همشهری آنلاین - بزرگراه شهید چمران به عنوان یک کریدور ارتباطی مهم در طول مسیر ۱۱ کیلومتری حدفاصل پل پارک وی تا تونل توحید تا سالیان گذشته در برخی مقاطع دارای دوربرگردان همسطح بود که بدلیل عدم ایمنی حذف شد. در دوره ششم مدیریت شهری برای بهبود دسترسی های بزرگراه شهید چمران و کاهش پیمایش های اضافی، یک زیرگذر دوربرگردان با جهت ترافیکی جنوب به جنوب در این بزرگراه اجرا و در بهار سال ۱۴۰۴ به بهره برداری رسید.
برای تامین گردش شمال به شمال در بزرگراه شهید چمران گزینه های مختلف بررسی شد و در نهایت اجرای یک دستگاه پل به عنوان دومین دوربرگردان غیرهمسطح این بزرگراه در محدوده بزرگراه شهید حکیم در دستورکار قرار گرفت. عملیات اجرایی این پروژه از بهمن ماه سال ۱۴۰۲ آغاز شد.
مهدی صداقتی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران گفت: این پروژه شامل اجرای یک پل با جهت ترافیکی شرق به شرق به طول ۶۲۰ متر شامل ۳۲۰ متر رمپ ورودی، ۹۰ متر عرشه پل و ۲۱۰ متر رمپ خروجی با عرض متوسط سواره رو ۶ متر، دو کوله این پل به ارتفاع ۷ و ۳ متر بر روی ۵ شمع به عمق ۱۲ متر و قطر ۱/۲ متربنا شده است. پایه های میانی پل را سه شمع- ستون به ارتفاع کلی ۱۸ متر و قطر ۱/۸ متر با ارتفاع نمایان ۵ متر تشکیل داده است.
وی افزود: ۱۷۰ مترطول اصلاح هندسی بخش هایی از بزرگراه شهید چمران، ۲۱۰ مترطول اجرای دیوارهای حائل و وزنی و ساماندهی و اجرای شبکه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی از سایر بخشهای اجرایی این پروژه است.
صداقتی در ادامه گفت: تکمیل گردش های ترافیکی تقاطعات بزرگراه های شهیدان چمران-حکیم و همت، تامین حرکت از شمال بزرگراه چمران به شرق بزرگراه شهید همت، تامین دوربرگردان شمال به شمال در بزرگراه شهید چمران، کاهش پیمایش اضافی، کاهش زمان سفر و مصرف سوخت و اجرای ۴۷۶۰ مترمربع فضای سبز از اثرات اجرای این پروژه است.
بخشی از فعالیتهای عملیات اجرایی این پروژه شامل ۴۰۰۰ مترمکعب خاکبرداری، ۳۵۰۰ مترمکعب سنگ ریزی، ۳۳۰۰ مترمربع قالب بندی، ۱۷۵ تن آرماتوربندی، بتن ریزی ۲۲۰۰ مترمکعب، جدولکاری ۶۵۰ مترطول، قرنیز ۳۵۰ مترطول، آسفالت ۷۰۹ تن، هندریل ۲۸ تن، روشنایی ۱۱ پایه و ۲ عدد تابلو ترافیکی است.