به گزارش ایرنا، سخنرانی هفت دقیقهای مهدی یونسی رستمی استاندار مازندران در مراسم استانی گرامیداشت روز خبرنگار که روز سهشنبه ۲۱ مرداد با حضور الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاعرسانی دولت برگزار شده بود، پیش از که سخنان یونسی رستمی به پایان برسد دچار حاشیه شد. دلیلش هم جا افتادن واژه «لایحه» در بخشی از اظهارات یونسی رستمی بود که فرصت را به دست منتقدان او داد تا با بازنمایی هشت ثانیه از یک سخنرانی هفت دقیقهای، موجی علیه او که نماینده عالی دولت است راه بیندازند و در برخی موارد نیز بدون توجه به جایگاه حقوقی کرسی استاندار، الفاظی ناشایست را به کار ببرند.
منتقدان استاندار مازندران در حالی شتابزده و بدون توقف انتقادها به او را بابت اظهارنظرش آغاز کردند و ادامه دادهاند که تمام تمرکزشان فقط بر هفت ثانیه از سخنرانی هفت دقیقهای یونسی رستمی است و توجهی به سایر بخشهای این سخنرانی ندارند.
رفتاری دور از اخلاق که در برخی رسانهها به عنوان یک تاکتیک برای تخریب سوژهها از آن بهره گرفته میشود. «من به حجاب و عفاف در جامعهای که گرسنه است اعتقادی ندارم، ما مسوول معیشت و اقتصاد مردم هستیم. » این جمله حاشیهسازی است که در بخشی از سخنرانی استاندار مازندران در مراسم روز خبرنگار بیان شد.
فیلمی که از سخنان استاندار مازندران در فضای مجازی بازنشر شده و دست به دست میشود، بخشی از اظهارات یونسی رستمی است. یعنی همین چند ثانیه که در زیر میبینید:
اما تمام حرفی که یونسی رستمی مطرح کرد این جمله نبود. استاندار مازندران در این سخنرانی نکاتی پیرامون اهمیت اولویتگذاری در تصمیمهای اجرایی مطرح کرده بود و به طور شفاف عنوان کرد که در شرایط کنونی باید تمرکز همه مسوولان بر رفع ناترازیهای حوزه انرژی و کاهش مشکلات اقتصادی اقشار مختلف جامعه باشد و موضوعی مانند لایحه عفاف و حجاب در این موقعیت زمانی اولویت اصلی نیست.
عصر همان روز نیز در خبری که پایگاه اطلاعرسانی استانداری مازندران منتشر کرد، از قول یونسی رستمی تاکید شد که از سخنانش در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار سوءبرداشت شده و منظورش این بوده که اجرای لایحه عفاف و حجاب، در شرایطی که مردم با مشکلات معیشتی و تورم دستوپنجه نرم میکنند، باید با ظرافت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.
علاوه بر این خبر تکمیلی و اصلاحی، یونسی رستمی در مصاحبه دیگری نیز اعلام کرد که منتقدان دچار سوءبرداشت شدهاند. او روز جمعه در پاسخ به خبرنگاران گفت: «بنده تحت هیچ شرایطی انکار عملی آموزههای دینی را قبول ندارم و معتقدم اجرای تام و تمام ضرورتهای دینی، مقوم فرهنگ اسلامی و حتی تمدن ایرانی و اسلامی است. من التزام عملی به واجبات دینی را یکی از شاخصهای اصلی تعیین مدیران استانی دانسته و میدانم و معتقدم در حکومت اسلامی مدیران باید نگاهی همهسویه و کلنگر داشته باشند. »
نکتهای که پیش و بیش از این باید به آن توجه کرد، اصل اظهارات استاندار مازندران است. یونسی رستمی در سخنرانیاش پیش از اینکه جمله حاشیهسازش را بیان کند، نکات مقدماتی دیگری درباره آزادی و قانون را نیز مطرح کرد که وقتی در کنار جمله «من به حجاب و عفاف در جامعهای که گرسنه است اعتقادی ندارم» قرار بگیرد، پازل صحبتهای او را تکمیل میکند.
فیلم زیر بخشی دیگر از صحبتهای یونسی رستمی در همان سخنرانی است که در روزهای اخیر منتقدانش توجهی به آن نکردند. چون بازنشر این قسمت از فیلم میتواند ادعای آنان را زیر سوال ببرد.
یونسی رستمی در این بخش از سخنرانیاش نکات قابل توجهی را بیان کرد که مکمل آن هشت ثانیه تقطیعشده حاشیهساز است و به طور آشکار نشان میدهد منظور او اولویتبندی مسائل اجرایی در کشور و ارجح بودن معیشت و اقتصاد بر اجرای لایحه عفاف و حجاب است. نکتهای که مورد توجه دولت و بسیاری از بزرگان حوزه سیاست نیز قرار دارد.
«آزادی را در چارچوب قانون و حدود شرع قبول دارم و انجام میدهم. اگر آزادی در چارچوب قانون نباشد به هرج و مرج کشیده میشود و اگر هم قانون بدون آزادی باشد به استبداد کشیده میشود. نقطه تعادل آزادی و قانون منجر به تعادل و پویایی و بالندگی سیستم میشود. آزادی مثل اکسیژنی است که برای حیات اجتماعی مهم است. مگر میشود بدون اکسیژن تنفس کنیم؟ آزادی هم همین است. اما اگر آزادی از مرز خودش عبور کند و به تخریب کشیده شود من جلوی آن را میگیرم. »
این جملههای استاندار مازندران همه ابهاماتی که منتقدان یا به عبارتی بهتر، مخالفان او با تقطیع و تحریف سخنانش ایجاد کردند را نقض میکند و نشان میدهد که در این ماجرا بدون آن که اصل داستان و روایت به مخاطب ارائه شود، مسیری برای تخریب ایجاد شده است.
به نظر میرسد آن چه که در روزهای اخیر و پس از مراسم روز خبرنگار در فضای رسانهای کشور علیه استاندار مازندران مشاهده شده، بیش از آنکه حاصل دغدغههای مبتنی بر ارزشها باشد، نتیجه و خروجی برخی غرضورزیها و انتقامجوییهای سیاسی است که از هر فرصتی برای رخنمایی در پوشش انتقاد بهره میگیرد. انتقادهایی که حاصل کجفهمی، سوءبرداشت یا غرضورزی باشند و همگی نیز حول محور تقطیع و تحریف میگردند و جان میگیرند.