شناسهٔ خبر: 74438840 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحصیل بیش از ۹ میلیون دانش‌آموز در مقطع ابتدایی/دانش‌آموزان طراح و مجری فعالیت‌ها باشند 

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی در ۷۰ هزار مدرسه کشور توسط ۳۴۰ هزار نیروی انسانی آموزش می‌بینند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رضوان حکیم‌زاده روز دوشنبه در سی‌ و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش اظهار کرد: مهم‌ترین رویکرد معاونت ابتدایی خروج از مشکلات موجود و تمرکز بر خدمت‌رسانی به دانش‌آموزان محروم، عشایری و روستایی است.

وی تأکید کرد: هدف ما کسب مدال یا افتخارات شخصی نیست بلکه اولویت، ارتقای کیفیت آموزش و حمایت از دانش‌آموزان محروم است.

سه محور اصلی در معاونت ابتدایی

حکیم‌زاده با اشاره به برنامه راهبردی معاونت ابتدایی گفت: سه محور عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت و ایجاد تعلق، هویت و احساس ارزشمندی در دانش‌آموزان دنبال می‌شود. بر همین اساس، ۱۰ برنامه عملیاتی تدوین شده و برای نخستین بار کارنامه عملکرد تمام مناطق کشور تهیه شده است؛ کارنامه‌ای که وضعیت استان‌ها را به تفکیک مناطق و در مقایسه با میانگین کشوری نشان می‌دهد.

وی افزود: نرخ ترک تحصیل، نرخ تکرار پایه، نرخ پوشش تحصیلی و جذب بازماندگان از تحصیل در این کارنامه درج شده است. استان‌ها باید بررسی کنند که آیا نرخ تکرار پایه نسبت به سال گذشته کاهش یافته است یا خیر، چرا که این شاخص، معیار اصلی موفقیت به شمار می‌رود.

توسعه مهارت‌های نوین و ارتقای سواد دیجیتال

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت مهارت‌های نوین گفت: تفکر و پژوهش، مهارت جست‌وجو، خلاقیت، مهارت زبانی و سواد دیجیتال از حوزه‌های کلیدی به شمار می‌آید. بر همین اساس، برنامه‌هایی نظیر «عید هنر و داستان»، «جابر بن حیان» و آموزش سواد دیجیتال برای دانش‌آموزان طراحی شده است که تاکنون میلیون‌ها دانش‌آموز و هزاران معلم در آن مشارکت داشته‌اند.

عدالت آموزشی و بازگشت ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل

وی درباره برنامه‌های عدالت آموزشی توضیح داد: سه اقدام اصلی شامل جذب بازماندگان از تحصیل، اجرای «طرح حامی» برای حمایت مستمر از دانش‌آموزان با پایه تحصیلی ضعیف و توسعه مدارس شبانه‌روزی و هنرستان‌ها در مناطق عشایری اجرا می‌شود. سال گذشته حدود ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل به مدارس بازگشتند که این رقم بیشترین میزان بازگشت در سال‌های اخیر است.

حکیم‌زاده درباره طرح حامی گفت: این طرح در بیش از ۱۲۲ هزار کلاس درس در طول سال و ۲۸ هزار پایگاه تابستانی اجرا می‌شود. بر اساس نتایج آن، افت تحصیلی در دروس علوم، ریاضی و فارسی تا ۴۹ درصد کاهش یافته است.

تمرکز بر هدایت تحصیلی دانش‌آموزان عشایری

وی هدایت دانش‌آموزان عشایری به رشته‌های مهارتی را از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت ابتدایی دانست و افزود: عملکرد این گروه در حوزه مهارت‌آموزی حدود ۱۶ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است. هدایت آن‌ها به هنرستان‌ها و رشته‌های مهارتی یک ضرورت اساسی است، چرا که تمرکز صرف بر رشته‌های نظری پاسخگوی نیازهایشان نیست.

برنامه‌های تحولی دولت چهاردهم در آموزش ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایان به برنامه‌های تحولی دولت چهاردهم اشاره کرد و گفت: دو برنامه اصلی ایجاد «مدرسه تراز سند تحول بنیادین» و « اصلاح روش‌های یادگیری و آموزش در کلاس‌های درس» در دستور کار است.

تحصیل بیش از ۹ میلیون دانش‌آموز در مقطع ابتدایی/دانش‌آموزان طراح و مجری فعالیت‌ها باشند 

نیازمند تغییرات در سازوکارهای تربیتی و پرورشی هستیم

همچنین معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش به مسایل آموزشی و انتقال محتوا به دانش‌آموزان و همچنین تمرین مهارت‌های خوشبختی اشاره کرد و گفت: مهارت‌های خوشبختی را معرفی کرده‌ایم اما فرصت تمرین در دوره دانش‌آموزی را کمتر فراهم کرده‌ایم، سبک زندگی هم به سمتی رفته به طوری که فرصت‌هایی که دانش‌آموزان برای آن تمرین داشتند، کمتر شده است.

صادق حسین‌زاده ملکی با بیان اینکه ارتباطات خانوادگی، محلی و دوستانه در گذشته به صورتی بود که خیلی از مسایل را در دوره کودکی و نوجوانی کسب مهارت می‌کردند، اما به مرور این فعالیت‌ها کمرنگ شده است ادامه داد: این اتفاق در حوزه فعالیت‌های پرورشی افتاده است.

