شناسهٔ خبر: 74548112 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان

طرح توانا مدرسه را به محیطی پویا، یادگیرنده و نوآور تبدیل می‌کند

زنجان - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان به اهمیت شبکه‌های ارتباطی معلمان تاکید کرد و گفت: مدرسه امروز باید فراتر از کلاس‌های درس و دیوارهای کلاس تعریف شود که در این راستا طرح توانا مدرسه را به محیطی پویا، یادگیرنده و نوآور تبدیل می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا،ذبیح‌الله تاراسی روز سه شنبه در آیین افتتاح طرح توانمندسازی نیروی انسانی (توانا) با بیان اینکه این طرح با هدف ارتقای نقش معلمان و کیفیت آموزش در استان زنجان اجرا می شود، افزود: ما طرح توانا را برنامه آموزشی یا اداری نمی‌بینیم، بلکه این برنامه را افق تازه‌ای برای بازآفرینی نقش معلم در مدرسه می دانیم.

وی ادامه داد: این طرح با بهره‌گیری از کارگاه‌های حضوری و حضور مدرسان مجرب، فرصتی را برای ارتقای دانش و مهارت معلمان فراهم می‌آورد.

تاراسی افزود: معلمان نه تنها دانش و مهارت خود را ارتقا می‌دهند بلکه می‌توانند از تجربه همکاران دیگر هم بهره ببرند و شبکه‌ای از یادگیری حرفه‌ای را در استان شکل دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان به درک عمیق این مجموعه از اهمیت توسعه حرفه‌ای معلمان اشاره کرد و گفت: این مهم، زیربنای تحول آموزشی است چون اگر بخواهیم از تراکم محتوا عبور کنیم و یادگیری معنادار را در مدارس نهادینه کنیم، راهی جز سرمایه‌گذاری بر روی توسعه حرفه‌ای معلمان نداریم.

تاراسی، طرح «توانا» را «پلی بین تجربه‌های پراکنده معلمان و دانش علمی روزانه» دانست که می‌تواند ظرفیت‌های معلمی را از سطح فردی به سطح جمعی ارتقا دهد و به ارتقای دانش محتوایی و دانش آموزشگری محتوا در میان معلمان ابتدایی منجر شود.

وی یکی از مهمترین اهداف این طرح را «مقابله با پدیده کمتر شناخته شده انزوای بسیاری از معلمان» به ویژه در مناطق روستایی عنوان کرد و گفت: معلمان ما در کلاس‌های کوچک و مدارس پراکنده فقط و فقط با تجربه شخصی خود پیش می‌روند و کمتر فرصتی برای تبادل نظر و بازخورد فراهم می‌شود.

تاراسی بر نقش اجتماعات یادگیری معلمان در چهارچوب این طرح تاکید کرد و اظهار داشت: این اجتماعات می‌تواند فضای تازه‌ای برای گفت و گوی معلمان، تبادل تجربه و رشد مشترک معلمان ایجاد کند و انزوای معلمی را به مشارکت فعال مبدل سازد.

وی با اشاره به اهمیت شبکه‌های ارتباطی معلمان، گفت: مدرسه امروز باید فراتر از کلاس‌های درس و دیوارهای کلاس تعریف شود، وقتی معلمان ما درون مدرسه و میان مدرسه به تعامل می‌پردازند، الگوی تازه‌ای از یادگیری حرفه‌ای شکل می‌دهند که هم می‌تواند انگیزه فردی را تقویت کند و هم کیفیت آموزشی را به صورت جمعی انتقال دهد.

تاراسی، این شبکه‌ها را بستری برای حل مسائل آموزشی، نوآوری در روش‌های تدریس و به اشتراک‌گذاری تجربه‌های موفق دانست و تاکید کرد: معلمان ما صرفا در این طرح دریافت کننده دانش نخواهند بود بلکه خالقان دانش تربیتی هستند و خواهند بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، طرح «توانا» را فرصتی برای تبدیل مدرسه به «محیطی پویا، یادگیرنده و نوآور» دانست و گفت : با اجرای این طرح، معلم ما دیگر مامور اجرای کتاب درسی نخواهد بود، بلکه یک تسهیلگر یادگیری، راهنمای مسیر رشد دانش آموزان و عامل پیوند مدرسه با جامعه و یک یادگیرنده مادام‌العمر خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان ابراز امیدواری کرد که طرح «توانا» با پیگیری جدی و همت دست‌ اندرکاران به یک الگوی ملی برای بازآفرینی نقش معلم و تحقق آموزشی تبدیل شود و ثمره این همایش، آغاز حرکتی نو در مسیر رشد حرفه‌ای معلمان و کیفیت‌بخشی آموزش در استان زنجان باشد.

دوره آموزشی توانمندسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش استان با عنوان طرح توانا آغاز شده که هدف اصلی آن، ارتقای سطح کیفی توانمندی‌های معلمان است.

در این دوره که با محورهای متنوع در حوزه‌های آموزشی، تربیتی و ورزشی برگزار می‌شود، بهبود کیفیت فرآیندهای یاددهی و یادگیری از اولویت‌های اصلی است و اجرای آن در چارچوب طرح مدارس طراز سند تحول بنیادین پیگیری می شود.

برچسب‌ها: