وقتی صحبت از بازیهای منحصربهفرد و خاص میشود، Metal Gear Solid 3 قطعا یکی از آنها به حساب میآید. این ساختهی هیدئو کوجیما که در زمان خود یکی از پیشرفتهترین آثار از لحاظ المانهای گیمپلی بود، به زودی یک بازسازی کامل به نام Metal Gear Solid Delta: Snake Eater دریافت خواهد کرد. به کمک آنریل انجین ۵، بازسازی Metal Gear Solid 3 قرار است با پیشرفت بصری و صدای سه بعدی، دوباره گیمرهای فراوانی را مجذوب جهان سری کند. با گذشت چند روز از ماه آگوست بیشتر از هر زمان دیگری به تاریخ انتشار جدیدترین پروژه کونامی نزدیک شدهایم. به همین دلیل در ویجیاتو تصمیم گرفتیم هر آنچه که باید از بازی Metal Gear Solid Delta بدانید، از تاریخ انتشار گرفته تا جزئیات گیمپلی، آماده کنیم.
تاریخ انتشار بازی Metal Gear Solid Delta

بازی Metal Gear Solid Delta: Snake Eater در تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۴ منتشر خواهد شد. این بدان معنی است که کمتر از یک ماه، با انتشار این اثر فاصله داریم.
همچنین مدت زیادی است که منتظر بازسازی متال گیر سالید ۳ هستیم. این عنوان ابتدا در سال ۲۰۲۳ با بازهی زمانی انتشار سال ۲۰۲۴ معرفی شد. با این وجود، تاریخ انتشار بازی با تاخیر مواجه شد و هواداران را مدتی در تاریکی کامل قرار داد. اما حالا با اطمینان کامل میتوانیم منتظر روز ۶ شهریور برای تجربهی آن بمانیم.
پلتفرمهای بازی

Metal Gear Solid Delta: Snake Eater برای کنسولهای پلیاستیشن ۵، ایکسباکس سریز ایکس و کامپیوترهای شخصی منتشر خواهد شد. مانند بسیاری از بازیهای بزرگ، هواداران کنسولها میتوانند انتظار نسخهی فیزیکی در روز انتشار را نیز داشته باشند. با این وجود بازیکنان کامپیوترهای شخصی تنها به نسخهی دیجیتال بازسازی متال گیر سالید ۳ دسترسی خواهند داشت.
این بازی همچنین برای بازیکنان پلیاستیشن ۵ پرو بهینهسازی خواهد شد و نام آن در لیست عناوینی که برای کنسول قدرتمند پلیاستیشن طراحی شدهاند (PS5 Pro Enhanced) قرار دارد. بنابراین شما انتخابهای فراوانی برای تجربهی بازسازی متال گیر سالید ۳ خواهید داشت.
امتیازهای پیشخرید بازی

خبر خوب آن است که Metal Gear Solid Delta: Snake Eater در حال حاضر در استیم و فروشگاههای پلیاستیشن و مایکروسافت، برای پیشخرید در دسترس قرار دارد. پیشخرید نسخهی عادی بازی ۷۰ دلار و پیش خرید نسخهی دیلاکس (Deluxe Edition) ۸۰ دلار هزینه خواهند داشت.
نسخهی دیلاکس به بازیکن ۲ روز دسترسی زودتر از تاریخ انتشار را میدهد و شما میتوانید به کمک آن بازی را در ۴ شهریور تجربه کنید. این نسخه همچنین با بستهی الحاقی Sneaking DLC Pack که شامل برخی از آیتمهای تزئینی مانند لباسها و لوازم جدید برای Snake میشود، منتشر خواهد شد.
در ادامه میتوانید لیستی از تمامی آیتمهای Sneaking DLC Pack را مشاهده کنید:
- لباس (Uniform) Battle Dress
- لباس Sneaking Suit
- لباس Crocodile Suit
- لباس Naked - Woodland
- لباس Naked - Ammunition Belt
- لباس Gold
- آیتم Glasses برای صورت
- آیتم Sunglasses برای صورت
- آیتم Kerotan Mask در بخش تجهیزات (Equipment)
- آیتم GA-KO Mask در بخش تجهیزات
همچنین لباس White Tuxedo در صورت پیشخرید هرکدام از نسخههای بازی، به بازیکن اهدا خواهد شد.
گیمپلی بازی

Metal Gear Solid Delta: Snake Eater یک بازی مخفیکاری اکشن است که بیشتر اوقات به گیمپلی نسخهی اصلی در پلیاستیشن ۲، وفادار خواهد ماند. شما در جنگلها و پایگاههای دشمن، مخفیانه حرکت خواهید کرد و در این مسیر محافظان و دیگر همراهان Boss را شکست خواهید داد.
در تریلر منتشر شده در طی استیت آو پلی ماه فوریهی پلیاستیشن همچنین شاهد استفادهی Snake از هنرهای رزمی برای شکست یکی از دشمنان بودیم. این نشان دهندهی حضور المان Close-Quarters Combat) CQC) یا همان سیستم مبارزهی بدون سلاح از بازی اصلی است که در بازسازی نیز حضور دارد.
در بحث ویژگیهای جدید، بزرگترین تفاوت Metal Gear Solid Delta: Snake Eater جلوههای بصری آن هستند. این بازسازی فوقالعاده جذاب به نظر میرسد و کاتسینها بخاطر کیفیت 4K و ویژگی زوم کردن در تمامی صحنهها بدون مشکل، بسیار حس پویایی دارند. همچنین کنترلهای نسخهی اصلی منتشر شده برای پلیاستیشن ۲، که صادقانه مشکلات فراوانی داشتند، به صورت کامل در Metal Gear Solid Delta: Snake Eater دوباره طراحی شدهاند و در کنار آنها، انیمیشنها نیز جانی تازه گرفتهاند.
همانطور که تا به الان از تصاویر منتشر شده از گیمپلی بازی متوجه شدهایم، این بازی در قیاس با دیگر بازسازیها روش خالصانهتری را در پیش گرفته است. Metal Gear Solid Delta با بهبود مکانیکهای نسخهی اصلی و ارتقای جلوههای بصری، هستهی اصلی گیمپلی و داستان را بدون تغییرهای فراوان، حفظ میکند.

