غلامرضا شهریاری روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود:
با توجه به اینکه کلاهبرداری به یکی از چالشهای جدی افراد و کسبوکارها در دنیای امروزی تبدیل شده، آگاهی و اقدامات پیشگیرانه از اهمیت ویژهای در این زمینه برخوردار است.
وی از جمله این کلاهبرداریها به دریافت بیعانه و تحویل ندادن کالا اشاره کرد و گفت: این دسته از کلاهبرداران با انتشار آگهیهای جذاب و ترغیب خریداران به واریز بیعانه، پس از دریافت وجه، ناپدید میشود.
این وکیل دادگستری، فروش کالای تقلبی یا معیوب را نوع دیگری از کلاهبرداری برشمرد و گفت: در این مورد، فروشنده کالایی با مشخصات و کیفیت متفاوت از آنچه در آگهی ذکر شده به خریدار تحویل میدهد.
وی یادآور شد: فیشینگ و سرقت اطلاعات بانکی توسط کلاهبرداران با ارسال لینکهای جعلی دام دیگری است که نیازمند آگاهی افزایی به شهروندان است.
شهریاری تصریح کرد: یکی دیگر از موارد کلاهبرداری، سوء استفاده از اطلاعات شخصی کاربران است که باید راهکارهای جلوگیری از این کلاهبرداری به کاربران آموزش داده شود.
وی بر ارائه آموزشهای حقوقی به شهروندان از طریق رسانه ها و یا برپایی کارگاه های آموزشی در ادارات، مساجد و محلات تاکید کرد.
این وکیلی دادگستری افزود: شهروندان باید در صورت گرفتار شدن در دام کلاهبرداران، بلافاصله به مقامات قانونی گزارش دهند زیرا این اقدام نه تنها به حفظ حق و حقوقشان کمک میکند بلکه میتواند دیگران را نیز از خطرات احتمالی آگاه کند.
وی یادآور شد: دریافت مشاوره از وکلای متخصص و با تجربه میتوانند به شهروندان راهکارهای مفیدی ارائه دهد تا با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه، خطر کلاهبرداری به حداقل برسد.