شناسهٔ خبر: 74439605 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش؛

کلاس‌های درس کانون توجه رئیس‌جمهور و مدیران در دولت چهاردهم است

تهران- ایرنا- دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از رویکردهای مهم دولت چهاردهم توجه به عدالت آموزشی است و امروز کلاس‌های درس به کانون توجه رئیس‌جمهور و مدیران کشور تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمود امانی تهرانی روز دوشنبه در سی‌وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش اظهار کرد: بسیاری از مدرسان کشوری موظفند این پیام را به آحاد معلمان منتقل کنند تا با ارتقای کیفیت آموزشی، دانش‌آموزان بتوانند دروس را بهتر فرا بگیرند.

وی افزود: به طور عملی، از ابتدای مهر شاهد تغییر در چینش صندلی‌های مدارس خواهیم بود؛ چرا که دیگر معلم تنها گوینده کلاس نخواهد بود و دانش‌آموزان در فرایند تدریس مشارکت بیشتری خواهند داشت.

وی با اشاره به رویکردهای جدید آموزشی تصریح کرد: در سال تحصیلی آینده، برای کلاس اولی‌ها طرح‌هایی در نظر گرفته شده است که شامل تغییر در چینش صندلی‌ها، جریان تحصیلی، شیوه تدریس و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی خواهد بود تا معلمان به سمت الگوهای حرفه‌ای تدریس سوق داده شوند و راندمان آموزشی بهبود یابد.

امانی تهرانی در ادامه با تأکید بر اهتمام دولت به عدالت آموزشی، گفت: رئیس‌جمهور محور کار خود را بر ارتقای کیفیت فضا و تجهیزات آموزشی قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به عدالت آموزشی از سوی رئیس دولت چهاردهم نشان‌دهنده اهمیت مناطق کم‌برخوردار است، وجود پنج‌هزار کلاس با تنها پنج دانش‌آموز و همچنین ۱۰ هزار مدرسه با کمتر از ۱۰ دانش‌آموز بیانگر این واقعیت است که آموزش در نواحی محروم نیز مورد توجه قرار گرفته و در اولویت سیاست‌های آموزشی قرار دارد.

کلاس‌های درس کانون توجه رئیس‌جمهور و مدیران در دولت چهاردهم است

عملکرد ۸۲ هزار مدرسه کشور در آستانه مهر مورد ارزیابی قرار گرفت

همچنین مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش نیز در این اجلاس با ارائه گزارشی از وضعیت «پروژه مهر» اعلام کرد: تاکنون از بیش از ۸۲ هزار مدرسه در سراسر کشور بازدید شده و عملکرد آنها در فرایند ثبت‌نام مورد ارزیابی قرار گرفته است.

محمد سلیمی اظهار کرد: همه استان‌ها به تفکیک شهرستان و منطقه به‌طور مستمر در حال رصد هستند، برخی استان‌ها در این زمینه پیشرو بوده‌اند و لازم است سایر استان‌ها نیز با توجه به فرصت اندک تا آغاز سال تحصیلی، روند اقدامات خود را تسریع کنند.

وی با اشاره به اهمیت هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: براساس گزارش‌های دریافت‌ شده، ضروری است تعداد برگه‌های هدایت تحصیلی با آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان منطبق باشد تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

سلیمی ادامه داد: بر اساس شاخص‌هایی که برای پروژه مهر تدوین شده است، تمامی مدارس در سطح مناطق کشور به‌صورت دقیق قابل ارزیابی هستند.

وی افزود: با توجه به شرایط خاص کشور در ماه‌های اخیر، بازدیدها با رویکرد حداکثری انجام شده و فرآیند ثبت‌نام مدارس به‌طور کامل در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم توجه به رضایتمندی اولیا، بیان کرد: فرم بازدید مدارس در قالبی مشخص توسط بازدیدکننده و مدیر مدرسه تکمیل می‌شود و همچنین فرم نظرسنجی با ۱۱ پرسش در خصوص فرایند ثبت‌نام تدوین شده است، برخی مناطق این فرم‌ها را بارگذاری کرده‌اند و از سایر مناطق نیز انتظار می‌رود سرعت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

سلیمی با اشاره به اینکه فقط ۳۲ روز تا آغاز سال تحصیلی باقی مانده است، گفت: این بازه زمانی می‌تواند به‌عنوان ۳۲ فرصت طلایی تلقی شود تا با همت مضاعف مدیران و مسئولان، سال تحصیلی جدید با آرامش و بدون دغدغه برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها آغاز شود.

اجرایی سازی سند تحول بنیادین در گرو گفتمان سازی است

در ادامه مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی گفت: برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین باید گفتمان سازی صورت گیرد، اکنون ۷ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این مسیر قرار گرفتند.

علیرضا کمرئی اظهار کرد: امروز بیشتر کارشناسان معتقدند که سند تحول در مدارس اتفاق نیفتاده است اما اکنون وزارت آموزش و پرورش در سطح ستاد درصدد تحقق اهداف سند تحول بنیادین است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید مدیریت راهبردی در دل سازمان ایجاد شود، ادامه داد: الگوی مفهومی در راستای مدرسه تراز سند تحول بنیادین شکل گرفته است.

کمرئی درباره ابزار کلیدی سند تحول بنیادین گفت: رویکرد ترکیبی و پرهیز از یکسان سازی برنامه مدارس، ترکیب دو مکانیسم برنامه راهبردی تمرکز بر اهداف تحولی و الگوی تعالی پوشش متوازن شاخص‌های مدرسه تراز از این دسته ابزارها است.

وی گفت: استان‌ها باید توجه کنند که صرفا توانمندسازی مدیران و بهبود یاددهی و یادگیری کافی نیست، به منظور تحقق اهداف سند باید با درک دقیق مدرسه تراز و درک رسالت با اعتماد تمام در استان‌ها صورت گیرد.

به گزارش ایرنا، سی و هشتمین دوره اجلاس روسای آموزش وپرورش کشور امروز دوشنبه ۲۷ مرداد ماه با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهور، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، معاونان وزارتخانه و برخی مسئولان کشوری آغاز شد و تا ۲۸ مرداد ماه در اردوگاه شهید باهنر تهران ادامه دارد.