به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ حسینی، معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در گفتوگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: اگر اطلاعات ثبتی خودرو، درآمد سرپرست خانوار و اعضای خانواده، بهرهمندی اجتماعی از بیمهها، خدمات درمانی و رفتار اقتصادی خانوار در سامانهها ثبت شود، این اطلاعات باعث تغییر دهکبندی یا قطع یارانه میشود.
به گفته حسینی، اطلاعات مربوط به حضور در بورس، خرید ارز، خرید طلا و سکه نیز به عنوان رفتار اقتصادی خانوار رصد میشود و در دهکبندی یارانهها تاثیرگذار است.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: وقتی شما به این بازارهای ثانویه وارد میشوید، این مجموع اطلاعات باعث میشود که دهک خانوار جابهجا شود یا یارانهاش قطع شود.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همچنین اعلام کرد: ۹۴۸ هزار نفر در استان قزوین (معادل ۳۵۰ هزار خانوار) یارانه دریافت میکنند و مشمول دریافت کالابرگ الکترونیکی نیز هستند.
حسینی گفت: این افراد همان کسانی هستند که تا بهمن ۱۴۰۱ مشمول دریافت یارانه بودند و در اسفند ۱۴۰۳ مرحله جدید ارائه کالابرگ الکترونیکی را دریافت میکنند که تا پایان شهریورماه فرصت دارند.
حسینی در پاسخ به سوالی در مورد سامانه حمایت گفت کسانی که به دهکبندی خود اعتراض دارند میتوانند به سامانه https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ در روزهای کاری از ساعت ۷ صبح تا ۱۷ بعدازظهر با واحد مشاوره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تماس بگیرند.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان افزود: در سامانه حمایت اگر اعتراضی ثبت شود، قطعا به آن رسیدگی میشود. اگر مردم استان به سامانه مراجعه کنند و اطلاعات خانوار و شماره همراه سرپرست خانوار را تکمیل کنند، اطلاعات دقیقتری در اختیار خواهند داشت.
اعتبار کالابرگ الکترونیکی دورههای قبل ذخیره نمیشود
به گفته معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، در طرح کالابرگ الکترونیکی هیچ محدودیتی برای خرید، نشان تجاری و مقدار کالا وجود ندارد، اما یک پیششرط وجود دارد و آن این است که در خرید، سه گروه کالایی پروتئین، لبنیات و حبوبات باید وجود داشته باشند.
حسینی گفت: در دوره جدید ارائه کالابرگ الکترونیکی، اجباری برای خرید کالای خاص وجود ندارد، در حالی که در شروع طرح این مشکلات وجود داشت.
حسینی در پاسخ به این سوال که آیا مشمولین میتوانند چند نوبت خرید انجام دهند، یادآورشد: تا سقف یارانه تخصیص داده شده و در مدتی که اعلام شده (تا پایان شهریورماه)، هیچ محدودیتی وجود ندارد و افراد میتوانند چند نوبت به فروشگاهها مراجعه کنند.
معاون کار همچنین در مورد ذخیره شدن اعتبار کالابرگ الکترونیکی گفت: اعتبار دو دوره گذشته (اسفند تا فروردین و اردیبهشت تا خرداد) ذخیره نخواهد شد و فقط اعتبار مرحله سوم (تا پایان شهریورماه) قابل استفاده است.
حسینی توصیه کرد که مردم در هر مرحلهای که اعلام میشود، از فروشگاههایی که در سامانه “شما” (سامانه جستجوی فروشگاههای طرف قرارداد) اطلاعاتشان وجود دارد، خرید کنند.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بیان کرد: در استان قزوین فروشگاههای زیادی در کلیه مناطق شهری و روستایی، فروشگاههای زنجیرهای، فروشگاههای تعاونی و حتی فروشگاههای خرد وجود دارند که یازده قلم کالا عرضه می کنند میپردازند و مردم با کمترین مشکل میتوانند این کالاها را تهیه کنند.
