به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان غذا و دارو، نازیلا یوسفی با بیان اینکه تبلیغ دارو برای عموم، تخلف محسوب میشود، درباره قطرهای که در فضای مجازی با عنوان تنها داروی تأیید شده برای بهبود دید نزدیک تبلیغ میشود، اظهار کرد: این دارو برای درمان دوربینی کاربردی ندارد و تنها در پیرچشمی استفاده میشود، پیشتر نیز محصولات مشابهی برای همین اندیکاسیون تأییدیه دریافت کردهاند و استفاده از جملات خلاف واقع در تبلیغات، مخاطب را به اشتباه میاندازد.
وی افزود: این دارو جایگزین عینک نیست و تنها بهطور موقت دید نزدیک را بهبود میبخشد، اثربخشی آن در شرایط تاریکی کاهش مییابد و مصرف آن هنگام رانندگی در شب میتواند خطرساز باشد.
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فراوردههای سلامتمحور سازمان غذا و دارو گفت: یکی دیگر از پیامهای نادرست تبلیغاتی، بیعارضه بودن دارو است، این در حالی است که مانند سایر داروها میتواند عوارضی مانند تحریک و قرمزی چشم، تاری دید، سردرد و حتی خطر پارگی شبکیه را به دنبال داشته باشد.
یوسفی با اشاره به اینکه فعالیت صفحات تبلیغ یا فروش دارو در فضای مجازی تخلف آشکار و تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است، هشدار داد: مصرف فراوردههای غیرمجاز و تأییدنشده ممکن است منجر به بروز عوارض نامعلوم و آسیبهای جبرانناپذیر برای مصرفکنندگان شود.
وی بر ضرورت خرید دارو از داروخانههای معتبر و با تجویز پزشک تأکید و خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده تبلیغ یا فروش محصولات فاقد مجوز، موضوع را از طریق سامانه ۱۹۰ یا سایر مسیرهای ارتباطی سازمان غذا و دارو گزارش کنند.