به گزارش روز دوشنبه ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: تَمی داکوُرث (Tammy Duckworth)، سناتور دموکرات از ایالت ایلینوی و اندی کیم (Andy Kim)، سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی که قبل از سفر به ژاپن به سئول رفتند، قصد دارند با کشتیسازان برتر از دومین و سومین کشور بزرگ کشتیسازی جهان دیدار کنند.
این سناتورها میخواهند امکان تشکیل شرکتهای مشترک برای ساخت و تعمیر کشتیهای غیرجنگی برای نیروی دریایی آمریکا در منطقه هند و اقیانوس آرام و جذب سرمایهگذاری برای کارخانههای کشتیسازی آمریکایی را بررسی کنند.
داکورث به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که آمریکا اکنون ظرفیت کمتری نسبت به زمان عملیات عراق در سال ۲۰۰۳ دارد و باید آن را بازسازی نماید. وی افزود که در عین حال، ظرفیت موجود فرسوده و در حال از کار افتادن است و تعمیر آن زمان و هزینه بیشتری میبرد.
سفر آنها در حالی انجام میشود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، خواستار طرحی برای احیای کارخانههای کشتیسازی و مشارکت با شرکای خارجی شده است. پنتاگون در بودجه سالانه خود به دنبال ۴۷ میلیارد دلار برای کشتیسازی است.
این فوریت از این واقعیت ناشی میشود که آمریکا در ساخت کشتیهای نیروی دریایی به شدت از چین عقب مانده است، وضعیتی که زنگ خطر را در میان سیاستگذارانی که نگران تغییر موازنه قدرت دریایی به نفع چین هستند، به صدا درآورده است.
اوایل این ماه، کره جنوبی پیشنهاد سرمایهگذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری در صنعت کشتیسازی آمریکا را به عنوان بخشی از مذاکرات تعرفهای خود با کاخ سفید، مطرح کرد. این پیشنهاد برای حمایت از طرح ترامپ با نام «کشتیسازی آمریکا را دوباره عالی کنید» است.
داکورث گفت که پیش از این مذاکراتی با صنایع سنگین هیوندای درباره خرید واقعی کارخانههای کشتیسازی در خاک آمریکا داشته است.
ماه جاری میلادی، چین با ادغام دو شرکت کشتیسازی دولتی، بزرگترین شرکت کشتیسازی جهان را تشکیل داد. شرکت کشتیسازی دولتی چین، کشتیهای جنگی نیروی دریایی چین را از ناوهای هواپیمابر گرفته تا زیردریاییهای هستهای تولید میکند. این شرکت ۲۱.۵ درصد از بازار کشتیسازی جهان را در اختیار دارد.