شناسهٔ خبر: 74388596 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

از ۱۰ سال قبل اقداماتی برای جمع آوری و تنظیم نقشه آسیب‌های اجتماعی مدارس در دستور کار است اما...

دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل شدند اطلس آسیب اجتماعی اما آماده نشد

دانش‌آموزانی که سوژه جمع‌آوری اولین داده‌های مربوط به آسیب اجتماعی بودند، اکنون یا در مراحل آخر تحصیل خود هستند یا با گرفتن دیپلم از مدارس خارج شده‌اند.

صاحب‌خبر -

همشهری - محمد سرابی: سال‌ها طول کشید تا متولیان آموزش و پرورش بپذیرند که مدارس و جمعیت بزرگ دانش‌آموزان، یک کانون‌ بروز آسیب اجتماعی و در نتیجه نیازمند برنامه‌ریزی و رسیدگی منظم هستند. ۱۰ سال هم طول کشید تا اطلاعاتی از این آسیب‌ها جمع‌آوری شود. در ابتدا سخنی از موارد آسیب‌های اجتماعی و جزییات آن نبود اما آموزش و پرورش در بازبینی‌های بعدی اقدامات گوناگونی مانند تنظیم سند توسعه، ایجاد سامانه‌های ثبت اطلاعات و اکنون تدوین «اطلس آسیب‌های اجتماعی» انجام داد.

از یک سال گذشته وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم هم بارها بر تنظیم اطلس آسیب‌های اجتماعی تاکید کرده است.

۱۴ سال از «تحول» تا «اطلس»

دی ۱۳۹۰ - اقداماتی برای اصلاح و ایجاد تغییر در نظام آموزش و پرورش که در سال‌های ۸۰ شروع شده بود منجر به تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. این سند شامل هشت فصل است و در متن آن اثری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس نیست. تنها بر وظیفه و نقش اجتماعی آموزش و پرورش در قالب عبارات کلی تاکید شده است. در عمل این سند سرنوشت اجرایی خاصی پیدا نکرد.

بهمن ۱۳۹۴ - سند ائتلاف «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان» با نام «نماد» به منظور کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان تصویب شد، طبق این سند، آموزش و پرورش به همراه ۱۴ نهاد دیگر مکلف به اجرای نظام مراقبت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی است.

دی ۱۴۰۰ - خط ملی نماد با شماره ۱۵۷۰ با عنوان اورژانس اجتماعی دانش آموزان شروع به کار کرد تا دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان با آن تماس بگیرند. اطلاعات به دست آمده در سامانه نماد ثبت می‌شود. در دو سال بعد از آن بیش از ۵ میلیون دانش‌آموز در طرح نماد غربالگری شدند.

مرداد ۱۴۰۳ - بیش از ۲۰۸ هزار مصاحبه تشخیصی برای گروه‌های هدف طرح نماد انجام و ۱۱۶ هزار مدرسه وارد سامانه نماد شد و اطلاعات آسیب‌های اجتماعی به ثبت رسید. ۵ درصد از دانش آموزان، نیازمند بررسی بیشتر تشخیص داده شدند. این خط به صورت مرکز مشاوره تلفنی برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان درآمد و برخی از خانواده‌های برای درمیان گذاشتن مشکلات نوجوانان خود با آن ارتباط برقرار کردند.

مهر و بهمن ۱۴۰۳ - وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم در نشست‌های مختلف بر تنظیم اطلس آسیب‌های اجتماعی مدارس تاکید کرد. علیرضا کاظمی به صراحت گفت که آموزش و پرورش با تمام وجود درصدد کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد است و در این زمینه دانش‌آموزان در معرض آسیب، شناسایی شده و با کمک مشاوران از آسیب‌های احتمالی پیشگیری می‌شود.

مرداد ۱۴۰۴ - وزیر آموزش و پرورش مجددا از تدوین اطلس آسیب‌های اجتماعی سخن گفت و بیان کرد: «این اطلس، شامل اطلاعات دقیق و جزئی از وضعیت آسیب‌ها در تمام مناطق و ادارات آموزش و پرورش کشور است و مبنایی برای تصمیم‌گیری‌ها و مداخلات هدفمند خواهد بود.»

اورژانس اجتماعی تلفنی

در تماس با شماره ۱۵۷۰ با پاسخگویی سریع کارشناسان این مرکز روبه‌رو شدیم. کارشناس، بعد از پرسیدن پایه تحصیلی و مشکل دانش‌آموز، توصیه‌های اولیه را برای رفع آن ارائه و سپس اولیا را به مراکز مشاوره منطقه محل تحصیل راهنمایی کرد. در «اورژانس اجتماعی دانش آموزان» نام و مشخصات دانش‌آموز ثبت نمی‌شود و امکان دریافت مشاوره به صورت ناشناس وجود دارد.