شناسهٔ خبر: 74542270 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایمن‌سازی ۵۰ کیلومتر نقاط بحرانی گام موثری در کاهش حوادث جاده‌ای لرستان است

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان گفت: تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار شامل ایمن سازی ۵۰ کیلومتر از نقاط حادثه‌خیز محورهای استان، نقش مهمی در کاهش تصادفات و افزایش ایمنی جاده‌ها خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا احسان کرم‌زاده عصر دوشنبه در جلسه کمیسیون ایمنی لرستان افزود: هرچند عامل انسانی ضلع مهمی در وقوع حوادث رانندگی است اما نقاط حادثه خیز جاده ها باید به سرعت اصلاح و ایمن شود.

وی با بیان اینکه حتی یک مرگ ناشی از تصادف قابل قبول نیست، اظهار کرد: کاهش آمار فوتی‌ها و مصدومیت‌ها هدف اصلی تمامی اقدامات و تصمیم‌گیری‌ها در استان و برخی محدودیت‌ها و مشکلات مالی اجتناب‌ناپذیر است اما بسیاری از راهکارها با مدیریت صحیح و استفاده بهینه از منابع قابل اجراست.

مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان تاکید کرد: هر فرد جان‌باخته یا مصدوم در تصادفات، سرمایه انسانی و خانوادگی کشور است بنابراین پیشگیری از وقوع حوادث، اهمیت بالایی دارد.

کرم زاده بر آموزش مستمر، رعایت سرعت مجاز، استفاده از کمربند ایمنی و فرهنگ‌سازی بین رانندگان تاکید کرد و یادآور شد: تجربه‌های موفق قبلی مانند کاهش سرعت و بستن کمربند، اثرگذاری مثبتی بر کاهش تصادفات در خرم آباد داشته است.

وی همچنین به اهمیت نظارت‌های فنی و نصب تجهیزات ایمنی در نقاط حادثه‌خیز اشاره کرد و با تاکید بر تعامل و هماهنگی میان اداره کل راه و شهرسازی، پلیس راه و سایر دستگاه‌های اجرایی، گفت: جلسات بعدی برای بررسی مصوبات قبلی و اقدامات اجرایی برگزار خواهد شد و هدف آن دستیابی به نتایج ملموس و کاهش قابل توجه آمار حوادث است.

کرم زاده استفاده از علائم هشداردهنده، تابلوهای ایمنی و گشت‌های نامحسوس را از ابزارهای موثر برای فرهنگ‌سازی و کاهش تخلفات رانندگی دانست.

ایمن‌سازی ۸۰ کیلومتر راه در لرستان تا پایان ۱۴۰۴

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در ادامه این نشست گفت: در راستای اجرای برنامه ملی ایمنی راه‌ها، ۸۰ کیلومتر از محورهای استان تا پایان امسال ایمن‌سازی می‌شود و برای تحقق این طرح‌ها بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

عارف امرایی اظهار کرد: براساس ابلاغیه برنامه عملیاتی ملی ایمنی راه‌ها با تایید رئیس‌جمهور و ابلاغ دبیر هیات دولت به دستگاه‌های مرتبط، مجموعه‌ای از وظایف مشخص با هدف اصلی کاهش سالانه تلفات جاده‌ای برای استانها تعیین شده است.

وی افزود: این برنامه شامل محورهایی چون مدیریت ایمنی راه‌ها، ارتقای استاندارد خودرو و موتورسیکلت‌ها، بهسازی حاشیه راه‌ها، آموزش کاربران جاده‌ای، ارتقای سامانه‌های هوشمند کنترل تخلفات، واکنش سریع پس از سانحه و تقویت اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی می باشد.

وی تصریح کرد: برای استان لرستان در سال ۱۴۰۴ اهداف کمی تعیین شده که از جمله آن می‌توان به ایمن‌سازی ۸۰ کیلومتر از محورهای استان، ارتقای ایمنی ۶۵ درصد حاشیه راه‌ها، ایمن‌سازی ۲۰ درصد ورودی شهرها و بهبود ایمنی معابر روستایی اشاره کرد.

امرایی تصریح کرد: همچنین توسعه دوربین‌های هوشمند ثبت تخلف، افزایش آموزش رانندگان، اجرای نظام درجه‌بندی ایمنی وسایل نقلیه و ارتقای استاندارد موتورسیکلت‌ها از دیگر تکالیف این ابلاغیه است.

وی یادآور شد: بخشی از این برنامه‌ها به دستگاه‌های خدماتی و فرهنگی نیز مربوط است به نحوی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی برای مشارکت در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی موظف شده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خاطرنشان کرد: برای تقویت اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی استان نیز ۲۳۲میلیارد تومان در نظر گرفته شده که شامل تجهیز ۳۲ دستگاه آمبولانس سبک و سنگین و توانمندسازی نیروهای تخصصی اورژانس می باشد.

