شناسهٔ خبر: 74432649 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون شهردار اصفهان خبر داد

صرفه‌جویی ۳۲۴ میلیاردی در هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا با هلال ترافیکی شرق اصفهان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت: با بهره‌برداری از هلال ترافیکی شرق اصفهان از محل کاهش مصرف بنزین و هزینه‌های ناشی از آلودگی هوا، در سه سال، سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی انجام‌شده در این پروژه به شهر بازمی‌گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید ساکت در قسمت پنجم از فصل هفتم برنامه تلویزیونی «اصفهان من» با اشاره به اهمیت زیست‌محیطی اجرای ابرپروژه رینگ چهارم ترافیکی شهر اصفهان (هلال ترافیکی شرق اصفهان) اظهار کرد: جا دارد از همه جهادگران و تلاشگرانی که در بخش‌های عمرانی، خدماتی، ترافیکی، مهندسی، تأمین مالی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شبانه‌روز برای تحقق این پروژه عظیم تلاش کردند، قدردانی کنم، زیرا این هلال ترافیکی برای شرق اصفهان حکم نفس تازه را دارد و اثربخشی آن در زندگی روزمره شهروندان کاملاً ملموس است.

وی با ارائه آماری از وضعیت سفرهای درون‌شهری کلان‌شهر اصفهان افزود: روزانه بیش از ۴.۴ میلیون سفر در سطح شهر اصفهان انجام می‌شود که ۴۳ درصد آن با خودرو شخصی، ۲۰ درصد به‌صورت پیاده، حدود سه درصد با دوچرخه و بیش از ۱۰ درصد با موتورسیکلت است که در تابستان شدت بیشتری دارد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: در حالی که تنها ۱۳ درصد سفرها به حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس اختصاص دارد و این آمار نشان می‌دهد سالانه بیش از ۱.۵ میلیارد سفر در اصفهان انجام می‌شود که بار سنگینی بر شبکه معابر و محیط‌زیست شهر وارد می‌کند.

ساکت با تاکید بر ضرورت توسعه شبکه معابر درون و برون‌شهری گفت: اجرای هلال ترافیکی شرق یکی از پروژه‌های ارزشمند مدیریت شهری بود که با پایداری و ممارست بسیار به نتیجه رسید و نخستین دستاورد آن کاهش روزانه ۲۷۰ تن گازهای گلخانه‌ای به‌ویژه دی‌اکسید کربن است؛ این رقم زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم هر لیتر بنزین مصرف‌شده حدود ۲.۳ کیلوگرم CO₂ تولید می‌کند و حجم عظیمی از آلاینده‌ها را بر شهر تحمیل می‌کند.

وی اضافه کرد: این پروژه موجب کاهش ۵.۵ درصدی آلودگی هوا و کاهش آلودگی صوتی در معابر شرقی شده است و مطالعات مرکز پایش آلودگی هوای اصفهان و مرکز پایش صوتی معاونت حمل‌ونقل این نتایج را تأیید می‌کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این طرح، روزانه ۲۰ تا ۲۱ هزار لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود که اگر این عدد را به‌طور سالانه محاسبه کنیم، معادل ۳۰۰ تا ۳۵۰ تانکر ۲۰ هزار لیتری سوخت است که در مصرف انرژی کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

ساکت ارزش اقتصادی این صرفه‌جویی را چشمگیر دانست و گفت: با بهره‌برداری از هلال ترافیکی شرق اصفهان، تنها از محل کاهش مصرف روزانه ۲۱ هزار لیتر بنزین، سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بر اساس قیمت فوب خلیج فارس صرفه‌جویی اقتصادی برای شهر ایجاد می‌شود. وی افزود: علاوه بر این، کاهش آلاینده‌ها و هزینه‌های سلامت شهروندان نیز سالانه حدود ۳۲۴ میلیارد تومان صرفه‌جویی به همراه دارد که این دستاوردها موجب بازگشت هزینه‌های اجرایی این پروژه به شهر و ایجاد منافع بلندمدت برای شهروندان خواهد شد.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه بیش از ۲.۱ همت هزینه دربر داشته است، تصریح کرد: بخش قابل‌توجهی از هزینه‌ها صرف آزادسازی‌ها شد، اما با این حال، دستاوردهای زیست‌محیطی و اجتماعی آن بسیار ارزشمند است و موجب بهبود کیفیت هوا در محدوده‌های مسکونی و مراکز خدماتی شرق شهر می‌شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان افزود: در این منطقه مراکز مهمی از جمله شهر رویاها، مجموعه‌های صنعتی، فرودگاه، شهرک نمایشگاهی و سکونتگاه‌های پرجمعیت وجود دارد که با اجرای هلال ترافیکی بار آلایندگی و ذرات معلق از دوش شهروندان برداشته شد.

ساکت خاطرنشان کرد: کاهش آلاینده‌های معلق کمتر از ۲.۵ میکرون (PM2.5) از دیگر نتایج مهم این پروژه است و این ذرات بسیار خطرناک و مخرب برای سلامت شهروندان هستند و حتی تهدیدی جدی‌تر از دی‌اکسید کربن محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: با تکمیل رینگ حفاظتی شرق، شاهد کاهش محسوس این آلاینده‌ها هستیم و این موضوع یکی از دستاوردهای ارزشمند زیست‌محیطی پروژه به شمار می‌آید.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: هلال ترافیکی شرق اصفهان نه‌تنها از نظر ترافیکی، بلکه از جنبه‌های زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی نیز یک نقطه عطف در توسعه پایدار شهری محسوب می‌شود و به‌طور مستقیم بر بهبود کیفیت زندگی شهروندان شرق اصفهان اثرگذار خواهد بود.