حسینی تصریح کرد: مردم میتوانند با مراجعه یا تماس، مشکلات فروشگاهها را اعلام کنند تا رسیدگی شود و نظارت بر نحوه عرضه اقلام بر عهده دستگاههای اجرایی ذیربط و صنوف است و بخشی هم توسط ما نظارت میشود تا برابر دستورالعمل کالا عرضه شود.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اضافه کرد: شهروندان میتوانند با شمارهگیری کد دستوری ۱۴۶۳# *۵۰۰ * از میزان اعتبار خود مطلع شوند.
به گفته حسینی، اعتبار کالابرگ به کد ملی سرپرست خانوار واریز میشود و امکان استفاده از آن فقط در بازه زمانی مشخص وجود دارد.
وی افزود: در حال حاضر دهکهای یک تا سه حدود ۵۰۰ هزار تومان و دهکهای چهار تا هفت مقدار ۳۵۰ هزار تومان یارانه دریافت میکنند.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ادامه با اشاره به بررسی مجدد دهکهای درآمدی اظهارداشت: یارانه و کالابرگ الکترونیکی دهکهای هشت، نه و ده که پیشتر در سامانه اعتراض ثبت کرده بودند، در حال بررسی است و این روند ادامه دارد.
افزایش اشتغال خانگی در قزوین با صدور دو هزار و ۳۳۰ مجوز
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مشاغل خانگی در ایجاد اشتغال بیان کرد: مشاغل خانگی یکی از راهبردهای اساسی ایجاد اشتغال در کشور و دنیاست و ۸۵ درصد مشاغل در بنگاههای خرد، کوچک و متوسط ایجاد میشود.
وی گفت: مشاغل خانگی در منزل و مبتنی بر مهارت اعضای خانواده انجام میشود.
این مدیر با تاکید بر نقش فناوری در توسعه مشاغل خانگی اظهارداشت: اینترنت پرسرعت، شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای فروش، تحولی در مشاغل خانگی ایجاد و هر خانهای را به یک کارگاه تبدیل کردهاند.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اضافه کرد: سهم ۲۰ درصدی مشاغل خانگی از کل اشتغال در کشور، نشان می دهد که مشاغل خانگی نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار دارند.
وی در ادامه افزود: تاکنون دو هزار و ۳۳۰ مجوز مشاغل خانگی در استان صادر شده که منجر به ایجاد ۴ هزار و ۴۰۳ فرصت شغلی شده است.
حسینی با اشاره به تسهیلات ارزان قیمت مشاغل خانگی افزود: از محل اعتبارات مشاغل خانگی در سال گذشته مبلغ ۱۰۱ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۴ درصد و دوره بازپرداخت ۷ ساله به متقاضیان پرداخت شده که این تسهیلات به منظور حمایت از کسبوکارهای کوچک و خانگی در استان پرداخت شده است.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در ادامه به چالشهای پیش روی مشاغل خانگی هم اشاره کرد و گفت: یکی از چالشهای اصلی این مشاغل، نبود پوشش بیمهای و امنیت شغلی است و هرچند این مشاغل به عنوان شغل محسوب میشوند، متاسفانه هنوز سازوکاری برای بیمه آنها در نظر گرفته نشده و این موضوع نیازمند توجه و پیگیری است.
حسینی در خصوص فرآیند دریافت مجوز مشاغل خانگی اظهارداشت: صدور مجوزها به صورت آنلاین و از طریق سامانه مشاغل خانگی انجام میشود و افراد با ثبتنام در این سامانه و تکمیل فرمهای مربوطه میتوانند مجوز فعالیت خود را دریافت کنند و از مزایای آن بهرهمند شوند.
این مدیر تاکید کرد: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آمادگی دارد از طریق رسانهها، اطلاعات بیشتری در خصوص مشاغل خانگی و مزایای آن در اختیار مردم قرار دهد.
وی از رسانهها خواست تا با اطلاعرسانی دقیق و شفاف، به افزایش آگاهی مردم در این زمینه همکاری کنند.
انتهای پیام