امرایی گفت: با وجود این تکالیف و برنامه‌ها، استان در سال‌های اخیر با مشکل کمبود اعتبارات مواجه بوده و روند تخصیص اعتبارات رشد چندانی نداشته است که می‌تواند اجرای پروژه‌های ایمنی را با چالش روبه‌رو کند.

۹درصد افزایش تلفات جاده‌ای در لرستان طی چهار ماه نخست امسال

رییس اداره فنی و نظارت اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در ادامه این نشست گفت: آمار تلفات جاده‌ای استان در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد افزایش یافته است.

سبحان ملکی صادقی اظهار داشت: در چهار ماهه نخست امسال، تعداد تصادفات فوتی در استان ۹ درصد افزایش داشته که معادل ۹ نفر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

وی افزود: در همین مدت، آمار مجروحان حوادث رانندگی با کاهش ۴۰۷ نفر به یک‌هزار و ۴۲۰ نفر رسیده که نشان‌دهنده کاهش هفت درصدی تصادفات جرحی می باشد همچنین تصادفات خسارتی ۱۴ درصد کمتر شده و مجموع کل تصادفات استان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۲ درصدی دارد.

رییس اداره فنی و نظارت اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به اختلاف آماری میان دستگاه‌ها ادامه داد: در برخی موارد به دلیل تاخیر در اعلام زمان فوت یا تغییر محل ثبت توسط پزشکی قانونی، آمار تصادفات دچار نوسان می‌شود که همین موضوع گاهی موجب تغییر جایگاه لرستان در رتبه‌بندی ملی تصادفات می شود.

ملکی صادقی با تاکید بر لزوم تمرکز بر محورهای پرحادثه استان افزود: محورهای نورآباد، پلدختر و آزادراه خرم‌آباد – اراک بیشترین سهم را در تصادفات فوتی دارند و باید اقدامات ایمنی و نظارتی بیشتری در این مسیرها انجام شود.

وی با بیان اینکه شدت تصادفات در لرستان بسیار بالاست ادامه داد: بیش از ۵۶ درصد تلفات در حین انتقال مصدومان یا پس از بستری در بیمارستان رخ می‌دهد که این موضوع نشان‌دهنده ضرورت ارتقای کیفیت خدمات امدادی، ایمنی خودروها و رفع نقاط حادثه‌خیز است.

ملکی صادقی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از نیمی از تصادفات ناشی از عدم کنترل وسیله نقلیه به دلیل سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب‌ آلودگی رانندگان است علاوه بر این، سهم قابل توجهی از حوادث رانندگی در جاده‌های روستایی رخ می‌دهد که نیازمند اقدامات فرهنگی و ایمن‌سازی مسیرها می باشد.

کاهش ۵۶ درصدی مجروحیت‌ها در تصادفات لرستان طی چهار ماه گذشته

معاون عملیات رییس پلیس راه لرستان در ادامه این نشست از کاهش ۵۶ درصدی مجروحیت‌ها در تصادفات جاده‌ای استان طی چهار ماه گذشته خبر داد و بر لزوم ادامه اقدامات فرهنگی، آموزشی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز برای کاهش تصادفات تاکید کرد.

سرهنگ یدالله نادری با اشاره به روند تصادفات جاده‌ای استان گفت: طی چهار ماه اخیر، با وجود افزایش تعداد خودروها و کاربران، میزان مجروحیت‌ها در تصادفات حدود ۵۶ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به روند افزایشی تصادفات شهریور ماه در دهه‌های گذشته، بر ضرورت آمادگی و اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام اصلاح نقاط حادثه‌خیز تاکید کرد و افزود: برخی پیمانکاران به دلیل کمبود منابع و توجه ناکافی، نتوانسته‌اند پروژه‌ها را به صورت کامل اجرا کنند.

وی همچنین بر اهمیت اقدامات فرهنگی و آموزشی برای کاهش تصادفات ناشی از خستگی، خواب‌آلودگی و بی‌احتیاطی رانندگان تاکید کرد و ادامه داد: استفاده از خودروهای محسوس به عنوان تیم گشت و کنترل تخلفات می‌تواند در کاهش حوادث موثر باشد.

نادری اضافه کرد: همچنین توسعه پاسگاه‌های پلیس راه، به ویژه در مسیرهای پرتردد و کمربندی‌ها، برای مدیریت بهتر تردد و کاهش تصادفات الزامی است چراکه امکانات مناسب و افزایش تعداد نیروها اثر قابل توجهی در کاهش حوادث خواهد داشت.

وی در پایان تاکید کرد با اجرای اقدامات پیشنهادی و استمرار همکاری مردم و دستگاه‌ها، امکان کاهش تصادفات و بهبود ایمنی جاده‌ای در لرستان فراهم خواهد شد.