به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پلیس، سردار سید تیمور حسینی ضمن قدردانی از تلاشهای اصحاب رسانه اظهار کرد: در مقاطعی از جمله حمله رژیم صهیونیستی و موضوع تخلیه تهران با حجم بیسابقه تردد خودروها در محورهای مواصلاتی مواجه شدیم که در آن شرایط سه شبانهروز بهطور مستمر درگیر مدیریت ترافیک بودیم و همزمان باید موضوع سوخترسانی به خودروها را نیز مدیریت میکردیم، در همان شب نخست، بیش از ۳۰ تانکر سوخترسان را با اسکورت ویژه و حتی خلاف مسیر ترافیکی هدایت کردیم تا خللی در تأمین سوخت مردم ایجاد نشود.
وی افزود: با وجود اینکه هیچ پیشآگاهی نسبت به وقوع چنین شرایطی نداشتیم، اما با اقدام به موقع و استفاده از تجربیات گذشته توانستیم ظرف ۷۲ ساعت نخست به شکلی عمل کنیم که هیچکس در محورهای مواصلاتی بهویژه اطراف پایتخت با مشکل جدی مواجه نشود.
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به اقدامات پلیس راهور در ایام اربعین گفت: با توجه به شرایط خاص جوی و افزایش حجم ترددها نسبت به سالهای گذشته، سال جاری مدیریت ترافیک به مراتب منظمتر انجام شد، در هیچیک از مرزها و محورهای مواصلاتی شاهد گره ترافیکی نبودیم و ساماندهی خودروهای شخصی، ناوگان مسافربری و ورود و خروج زائران حسینی بدون مشکل انجام شد، حتی تا ۷۲ ساعت پس از اربعین نیز فعالیتها ادامه داشت و خللی در ترددها مشاهده نشد.
سردار حسینی در خصوص آمار تصادفات در این ایام بیان کرد: در ایام اربعین سال جاری در حوزه تصادفات جرحی و فوتی ۱۷ درصد کاهش داشتهایم، البته آمار رسمی توسط پزشکی قانونی تا پایان شهریور اعلام خواهد شد، اما در صورت تأیید این روند، برای دومین سال متوالی شاهد کاهش تصادفات در کشور خواهیم بود.
وی درباره برنامههای شهریور پلیس راهور برای تعطیلات آخر تابستان تصریح کرد: شهریور همواره یکی از ماههای پر تردد جادهای است، در همین راستا برای حفظ ایمنی ترددها، برخورد با تخلفات حادثهساز بهطور جدی در دستور کار پلیس قرار دارد، مانند نیمه دوم تعطیلات نوروز، در شهریور نیز هر رانندهای که مرتکب یک تخلف حادثهساز شود، گواهینامهاش بهصورت سیستمی تا سه ماه متوقف خواهد شد.
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: این توقف سیستمی به معنای آن است که اگر راننده در این مدت مرتکب تصادف یا تخلف دیگری شود، حکم تخلف رانندگی بدون گواهینامه برای او لحاظ خواهد شد.
سردار حسینی تأکید کرد: تخلفاتی همچون حرکات مارپیچ، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و سایر رفتارهای پرخطر رانندگی مشمول این قانون خواهند بود، لذا رانندگان باید بیش از گذشته مراقب رفتارهای ترافیکی خود باشند.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص تصادفات گفت: در وقوع تصادفات، عامل انسانی بیش از ۹۲ درصد نقش دارد، از سوی دیگر، در بخش نتایج و پیامدها نیز اگر وسایل نقلیه از نظر ایمنی و استحکام بدنه در وضعیت بهتری قرار داشته باشند، حتی با همین تعداد تصادف موجود، میزان مجروحان و جانباختگان کاهش پیدا میکند.
رئیس راهور فراجا افزود: به عبارت دیگر، حتی اگر فرض کنیم هیچ چیز دیگری تغییر نکند، اما استاندارد ایمنی خودروها ارتقا یابد، آمار فوتیها و مصدومان کاهش خواهد یافت، بنابراین علاوه بر اصلاح رفتار رانندگان، ارتقای ایمنی ناوگان هم باید بهصورت جدی دنبال شود.
سردار حسینی عنوان کرد: وقتی درباره تصادفات صحبت میکنیم، باید در درجه اول به عامل انسانی توجه کنیم، زیرا برخورد با رفتار متخلفانه راننده مهمترین ابزار پیشگیری است و ابزار کنترل عامل انسانی هم اعمال قانون است.
وی تاکید کرد: با این تفکر که «افزایش نرخ جریمه به ضرر مردم و بهخصوص اقشار ضعیف است» مخالف هستم، جریمه مانند آب یا نان نیست که اجبار در مصرف داشته باشد؛ آیا کسی مجبور است سبقت بگیرد یا مجبور است با سرعت غیرمجاز حرکت کند؟ وقتی من سرعت قانونی را رعایت میکنم، نه جریمه میشوم و نه دچار فشار مالی.
رئیس پلیس راهور فراجا خاطرنشان کرد: در تمام کشورهای دنیا، افزایش بازدارندگی از طریق بالا بردن نرخ جریمه یک امر پذیرفته شده است، گاهی اوقات وقتی بحث مقایسه با کشورهای اروپایی پیش میآید، برخی فقط به نکاتی که دلشان میخواهد اشاره میکنند، اما واقعیت این است که در همان کشورها سختگیرانهترین قوانین و بالاترین جریمهها برای تخلفات رانندگی اعمال میشود.