یکی دیگر از ویژگیهای جالبی که در بازسازی قرار است بازگردد، مود Ape Escape برای بازیکنان پلیاستیشن ۵ به حساب میآید که در آن اسنیک باید میمونهایی کارتونی که در گشتوگذار در نقشه مدام شما را مسخره میکنند، پیدا کند. البته که این مود حاصل همکاری Metal Gear Solid با سری بازیهای Ape Escape است. به همین دلیل بازیکنان ایکسباکس از آنجایی که Ape Escape در مالکیت سونی قرار دارد، نمیتوانند این مود را تجربه کنند.
بهجای این ویژگی، بازیکنان ایکسباکس مودی در همکاری با Bomberman دریافت خواهند کرد. هنوز خبری از مودی خاص برای کامپیوترهای شخصی نداریم.
بخش مولتیپلیر بازی Metal Gear Solid Delta: Snake Eater

طی شوکیس Konami Press Start از یک بخش چند نفرهی آنلاین برای Metal Gear Solid Delta Snake Eater رونمایی شد. این مود جدید و منحصربهفرد بازسازی، که Fox Hunt نام دارد، قرار است المان هستهای مخفیکاری فرنچایز را گسترش دهد و در آن بازیکنان باید از محیط برای استتار استفاده کرده و از دید بازیکنان رقیب پنهان بمانند.
تهیه کننده Fox Hunt یعنی Yu Sahara در مورد مود مولتیپلیر آنلاین برای Snake Eater صحبت کرده و تاکید فراوانی داشته که این بخش برخلاف تصورات عمومی، تجربهای خاص و کاملا متفاوت از Metal Gear Online ارائه خواهد داد. او باور دارد که دنیای بازیهای مولتیپلیر از زمان انتشار MGO، تغییرات فراوانی داشته است.
در حالی که بازی اصلی Metal Gear Solid Delta: Snake Eater قرار است در ماه آگوست منتشر شود، وبسایت کونامی نشان میدهد که بخش چند نفرهی آنلاین اورجینال آن در پاییز سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد. بنابراین به نظر میآید که Fox Hunt در تاریخی بعد از انتشار بازی، به آن اضافه خواهد شد.
روند ساخت Metal Gear Solid 3 Remake

این عنوان توسط یکی از استودیوهای داخلی کونامی یعنی Konami Digital Entertainment و استودیوی Virtuos (که در ساخت عناوینی دیگر مانند The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered و Assassin's Creed Liberation هم نقش داشته است) در دست ساخت قرار دارد. با وجود آن که هیدئو کوجیما و یوجی شینکاوا در روند بازسازی حضور ندارند، کونامی از ساخت اقتباسی وفادار به نسخهی اصلی اطمینان حاصل کرده است. صفحهی توییتر متال گیر علاوه بر تایید این موضوع، دلیل انتخاب نام Metal Gear Solid Delta را نیز برای این بازی توضیح داده است.
معنای علامت دلتا (Δ) با ایدهی پروژه بازسازی همخوانی دارد. دلتا به معنای «تغییر» یا «تفاوت» بدون تغییر کردن است.
Metal Gear Solid Delta: Snake Eater همچنین اولین بازی متال گیر به حساب میآید که از موتور Fox، موتور بازیسازی اختصاصی کونامی، استفاده نمیکند و از آنریل انجین ۵ بهره میبرد.
نقش کوجیما در ساخت بازی

یکی از بزرگترین سوالها حول محور ساخت بازی Metal Gear Solid Delta: Snake Eater حضور یا عدم حضور هیدئو کوجیما، خالق اصلی سری متال گیر بعد از جدایی او از کونامی، به حساب میآید. در این مورد باید بگوییم که کوجیما و همراه همیشگی او یعنی یوجی شینکاوا (خالق سبک هنری متال گیر) هیچ نقشی در بازسازی Metal Gear Solid 3 نداشتهاند.
کوجیما در مصاحبهای در جواب این سوال که آیا مشغول تجربهی Metal Gear Solid Delta: Snake Eater خواهد شد یا خیر، گفت: «نه من این کار را انجام نمیدهم. کسانی دارند بازیهای نظامی میسازند که هیچ ایدهای در مورد باز و سپس بسته کردن یک سلاح ندارد و حتی نمیدانند چطور تیر شلیک کنند و این ناراحتکننده است.» البته که این حرف او در مورد اکثر آثار AAA حال حاضر دنیای گیم زده شد. او در ادامهی همین مصاحبه میگوید: «حتی جلوههای بصری و سیستمهای بازی هم تغییری نکردهاند. خیلیها از چنین چیزی لذت میبرند و من این را درک میکنم اما بسیار مهم است که ویژگیای جدید برای صنعت در ساختهی خود قرار دهید». این طور که به نظر میآید علاقهای به تکرار ترندهای گذشته ندارد و ترجیح میدهد خالق آثار جدید باشد.
∎