سعید ساکت در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اجرای پایلوت نسل چهارم دوچرخههای اشتراکی در اصفهان اظهار کرد: این سیستم با بهرهگیری از فناوریهای نوین و مدیریت هوشمند از مهر ۱۴۰۳ در ۱۶ ایستگاه محدوده رینگ یک شهر و با بیش از ۱۰۰ دستگاه دوچرخه در اختیار شهروندان قرار گرفته است.
وی افزود: آمار رسمی استفاده نشان میدهد که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۰ هزار سفر با این دوچرخهها انجام شده و۹۷۵۲ کاربر از آن استفاده کردهاند؛ مجموع زمان سفرها نیز به ۱۱,۶۲۹ ساعت رسیده است که بیانگر استقبال شهروندان از این خدمت شهری است.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه نسل چهارم این سامانه نیازی به نیروی انسانی مستقر ندارد و همه مراحل اجاره، پرداخت و قفلگشایی با اپلیکیشن و اسکن QR بهصورت شبانهروزی انجام میشود، گفت: قفلهای الکترونیکی، ردیابی GPS، امکان رزرو و نمایش موجودی ایستگاهها بخشی از قابلیتهای این سیستم است.
ساکت تصریح کرد: طرح فعلی با دوچرخههای موجود بهصورت آزمایشی اجرا شده و پس از ارزیابی عملکرد، در فهرست پروژههای در حال اجرای شهرداری قرار گرفته است که مرحله بعدی طرح، با جذب سرمایهگذار و تأمین تجهیزات جدید شامل افزایش تعداد ایستگاهها به ۵۰ تا ۷۰ موقعیت پرتردد شهری و نوسازی ناوگان دوچرخه خواهد بود.
وی ادامه داد: علاوه بر دوچرخه، زیرساخت راهاندازی سیستم اشتراک اسکوتر و دوچرخه برقی نیز در حال آمادهسازی است و پیشبینی میشود در فاز نخست، ۱۰ تا ۲۰ ایستگاه ترکیبی در مراکز اصلی شهر و در مجاورت ایستگاههای مترو و مناطق گردشگری ایجاد شود.
معاون حملونقل و ترافیک شهردار اصفهان هدف از این اقدامات را «افزایش سهم حملونقل پاک، کاهش وابستگی به خودرو شخصی و بهبود کیفیت محیط زیست شهری» عنوان کرد و افزود: شهرداری اصفهان بهطور همزمان نصب یا بازسازی بیش از یکهزار استند دوچرخه، تکمیل آئیننامه ایمنی اسکوترهای برقی با همکاری پلیس راهور، و بهسازی مسیرهای دوچرخه را در اولویت قرار داده است.