یکی از اقدامات راهبردی دولت چهاردهم در حوزه اصلاح نظام مالیاتی، استقرار نظام مالیاتی هوشمند است. در همین ارتباط، سیستمی شدن فرآیند اخذ مالیات بر ارزش افزوده و تحقق نظام مالیاتی هوشمند در دستور کار قرار دارد. در نظام سنتی مالیاتی، نرخ مالیات بر ارزش افزوده به شکل پسینی بود که مشکل بزرگی برای مودیان ایجاد میکرد. اما با هوشمندسازی اخذ مالیات بر ارزش افزوده، شاهد نرخ گذاری پیشینی مالیات بر ارزش افزوده بیش از 3 میلیون کالا و خدمت هستیم. این امر به سردرگمی مودیان در تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده محصولات پایان میدهد. بهبود محیط کسبوکار از منظر افزایش پیشبینیپذیری اقتصاد در نرخگذاری شفاف مالیات برارزش افزوده نیز از مزیتهای تعیین پیشینی نرخ مالیات بر ارزش افزوده 3 میلیون و کالا و خدمت است.
یکی دیگر از مهمترین مسائل مودیان در زمینه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، صدور فاکتور جعلی توسط طرفین معامله است. در خصوص این مشکل نیز در نظام مالیاتی هوشمند جدید، با تکیه بر رویکرد نوین در زمینه برخورد پیشینی با مودیان متخلف و جلوگیری از صدور فاکتورهای صوری به شکل پیشینی و هوشمند چارهاندیشی شده است. در همین راستا، طبقهبندی و اعتبارسنجی مودیان مالیاتی برای صدور فاکتور مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار قرار دارد. این امر منجر به کاهش چشمگیر فرار مالیاتی در بخش مالیات بر ارزش افزوده میشود.
در سازوکار جدید دریافت مالیات بر ارزش افزوده، از یک طرف بر جلوگیری از فرار مالیاتی تأکید شده است و از طرف دیگر، حل و فصل مشکلات مودیان در دستور کار قرار دارد.
کامران غضنفری، نماینده تهران در مجلس در گفت و گو با قدس آنلاین در ارتباط با هوشمندسازی روند دریافت مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: هر چقدر روندهای مالیاتستانی را به سمت سیستمی شدن ببریم و کارها به صورت الکترونیک انجام شود، منفعت بیشتری برای کشور دارد. هوشمند و سیستمی شدن امور به معنای کاهش زمینه اعمال سلیقه شخصی کارشناسان مالیاتی است که منافع مودیان را بیش از پیش تأمین میکند.
وی ادامه داد: دریافت مالیات بر ارزش افزوده به صورت هوشمند، امکان اعمال نفوذ را به حداقل میرساند و روندهای مالیاتستانی کشور را از انضباط بیشتری برخوردار میکند. همچنین در سایه سیستمی شدن امور، امکان ارزیابی و رسیدگی به امور نیز با سرعت و دقت بالاتری به وجود میآید.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: به طور کلی، سیستمی شدن نظام مالیاتی کشور هم به نفع دولت است و درآمدهای مالیاتیاش را افزایش میدهد و هم به نفع مودیان است و آنها را از سردرگمی و ضررهای احتمالی در امان نگه میدارد.
غضنفری گفت: یکی از اقدامات مهم سازمان امور مالیاتی، هوشمندسازی فرآیند اخذ مالیات است و در گذشته تعیین پسینی و ممیزمحور نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاها، موجب عدم شفافیت و سلیقهمحوری اخذ مالیات شده بود ولی در روش جدید مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات از قبل مشخص میشود که اثرگذاری بالایی در از بین بردن زمینه بروز اختلاف میان مودی و مأمور مالیاتی دارد. حالا که مالیات بر ارزش افزوده بیش از 3 میلیون کالا و خدمت مشخص شده است، زمینه برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده با نظم بیشتری فراهم میشود.