شناسهٔ خبر: 74411412 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

فرزانه دلیر در گفت‌و‌گو با آنا مطرح کرد

زنده‌شدن خاطرات دهه ۵۰ و ۶۰ با نمایش موزیکال «سفید برفی و هفت جنگلی»

فرزانه دلیر دستیار کارگردان گفت: نمایش موزیکال «سفید برفی و هفت جنگلی» حاصل بیش از یک سال تلاش گروه ۵۰ نفره از هنرمندان جوان است که با هدف تولید نمایشی پرانرژی، خلاق و آموزنده برای کودکان و نوجوانان و همراهی والدین آنها روی صحنه رفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، نمایش موزیکال «سفید برفی و هفت جنگلی» به کارگردانی امید انصاری از ۱۳ مرداد تا ۷ شهریور ۱۴۰۴ در تالار هنر تهران روی صحنه می‌رود. این نمایش۷۰ دقیقه برای مخاطبان پنج سال به بالا است.  

فرزانه دلیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، با بیان این که مسئولیت‌های کلیدی دستیار کارگردان اغلب نادیده گرفته می‌شود، اظهار داشت: بسیاری هنوز تصور می‌کنند دستیار صرفاً نیروی کمکی است، در حالی که بر دوش او وظایف مهم مدیریتی و روانی سنگینی قرار دارد.

دلیر ادامه داد: از آنجایی که کارگردان صاحب اثر شناخته می‌شود، معمولاً دقت نمی‌کنند که مدیریت گروه نمایشی با کارگردان نیست و نخواهد بود.

وی با اذعان به این که دستیار باید ابتدا کارگردانی بداند، افزود: یک دستیار کارگردان در ابتدا باید کارگردانی بداند و توانایی اداره گروه را داشته باشد، نه اینکه تنها با دستیاری بخواهد خود را به جایگاه کارگردانی برساند.

دلیر گفت: حضور دستیار در گروه، تأثیر مهم معنوی و روانی بر تمامی عوامل، اعم از بازیگران و به خصوص عوامل پشت صحنه دارد. این حضور می‌تواند مستقیماً در پیشبرد موفق یک اثر نمایشی نقش حیاتی ایفا کند.

وی با بیان این که حرفه‌ای بودن دستیار در پروژه‌های سنگین و پرپرسوناژ مشخص می‌شود، خاطرنشان کرد: در چنین پروژه‌هایی توانایی واقعی دستیار کارگردان نمایان می‌شود. تشبیه دستیار به «آچار فرانسه» جایگاه او را کم ارزش جلوه می‌دهد، فشار روحی، روانی و حتی استرس آماده‌سازی نمایش بیشتر بر دوش دستیار است. دستیار مدیر است و مدیر خوب بودن نیاز به علم و دانش دارد تا بتواند با آگاهی کامل، یک پروژه هنری و نمایشی را به عرصه ظهور برساند.

دلیر با بیان این که مسیر حرفه‌ای خود را از منشی‌گری صحنه آغاز کرده و سپس سال‌ها به برنامه‌ریزی و دستیار کارگردانی پرداخته، گفت: رشته تحصیلی من کارگردانی است. این مسیر به من اجازه داد تا با کار کردن در کنار کارگردان‌های مختلف، دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به نمایش و ارائه اثر پیدا کنم و آنچه در دوران دانشجویی در کتاب‌ها خوانده بودم را به عرصه عمل درآورم.

وی با بیان نگرانی از این موضوع که در چند سال اخیر کمتر دستیاری قابل اعتماد تجربه کرده است، گفت: وقتی برای اولین بار کارگردانی کردم، متوجه شدم که بیش از هر چیز به یک دستیار قوی نیاز دارم تا لحظاتی سراسر آرامش برای گروه فراهم شود و بتوانم ایده‌های کارگردانی خود را با خیال راحت ارائه کنم.

 دلیربا اذعان به این امر که دانش فنی و اصولی دستیار باید تا حدی باشد که حتی در غیاب کارگردان کار دچار نقص نشود، تصریح کرد: بنابراین خواهشمندم از تمامی هنرمندان و هنردوستان که با گفتن دستیار کارگردان مثل آچار فرانسه است، به این جایگاه توهین نکنند.

وی با اذعان به اهمیت حضور مخاطب در موفقیت اثر، خاطرنشان کرد: از تمامی دوستان و مخاطبان تئاتر می‌خواهم حمایت خود را از تماشای نمایش زیبای سفید برفی و هفت جنگلی دریغ نکنند، یک گروه پنجاه نفره برای تولید این اثر زحمت فراوان کشیده است و هنر تئاتر با نفس مخاطبان حاضر در سالن جان می‌گیرد.بی‌شک نظرات، پیشنهادات و حتی انتقادات مخاطبان باعث پیشرفت هنرمندان در این عرصه خواهد شد.

وی با بیان این که این اثر تجربه‌ای نو برای دو نسل است، گفت: قصه سفید برفی از آن دسته قصه‌هایی است که کودک و نوجوان امروز با توجه به طراحی صحنه و لباس درست و سبک موزیکال نمایش، تجربه‌ای تازه برای نسل نو خواهد بود.در عین حال، نوستالژی داستان‌های کودکانه پدران و مادران نسل پنجاه و شصت را زنده می‌کند.

دلیر در پایان تصریح کرد: تئاتر هنر درست زیستن است؛ چه برای هنرمندان که خالق آن هستند و چه برای مخاطبانی که دوستدار و حامی خلق یک اثر نمایشی بوده و خواهند بود.

براساس این گزارش، تالار هنر در محدوده امجدیه، خیابان شهید مفتح جنوبی، بالاتر از خیابان طالقانی و در ضلع جنوبی ورزشگاه شهید شیرودی واقع شده است. دلیر با بیان این که ظرفیت سالن حدود ۲۴۴ تماشاگر است، اظهار داشت که بهای بلیت برای هر نفر ۱۴۰،۰۰۰ تومان به علاوه ۱۰٪ مالیات ارزش افزوده تعیین شده و سانس‌های اجرا هر شب برقرار است تا خانواده‌ها بتوانند به راحتی برنامه‌ریزی کرده و نمایش را مشاهده کنند.

انتهای پیام/