدمات درمانی را در دستور کار قرار دادهایم.
وی اضافه کرد: راهاندازی نظام ارجاع باید در درمان غیرمستقیم مورد توجه و اولویت باشد. به این واسطه مسیر حرکت بیمار باید مبتنی بر نیاز واقعی بیمار باشد. این مهم از هدررفت منابع جلوگیری کرده و سلامت بیمهشدگان را تأمین میکند.
سالاری با تأکید بر مهیا کردن راهنماهای بالینی در حوزه درمان غیرمستقیم، گفت: رایگان شدن خدمات بخش بستری مبتنی بر ارجاع، دور از دسترس نیست؛ البته خدمات مذکور در مراکز ملکی به صورت رایگان در دسترس بیمهشدگان است.
وی اظهار کرد: درمان مستقیمی که ۱۸ تا ۲۸ درصد بار مراجعان تأمیناجتماعی را به دوش میکشد، ۹۰ درصد زمان بخش برنامهریزی، نظارتی و سیاستگذاری این حوزه را در اختیار دارد؛ بر این اساس ضمن افزایش ظرفیت درمان مستقیم، همزمان باید تقویت درمان غیرمستقیم را در نظر داشته باشیم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: خرید راهبردی خدمات درمانی را در جهت تقویت معاونت درمان سازمان تأمیناجتماعی در اولویت قرار دادهایم. در این چارچوب باید یک شرکت فناوری اطلاعات مستقل در اختیار معاونت درمان باشد؛ شرکت سلامت دیجیتال یا سلامت الکترونیک این وظیفه را عهدهدار خواهد بود وپرداختهای مستقیم و غیرمستقیم حوزه درمان نیز در راستای ارتقای فعالیتهای این بخش باید در دستور کار باشد.
سالاری با بیان اینکه توسعه خدمات مراکز درمانی به واسطه بودجه مبتنی بر عملکرد اتفاق خواهد افتاد، افزود: برای تحقق این مهم، ارسال و رسیدگی اسناد پزشکی مراکز درمانی ملکی و تخصیص بودجه ماهانه به این مراکز در چارچوب تحول حوزه درمان مستقیم اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: در قالب بودجه سالجاری از محل مطالبات تأمیناجتماعی از دولت، ۷۰ همت از ۱۸۵ همت وصول شده، به پرداخت مطالبات بخش درمان غیرمستقیم اختصاص مییابد؛ به این واسطه بخش قابل توجهی از بدهی تأمیناجتماعی به مراکز درمانی طرف قرارداد پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تاکید کرد: ۱۵۰۰ همت هزینه سالجاری تأمین اجتماعی است و پیشبینی وصولی حق بیمه ۱۲۰۰ همت خواهد بود؛ همچنین پیشبینی میشود که سود سهام امسال نیز به ۵۰ همت برسد. بخشی از منابع نیز باید از محل مطالبات سازمان از دولت تأمین شود.
وی خاطرنشان کرد: برای خروج از ناترازی سه نوع برنامه تدوین کردهایم؛ ۲۲ برنامه در راستای درآمدزایی تدوین شده و تحقق آنها ۲۰۸ همت درآمد برای سازمان درپی خواهد داشت. یکی دیگر از اولویتها، کنترل هزینهها خواهد بود که در این بخش ۱۰ برنامه تدوین شده و تحقق آن ۱۰۰ همت صرفهجویی برای سازمان به دنبال خواهد داشت.
سالاری با بیان اینکه، مجموع این اقدامات تحولی با نرخ امسال، امکان ایجاد توازن منابع و مصارف را موجب خواهد شد، گفت: به شرط رفع ناترازی در بلندمدت، امکان ایجاد شرایط مناسبی در سالهای آینده فراهم میشود.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه، درمان باکیفیت و با فرانشیز کمتر را در سازمان تأمیناجتماعی در اولویت داریم، تصریح کرد: امیدواریم با اقدامات و اولویتبندیهای صورت گرفته، ارتقای وضعیت سازمان تأمیناجتماعی محقق شود.