وی بیان کرد: دانش‌آموزان امروز به علت زندگی آپارتمانی و نقش تلفن همراه از خیلی از فعالیت‌های گروهی و زیستی محروم هستند البته نیاز به یک آسیب‌شناسی جدی از گذشته داریم اینکه در این حوزه چه فرصت‌هایی در اختیار بوده اما اکنون نیست.

وی گفت: به شدت و سرعت نیازمند تغییرات در سازوکارهای تربیتی و پرورشی هستیم، باید 2 موضوع آسیب‌شناسی و جریان آینده و فناوری را مد نظر قرار دهیم، همچنین دانش‌آموزان را باید برای آینده‌ای متفاوت تربیت کنیم و این یعنی کار دشواری در پیش داریم.

ملکی تصریح کرد: بسیاری از دانش‌آموزان به دلایل مختلف از کسب مهارت‌های حوزه پرورشی محروم می‌شوند، فراگیرسازی و بهره‌مندی حداکثری فضای دانش‌آموزی از فعالیت‌های پرورشی در دستور کار است، همچنین ضلع سوم ناظر بر تحول در فناوری‌های فرهنگی و محصولاتی است که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

دانش آموزان طراح و مجری فعالیت ها باشند

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از مهمترین رویکردها در حوزه پرورشی و تربیتی این است دانش‌آموزان را به رسمیت بشناسیم، معتقدیم دانش‌آموزان در این حوزه نه تنها مخاطب برنامه‌ها، بلکه باید طراح و مجری فعالیت‌ها باشند.

وی با بیان اینکه در حوزه جشنواره‌ها و مسابقات اتفاقات خیلی خوبی افتاده است گفت: یکی از تغییر رویکردها این است که این فرصت‌ها در اختیار همه دانش‌آموزان قرار گیرد به همین منظور تغییراتی در شاخص‌ها و سازوکارها داده‌ایم.

ملکی اظهار کرد: مدرسه‌ای از لحاظ پرورشی موفق است که بتواند درصد بیشتری از دانش‌آموزان را در طراحی و برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌ها مشارکت دهد لذا میدان دادن به تشکل‌های دانش‌آموزی برای ما اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به موضوع اردوها و اردوگاه‌ها گفت: فناوری اداره اردو و اردوگاه مربوط به سال‌های قدیم است و نیازمند نوسازی فناوری و روش‌های اردویی و اردوگاهی هستیم ، نسل امروز نیازمند محیط‌های اردویی امن و سالم است، همچنین بخشی دیگر از فعالیت‌ها ناظر بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است و یکی از بهترین برنامه‌ها در این حوزه در آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه مقدمات این کار در حال انجام است ادامه داد: مقدمات علمی کار انجام شده و مورد تایید متخصصان کشور است و پس از جریان غربالگری، مداخلات سطوح مختلف صورت می‌گیرد و حمایت‌های مختلف انجام می‌شود که امیدواریم گام‌های بلندی در این مسیر برداشته خواهد شد.

هرچقدر فعالیت های فرهنگی کمرنگ تر شود آسیب های اجتماعی پررنگ تر می شود

ملکی افزود: هرچقدر فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی، تربیتی و اردویی تشکل‌ها تضعیف می‌شود، آسیب‌های اجتماعی پررنگ می‌شود و هرچقدر در کارهای گروهی و پرنشاط فرهنگی و اجتماعی کمتر هزینه کنیم، از آن طرف باید ده‌ها برابر در کنترل آسیب‌های اجتماعی هزینه کنیم .

وی ادامه داد: با تقویت فعالیت‌ها و حمایت از میدان‌داری دانش‌آموزان و همچنین رسیدگی به افرادی که به هر دلیل دچار آسیب شده‌اند امیدواریم بتوانیم از این آسیب‌ها جلوگیری کنیم هرچند به نسبت جمعیت دانش‌آموزان و به نسبت خیلی از آمارهای جهانی دانش‌آموزان ما وضعیت بهتری دارند اما رشد آن نگران‌کننده است در واقع در زمینه آسیب ها حتی یک نفر هم برای جامعه ما زیاد است.

وی با بیان اینکه برنامه گسترده‌ای را در این زمینه داریم و اتفاقات خوبی افتاده است افزود: مقدماتی فراهم شده و به صورت تصاعدی فعالیت‌ها افزایش خواهد یافت، همچنین یک بسته ویژه مدرسه‌ای با عنوان «ایرانمونه» آماده کرده‌ایم که به‌زودی اجزای آن را تشریح خواهم کرد، این بسته آغازی است برای فعالیت‌هایی خوبی که قرار است در مدارس اجرا شود.

به گزارش ایرنا، سی و هشتمین دوره اجلاس روسای آموزش وپرورش کشور امروز دوشنبه ۲۷ مرداد ماه با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهور، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، معاونان وزارتخانه و برخی مسئولان کشوری آغاز شد و تا ۲۸ مرداد ماه در اردوگاه شهید باهنر تهران ادامه دارد.