ساکت با اشاره به جایگاه کلیدی شبکه راه‌ها در توسعه شهری اظهار کرد: شبکه معابر به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های توسعه، نقش مهمی در تحقق دو شاخص دسترس‌پذیری و امکان جابه‌جایی روان دارد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح کرد: در هسته مرکزی شهر به دلیل محدودیت‌ها امکان اجرای طرح‌های کلان توسعه شبکه معابر وجود ندارد، اما این موضوع دلیلی برای نداشتن برنامه در شبکه پیرامونی نیست و به همین دلیل تأکید مدیریت شهری در دوره جاری شورا و شهردار اصفهان، اجرای رینگ حفاظتی به‌ویژه در شرق شهر بود.

وی ادامه داد: اجرای هلال ترافیکی شرق اصفهان علاوه بر آثار زیست‌محیطی، دستاوردهای ترافیکی قابل توجهی داشته است و طبق مطالعات و بازخورد شهروندان، این پروژه موجب کاهش ۱۰ درصدی زمان تأخیر سفر در معابر شرق شهر شد و دسترسی به مراکز تفریحی، مذهبی، خدماتی و صنعتی این محدوده به‌طور محسوسی تسهیل شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه هلال ترافیکی شرق سه ورودی مهم شهر را به هم متصل کرده است، خاطرنشان کرد: بزرگراه شهید آیت‌الله رئیسی به‌عنوان محور تشریفات شهر، جاده اصفهان–نایین که محور صنعت محسوب می‌شود و بزرگراه شهید دستجردی که یکی از معابر کلیدی اصفهان است، از طریق این پروژه به یکدیگر پیوند خورده‌اند.

کاهش ۱۹ درصدی طول تقاطع‌های بحرانی شبکه بزرگراهی اصفهان بای تکمیل رینگ چهارم

ساکت گفت: این اتصال، ظرفیت عبور خودروها را در هر جهت به اندازه ۱۲ هزار خودرو در ساعت افزایش داده و امکان دسترسی روان در شبکه پیرامونی شهر را فراهم کرده است که بدین ترتیب خودروهایی که مقصدشان شهر اصفهان نیست، می‌توانند بدون ورود به بافت شهری از این مسیر عبور کنند و فشار ترافیکی از رینگ سوم و معابر شرقی کاسته می‌شود.

وی کاهش ۱۹ درصدی طول تقاطع‌های بحرانی شبکه بزرگراهی اصفهان را از دیگر دستاوردهای تکمیل رینگ چهارم دانست و اظهار داشت: این کاهش بار ترافیکی در محورهایی همچون خیابان جی و رینگ سوم تأثیر مستقیم دارد و سطح تردد در شهر را بهبود می‌بخشد.

اخبار بیشتر درباره این پروژه را اینجا بخوانید

افزایش ظرفیت ۱۲ هزار خودرو و صرفه‌جویی سالانه ۳۵۰ تانکر سوخت با هلال ترافیکی شرق اصفهان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: بهره‌برداری کامل از رینگ چهارم نیازمند همراهی سایر شهرهای همجوار است که من از آن‌ها با عنوان شهرهای مشترک‌المنافع یاد می‌کنم؛ چرا که همکاری آن‌ها در تکمیل این پروژه منجر به اثربخشی مضاعف آن خواهد شد.

ساکت با اشاره به اقدامات ایمنی و تجهیزاتی این پروژه تصریح کرد: از منظر ایمنی، این پروژه بی‌سابقه بوده است، هفت تقاطع جدید، ۸۰ سازه راهنمایی مسیر، بیش از ۱۵۰ تابلوی بالاسری، سه هزار تابلو انتظامی و راهنمایی، سه هزار عدد گل‌میخ، بشکه‌های ضربه‌گیر، کاشن‌تانک‌ها و چراغ‌های هشدار در طول مسیر نصب و اجرا شده است که این تجهیزات نقش بسزایی در افزایش ایمنی رانندگان دارند.

وی افزود: برای رصد و نظارت دقیق بر ترافیک این محور، ۲۱ دوربین نظارت تصویری و ۱۰ دوربین ثبت تخلف سرعت در نظر گرفته شده تا از همان ابتدای بهره‌برداری، هرگونه تخلف کنترل و مدیریت شود، همچنین ۱۲۰ هزار متر خط‌کشی ترافیکی در طول مسیر اجرا شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تاکید کرد: تجربه موفق رینگ سوم در زمینه استقرار تیم نت تخصصی شبکه بزرگراهی نیز در رینگ چهارم پیاده‌سازی خواهد شد تا ایمنی و پایداری این مسیر تضمین شود.

ساکت خاطرنشان کرد: هلال ترافیکی شرق اصفهان به‌عنوان بخشی از رینگ چهارم، نه‌تنها در بهبود تردد و کاهش بار ترافیک شرق شهر مؤثر بوده بلکه با ارتقای سطح ایمنی و ایجاد یک شبکه ارتباطی پایدار، آینده حمل‌ونقل کلان‌شهر اصفهان را متحول کرده و به نقطه عطفی در تاریخ توسعه زیرساخت‌های شهری تبدیل شده است.