رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز سهشنبه در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: «یکی از موضوعات مهم در حوزه ترانزیتی کشور، تکمیل محور کلاله – جلفا است که اهمیت زیربنایی دارد و همه دستگاهها برای تکمیل این پروژه باید همکاری کنند تا زودتر از موعد مقرر به بهرهبرداری برسد و چشمانداز توسعه منطقه محقق شود».
«ابراهیم عزیزی» افزود: ایجاد پایانه، تعریض مسیرها، تأمین امنیت، هوشمندسازی مرز و ارتقای زیرساختهای مرتبط از جمله مواردی است که کمیسیون امنیت ملی آن را در اولویت قرار میدهد.

معاون راهداری سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز در این بازدید اظهار داشت: پیش از این محور کلاله - جلفا تنها در حد یک راه فرعی تعریف شده بود اما با اجرای این پروژه، به راه اصلی درجه یک و عریض ارتقا مییابد.
«اروجعلی علیزاده» اضافه کرد: این امر ضمن رونق اقتصادی و تسهیل مراودات تجاری با کشورهای همسایه، موجب تکمیل کریدور شمال – جنوب میشود.
«عزتالله حبیبزاده»، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز تکمیل این پروژه تا سال ۱۴۰۷ را در صورت پشتیبانی مجلس و تامین اعتبارات پیشبینی کرد و گفت: همه مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس پیگیر تکمیل این پروژه هستند.
بازدید از مرز نوردوز؛ تنها گذرگاه رسمی ایران و ارمنستان
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی سپس با حضور در پایانه مرزی نوردوز، از زیرساختهای این گذرگاه رسمی ایران با ارمنستان بازدید کردند.
مدیر پایانه مرزی نوردوز در حاشیه این بازدید بیان کرد: این پایانه از فعالترین مرزهای کشور به شمار میرود که به صورت ۲۴ ساعته فعال است و بهطور متوسط روزانه ۲ هزار مسافر و ۴۷۰ دستگاه کامیون از این مرز تردد میکنند.
«محمد بایبوردی» این را هم بیان کرد که تردد کامیونها طی چهارماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۱ درصد و تردد مسافران ۲۳ درصد رشد داشت.
«رضا تقیزاده»، مدیر گمرک منطقه آزاد ارس – نوردوز نیز اعلام کرد: طی چهار ماه نخست امسال ۴۲۰ هزار تن کالا به ارزش ۹۲ میلیون دلار از این مرز صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشت.
به گفته وی در این مدت ارزش صادرات عبوری از سایر گمرکات به میزان ۱۷۰ هزار تن به ۹۳ میلیون دلار و میزان ترانزیت کالا نیز در این مدت با چهار درصد رشد به ۱۲۰ هزار تن رسید.
«علیاکبر شامانی»، معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: با توجه به ابلاغ موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از اردیبهشتماه امسال، نقش مرز نوردوز پررنگتر شد.
وی ادامه داد: این مرز بهعنوان دروازه ورود به بازار کشورهای عضو اوراسیا شناخته میشود و ارتقای ساختار گمرک نوردوز از اداره به ادارهکل، بیانگر اهمیت آن است.
به گفته وی گمرک ایران تمام تلاش خود را برای تکمیل زیرساختها و پاسخگویی به نیازهای این مرز به کار میگیرد.
بیشتر بخوانید:
رفع مشکل تردد کامیونهای ایرانی در ارمنستان/ کریدور خلیج فارس- دریای سیاه نهایی میشود
ظرفیتهای راهبردی گذرگاه اتصال ایران به اوراسیا در کانون توجه مجلس
سفر امروز اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نشان داد که خانه ملت نگاه توسعهای به کریدورها دارد تا هم امنیت مرزها را تقویت کند و هم تجارت خارجی ایران را گسترش دهد.
به گزارش ایرنا پروژه بزرگراهی جلفا – کلاله که از مرز جلفا در استان آذربایجانشرقی آغاز میشود، کریدور ترانزیتی جادهای و ریلی ارس به طول ۱۰۷ کیلومتر است که اکنون بخش جادهای آن در دست اجرا و بخش ریلی آن نیز در دست مطالعه میباشد.
این پروژه که در مسیر کریدور شرق به غرب قرار دارد از کلاله در شهرستان جلفا و در شمال آذربایجانشرقی آغاز شده و با یک پل به کلاله در جمهوری آذربایجان متصل میشود.
با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی نخجوان که میان کشورهای ایران، ارمنستان و ترکیه محصور شده و دسترسی زمینی مستقیم به سایر مناطق جمهوری آذربایجان ندارد، این کریدور بهعنوان امنترین و پایدارترین مسیر ارتباطی بین نخجوان و باکو به شمار میرود.
کریدور جلفا–کلاله همچنین بخشی از طرحهای فرامنطقهای همچون کریدور شمال–جنوب به شمار میرود که با هدف اتصال روسیه به هند از مسیر ایران طراحی شده و در چارچوب راهکارهای ترانزیتی نوین در منطقه قفقاز تعریف میشود.