به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، سیدمصطفی آذرکیش _ صبح امروز پنجشنبه سی ام مرداد _ در بازدید از پژوهشسرای قلمچی اراک اظهار کرد: پژوهش سرا یک موقعیت یادگیری است و حق همه دانش آموزان است که از امکانات پژوهش سراها استفاده کنند، بنابراین باید جریان فعالیت پژوهشی برای دانش آموزان، تسهیل شود.
وی افزود: توسعه پژوهش سرا و استفاده حداکثری از ظرفیت آنها و آزمایشگاههای مدارس برای کیفی سازی تحصیل، تقویت مبانی عملی و مهارت آموزی دانش آموزان در اولویت اصلی آموزش و پرورش است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: استفاده حداکثری از پتانسیل و ظرفیت پژوهشسراها یکی از اولویتهای پروژه مهر امسال است که نیاز است تمامی استانها این مهم را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.
آذرکیش افزود: دستاوردهای پژوهش سراها شگفتآور است و باید بهعنوان یک تصمیم جدی، پژوهش سراها باهم شبکه شوند زیرا با روشهای قدیمی نمیتوانیم نتایج جدید و مطلوبی را به دست آوریم.
وی عنوان کرد: پژوهشسراها به عنوان مراکزی برای تقویت تواناییهای علمی و پژوهشی دانشآموزان، محیطی غنی و پویا را فراهم میآورند که میتواند به رشد فکری و خلاقیت آنها کمک کند، این فضاها با فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم، همچنین برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی، زمینهساز شکلگیری پژوهشهای مؤثر و کاربردی است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هماینک در نقاط مختلف کشور ۶۹۴ پژوهشسرا فعالیت میکنند، این امر میتواند به انتقال تجربههای علمی و ارتقا کیفیت آموزشی در مدارس کمک شایانی کند.
آذرکیش گفت: انتظار میرود پژوهشسراها نقش مؤثری در ایجاد فرصتهای پژوهشی و شکوفایی توانمندیهای علمی دانشآموزان ایفا کنند.
وی عنوان کرد: با توجه به نیازهای جامعه امروز پژوهش سراهای غیردولتی باید توسعه یابد، نیازمند اندیشه خلاقانه برای باز کردن مسیرها هستیم و توسعه کیفی بر توسعه کمی اهمیت دارد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه عدالت، روابط بینبخشی، مشارکت و بهرهگیری از تکنولوژی چهار اصل اساسی مدیریت دولت چهاردهم است افزود: رعایت این چهار اصل باید سرفصل برنامههای پژوهشسراها قرار گیرد، اعضای هیأت امناهای پژوهشسراها رکن مهم اداره این مجموعه هستند و باید ضمن تشکیل جلسات داخلی و جلسات با مدیران مناطق با سر فصل قرار دادن چهار اصل ذکر شده به دنبال رشد و شکوفایی دانشآموزان باشند.
آذرکیش اظهار کرد: مأموریت پژوهش سراها، کیفیتبخشی و تأمین و بسط عدالت آموزشی بوده است که به دو شیوه دولتی و غیردولتی اداره خواهد شد.