به گزارش شورای عالی آموزش و پرورش، شهلا سرخابی اظهار کرد: ورود نظام تربیت رسمی و عمومی به عرصه تعامل با علوم و فناوری های نوین و هوش مصنوعی امری اجتناب ناپذیر و ضروری است و لازمه آن داشتن چارچوب مفهومی جامع و الگوی عملیاتی کارآمد است.
وی افزود: برای رسیدن به این چارچوب و الگو می بایست ابتدا ملاحظات و ویژگیهای به کارگیری علوم و فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در امر تربیت و همچنین ملاحظات و ویژگیهای نظام تربیت رسمی و عمومی کشور، مشخص و مورد توجه قرار گیرد، سپس نسبت و رابطه این دو معلوم شده و در نهایت اجزا و مولفههای این چارچوب و الگو تعیین شود.
سرخابی تصریح کرد: سعی شده است با توجه به چارچوب و الگوی فوق (ناظر بر چیستی موضوع) و با در نظر گرفتن موارد مورد نیاز (ناظر بر چگونگی)، خطوط راهنما در سیاست گذاری و راهبری فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در آموزش و پرورش، شامل چشم انداز، اهداف، راهبردها و راهکارها تبیین شود.
مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: این چارچوب در راستای تامین هدف اصلی تربیت و حکمرانی آموزش و پرورش در تعامل با علوم و فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در نظام تربیت رسمی و عمومی تهیه شده است.
سرخابی اظهار کرد: باتوجه به تغییرات سریع این علوم و فناوریها، این مستند ناظر بر سازوکارها و مکانیزمها و بویژه سازوکارهای توسعه، اصلاح و بهبود استفاده و آموزش این علوم و فناوریها است و از اسناد بالادستی برای تهیه آن استفاده شده و همساز با ماموریت و وظایف نهادهای مرتبط است.
وی تاکید کرد: نگاهی واقع بینانه به فعالیتها و محدودیتهای مرتبط در بخش های مختلف آموزش و پرورش داشته و روندی تدریجی اما موثر و قابل دسترس در زمان کوتاه را مد نظر قرار داده است.
مشاور دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: به منظور ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی و همچنین همراه شدن فعال و پیشرو با نیاز تمدنی جدید و پیشگیری از وقوع شکاف فناوری بین ایران و جهان در حوزه آموزش و پرورش، چارچوب فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در آموزش و پرورش ایران تهیه و تدوین شده است.
بر این اساس دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش از مجریان، فرهنگیان، صاحب نظران و پژوهشگران حوزه فناوریهای نوین آموزشی دعوت میکند، پیشنهادها و نظرات خود را پیرامون این چارچوب از طریق سایت شورای عالی آموزش و پرورش به نشانی www.sce.ir و پست الکترونیکی (ایمیل) ravabet@sce.ir تا ۸ شهریور ۱۴۰۴ ارسال کنند.