به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، «غلامحسین مظفری» استاندار خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ایام پایانی دهه صفر، بیش از هفت میلیون نفر زائر به خراسان رضوی و مشهد مشرف شدند. امیدوارم ما نیز توانسته باشیم در این ایام وظیفه خود را بهگونهای انجام داده باشیم که آرامش و آسایش برای زائران فراهم شده باشد.
وی با اشاره به سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به مشهد بهعنوان نماینده دولت برای افتتاح پروژههای هفته دولت در خراسان رضوی گفت: در این ایام حدود هفت نفر از وزرا در استان حضور داشته و در روزهای آینده نیز وزرای دیگری در حوزههای تخصصی خود مباحثی را دنبال خواهند کرد. طی هفته دولت در استان هزار و ۳۶۵ پروژه با ارزش قریب به ۶۰ همت افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی خواهد شد. از این تعداد، هزار و ۲۹۶ پروژه افتتاح و ۶۹ پروژه کلنگزنی خواهد شد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: پیش از برگزاری شورای اداری، نشستی با وزیر راه و شهرسازی و معاونان ایشان داشتیم که محصول پنج ماه فعالیت فشرده و کار مشترک میان معاونان وزارت در حوزههای مختلف و مدیران استانی با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی بود. خوشبختانه این همکاری به نتیجه رسید و مصوبات آن در هشت محور به تصویب رسید که میتواند برای مردم استان آثار مثبتی داشته باشد.
مظفری با اشاره به موضوع حملونقل عمومی در مشهد گفت: ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و قطار شهری سه مؤلفه مهم در حملونقل مشهد هستند که اقدامات خوبی در آنها انجام شده، اما همچنان کمبودهای جدی وجود دارد. ۳۰۰ دستگاه اتوبوس از بخش خصوصی، تعدادی ون و خودرو برای سازمان تاکسیرانی در نظر گرفته شده که موضوع آن در جلسه با وزیر کشور نیز مطرح شد.
وی ادامه داد: همچنین شهرداری از محل منابع خود تعدادی اتوبوس به ناوگان اضافه کرده است، اما حجم جمعیت مشهد تناسبی با ظرفیت ناوگان فعلی ندارد و حداکثر ۴۰ درصد نیازها پوشش داده میشود؛ بنابراین ضرورت دارد فرهنگ پیادهروی و دوچرخهسواری نیز در شهر ترویج شود تا هم از نظر زیستمحیطی و هم از نظر ارتقای سلامت جامعه مؤثر باشد.
استاندار خراسان رضوی افزود: در ایام بازگشت زائران امام رضا (ع) از مشهد، با مشکلات جدی حملونقل مواجه شدیم و حتی ناچار شدیم از اتوبوسهای درونشهری برای سفرهای بینشهری استفاده کنیم که خطراتی دارد. با این حال، همه کشور در این ایام بسیج شدند و روزانه بیش از دو هزار و ۴۰۰ اتوبوس به این امر اختصاص یافت. با این وجود، حق مردم استفاده از ناوگان باکیفیت و ایمن در مسیرهای بینشهری است.
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به وضعیت راهها در خراسان رضوی تصریح کرد: سهم خراسان رضوی از آزادراهها و بزرگراهها اندک است. بسیاری از راههای بینشهری حتی میان شهرستانهای بزرگ استان، همچنان در ردیف راههای فرعی قرار دارند. یکی از مصوبات اخیر در جلسه با وزیر راه و شهرسازی، ارتقای این مسیرها به راههای اصلی بود.
مظفری بیان داشت: توسعه آزادراهها و بزرگراهها مطالبه جدی مردم و نمایندگان استان است. واقعیت این است که بخش عمده این مسیرها نه تنها برای مردم خراسان رضوی بلکه برای زائرانی است که از سراسر کشور به مشهد سفر میکنند. تلاش ما کاهش تصادفات و افزایش ایمنی است و بخشی از این موفقیت با استفاده از فناوریهای نوین مانند دوربینهای هوشمند حاصل شده است.
وی با اشاره به پروژههای آزادراهی خاطرنشان کرد: آزادراه مشهد – چناران در دستور کار است و مورد بازدید قرار خواهد گرفت. ادامه آزادراه حرم تا حرم نیز مطرح شد و مقرر گردید سهم مشارکت دولت و پیمانکار بهصورت ۵۰ به ۵۰ تغییر یابد تا سرعت اجرای پروژه افزایش یابد. همچنین مسیرهای پیشنهادی دیگری نیز با مشارکت بخش خصوصی در حال بررسی است.
استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از اراضی دولتی در حاشیه آزادراهها میتواند منجر به اجرای پروژههای اقتصادی و خدماتی شود. برای مثال در کنارگذر شمالی مشهد به طول ۷۶ کیلومتر، به دلیل کمبود خدمات، بخش زیادی از کامیونداران همچنان مسیر قدیمی را ترجیح میدهند؛ بنابراین ایجاد زنجیره مکمل خدماتی در این محورها ضروری است.
این مقام مسئول گفت: طرح اطراف حرم که طی چهار تا پنج سال گذشته راکد مانده بود، با برگزاری جلسات مشترک دستگاههای متولی و حضور نماینده ویژه رئیسجمهور در حال بازنگری است و امیدواریم حداکثر تا نیمه شهریور به تصویب شورای عالی شهرسازی برسد.
مظفری با اشاره به کاهش چشمگیر تلفات جادهای در ایام دهه پایانی صفر گفت: امسال با مدیریت مناسب و همراهی مردم، تلفات از ۳۷ نفر در سال گذشته به ۷ نفر کاهش یافت. این کاهش ۸۰ درصدی بسیار امیدوارکننده است و امیدواریم در سالهای آینده نیز ادامه یابد.
وی افزود: پویش «نه به تصادف» در این زمینه نقش مؤثری داشته و رسانهها نیز در ترویج آن بسیار یاریرسان بودند. باید توجه داشت که حتی یک کشته در جادهها آثار سنگینی برای خانوادهها دارد و آمار ۲۷ تا ۲۸ هزار کشته سالانه در کشور بسیار نگرانکننده است؛ بنابراین هم بهبود زیرساختها، هم ایمنسازی خودروها و هم اصلاح رفتار رانندگان در جادهها ضرورت دارد.
استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع اتباع خارجی تصریح کرد: به دلیل موقعیت مرز دوغارون، بیشترین خروج اتباع از کشور از طریق خراسان رضوی صورت گرفته است. در این مدت، ۸۷۰ هزار نفر از مرز دوغارون خارج شدند که رقمی قابل توجه است. در مجموع حدود یک میلیون و ۱۵۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از کشور خارج شدند. خوشبختانه این روند با همکاری دستگاههای متولی و مردم، با آرامش و حفظ کرامت اتباع انجام گرفت. هماکنون نیز روزانه بهطور متوسط پنج هزار نفر خروجی از مرز دوغارون ثبت میشود که امیدواریم ساماندهی مناسبی در ادامه این روند صورت گیرد.
در ادامه «علیرضا قامتی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی، در خصوص توقف قطارها در ایستگاه راهآهن نیشابور بیان داشت: پیشتر برخی قطارها در مسیر خود توقفی در ایستگاه نیشابور نداشتند، بهگونهای که از ۱۷ سیر قطار، تعدادی فاقد توقف بودند. طبیعتاً در جلسهای که هفته گذشته برگزار شد، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و اکنون مقرر شده است کلیه سیرهایی که انجام میشود، در ایستگاه راهآهن نیشابور توقف داشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به موضوع جاده باغرود گفت: عملیات روشنایی این مسیر در دستور کار قرار دارد و تاکنون در حدود ۶ کیلومتر از مسیر، کار آغاز شده است. با این حال، از آنجا که این جاده در محدوده خدمات شهری قرار نمیگیرد، اجرای کامل آن نیازمند هماهنگیهای بینبخشی است. در این منطقه حدود ۸۰ هکتار از اراضی در خارج از محدوده خدماتی شهر نیشابور برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده بود که این اراضی در پهنه آبخوان واقع شدهاند. به همین دلیل، با اجرای طرح در این محدوده مخالفت جدی صورت گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که باید بهطور جدی دنبال شود، استفاده از اراضی کشاورزی مشخص جاده باغرود در مجاورت سکونتگاههای فعلی نیشابور است. این اراضی بهطور علیالقاعده باید تغییر کاربری پیدا کنند و به مجموعه نهضت ملی مسکن الحاق شوند.
انتهای پیام/
∎