به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در چین، قیمت خودروهای برقی بهطور میانگین از خودروهای بنزینی کمتر شده است، در حالی که در کشورهای آلمان و ایالات متحده آمریکا، خودروهای برقی همچنان بهطور قابلتوجهی گرانتر از خودروهای بنزینی باقی ماندهاند. روند جهانی پذیرش خودروهای برقی و تغییرات قیمتی آنها سرعت بالایی داشته است، اما این فرایند در همه کشورها بهطور برابر پیش نرفته است.
طبق دادههای شرکت جاتو (Jato) در سهماهه نخست سال ۲۰۲۵، میانگین قیمت خودروهای برقی باتریدار در چین برابر با ۲۵ هزار و ۴۶۵ دلار بوده که حدود ۳ درصد کمتر از میانگین قیمت خودروهای بنزینی است. این برتری قیمتی نتیجه سالها سیاستهای حمایتی دولت چین، تولید انبوه و رقابت شدید داخلی در صنعت خودروسازی برقی است.
شرکتهای چینی همچون بیوایدی (BYD) خودروهای برقی اقتصادی و مناسب اقشار مختلف را عرضه کردهاند که این امر موجب تسریع چرخه گرایش به سمت الکتریکیسازی شده است. از سوی دیگر خودروهای برقی چینی بهطور معمول از باتریهای لیتیوم آهن فسفات استفاده میکنند که هزینه کمتری نسبت به باتریهای مبتنیبر نیکل دارند و این امر موجب کاهش قیمت نهایی خودروها شده است.
در مقابل، در آلمان میانگین قیمت خودروهای برقی ۶۳ هزار و ۸۳۷ دلار است، در حالی که خودروهای بنزینی بهطور متوسط ۴۷ هزار و ۵۵۸ دلار قیمت دارند که اختلاف ۳۴ درصدی را نشان میدهد. در آمریکا نیز اختلاف قیمت خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی حدود ۳۱ درصد است. این فاصله قیمتی در بازارهای غربی بیانگر آن است که روند الکتریکی شدن خودروها ممکن است بهشکل ناهموار پیش رود، مگر اینکه تولید خودروهای برقی ارزانتر شود.
با گسترش حضور خودروسازان چینی در بازارهای جهانی و معرفی گزینههای کمهزینهتر، به احتمال زیاد ساختار بازار و سیاستهای رقابتی بهطور قابلتوجهی تغییر خواهند کرد. در این میان، شرکتهای خودروسازی اروپا و آمریکا باید تعادلی میان نوآوری فناوری و حفظ قیمتهای مقرونبهصرفه برقرار کنند تا بتوانند به پذیرش گسترده خودروهای برقی سرعت ببخشند.
صنعت خودروهای برقی در جهان در مراحل مختلفی قرار دارد و چین با بهرهگیری از سیاستهای حمایتی متمرکز، توسعه فناوریهای کمهزینه و رقابت شدید داخلی، موفق به کاهش قابلتوجه قیمت خودروهای برقی شده است. این روند نشان میدهد که بازار چین نقش کلیدی و تأثیرگذاری در شکلدهی به آینده خودروهای برقی جهان ایفا خواهد کرد.