شناسهٔ خبر: 74415033 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

چرا برخی روزها نیک و برخی شوم خوانده می‌شوند؟

آیت‌الله سعادت‌پرور در شرح معارف ادعیه با تبیین مفهوم خیر و شر ایام، تأکید می‌کند که نیک و بد بودن روزها و ماه‌ها ناشی از اعمال و انتخاب‌های انسان‌هاست، نه تغییر در نظم آفرینش.

صاحب‌خبر -
چنان که صورتاً نام خیر و شرّ بر روی سال، ماه و ایّام گذاشته می‌‏شود، [این نام‌‏گذاری] به حساب قیاس و برداشتی است که هر کس از آن [اوقات] به نسبت گذشته و حال فعلی خود می‏‌نماید و یا به حساب برداشت امور خیر و شرّی است که به واسطه پیش‏‌آمدهای گوناگون بر آن نام می‌‏گذارد.

ذکر خیر و شرّ در احادیث دلیل بر آن نیست که در نظم آفرینش اوّلیه عالم تغییر حاصل شده، بلکه دلیل است بر این که خداوند به علّت‏‌هایی برای ایّام و سال و ماه و هفته، شرافت قایل شده و یا آن‏‌ها را به واسطه عمل‏کرد بَدِ جامعه و یا امور دیگر، از اوّل عالم بد به حساب آورده و یا بندگان به حساب گذشته و آینده خویش نام آن‏ها را خوب و بد می‏‌گذارند.

خیر و شرّ- چه از نظر الهی و چه از نظر اجتماع- به اعتبار اختیار بندگان نام‌‏گذاری می‌‏شود و خداوند متعال انبیا و اولیا-علیهم السّلام- را خوب و کفّار و منافقین و فسّاق و نواقص الایمان را (به هر مرحله‏‌ای باشند، بد می‏ شمارد) و مردم اجتماع نیز چنین قضاوتی را نسبت به یک‌دیگر دارند.

برداشتی از شرح معارف ادعیه آیت الله سعادت پرور (پهلوانی‌تهرانی)

ذکر خیر و شرّ در احادیث دلیل بر آن نیست که در نظم آفرینش اوّلیه عالم تغییر حاصل شده، بلکه دلیل است بر این که خداوند به علّت‏‌هایی برای ایّام و سال و ماه و هفته، شرافت قایل شده و یا آن‏‌ها را به واسطه عمل‏کرد بَدِ جامعه و یا امور دیگر، از اوّل عالم بد به حساب آورده و یا بندگان به حساب گذشته و آینده خویش نام آن‏ها را خوب و بد می‏‌گذارند.

خیر و شرّ- چه از نظر الهی و چه از نظر اجتماع- به اعتبار اختیار بندگان نام‌‏گذاری می‌‏شود و خداوند متعال انبیا و اولیا-علیهم السّلام- را خوب و کفّار و منافقین و فسّاق و نواقص الایمان را (به هر مرحله‏‌ای باشند، بد می‏ شمارد) و مردم اجتماع نیز چنین قضاوتی را نسبت به یک‌دیگر دارند.

برداشتی از شرح معارف ادعیه آیت الله سعادت پرور (پهلوانی‌تهرانی)

برچسب‌ها: