شناسهٔ خبر: 74371666 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌و‌گو|

پیاده‌روی اربعین؛ مروری بر دستاوردهای فردی، ملی و بین‌المللی یک اجتماع میلیونی

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین دستاورد‌های تمدنی و فراملیتی بسیاری دارد گفت: این رویداد بستری برای شکوفایی فضایل اخلاقی و معرفتی و هماهنگی میان جامعه است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

عبدالله صلواتی استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران در گفت‌و‌گو با میزان  با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین دستاورد‌های تمدنی و فراملیتی بسیاری دارد و یکی از این دستاوردها، پیوند فراملیتی است گفت: سفر اجتماعی اربعین در پرتو شکوه خیره کننده انسان کامل، یعنی امام حسین (ع) و عنایات خاصه ایشان، اجازه نمی‌دهد تا مرز‌ها و خط کش‌های منطقه‌ای، بومی و ملی مانع از شکل‌گیری امت واحد در مقیاس جهانی شود.

وی به نقش موکب‌ها در ایجاد شبکه‌های اجتماعی پایدار اشاره و بیان کرد:موکب‌ها در این سفر، با همه تنوع‌های ملی و بومی خویش، سازه‌های قدرتمندی در بازتولید حس تعلق خاطر به افق حقیقت در مقیاس فراملیتی به روایت میزبان حقیقت، یعنی امام حسین (ع)، هستند. دگرخواهی و ایثار در این موکب‌ها نه دگرخواهی و ایثار فردی یا گروهی، بلکه دگرخواهی و ایثار فارغ از تعلقات فراملیتی است و در این دگرخواهی تنها «محب امام حسین (ع)» دیده می‌شود نه «همشهری من»، «فامیل من»، «هم نژاد»، «هم کشور»، «هم آیین» من.

وی پیاده‌روی اربعین را به عنوان تقویت کننده پیوند‌های خویشاوندی و خانوادگی مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: طیفی از پیاده‌روی‌های اربعین خانوادگی یا فامیلی است و این سفر اجتماعی این توان را دارد که ساحت معنوی و وجودشناختی خانواده و فامیل را بیش از پیش پررنگ و جهت‌گیری‌ها و نیاز‌های خانواده را دستخوش دگردیسی کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آنکه بر ظاهر پیاده‌روی اربعین متمرکز شده است، تشنگی و خستگی و بی خوابی و گرما و راه طولانی را می‌بیند. اما در فراسوی متن این رویداد دینی، سلامت معنوی، مدیریت ذهن، تعالی، هجرت اجتماعی به سوی حق، و تعمیق حیات و همبستگی اجتماعی موج می‌زند.

صلواتی تاکید کرد: زیارت به‌ ویژه زیارت امام حسین (ع)؛ زیارت اربعینی که مسبوق به پیاده‌روی است، هویتی اجتماعی دارد و در ادبیات دینی و عبادی ما «جمعیت» جلوه خاصی دارد و بر آن تأکید شده است و این مؤلفه در پیاده روی اربعین در اوج خویش قرار دارد؛ جمعیت در پیاده روی اربعین، از نمای وجودشناختی، حرکت از کثرت به وحدت و تأکید بر قدرت وجود جمعی در تعالی است.

وی بیان کرد: نمای جامعه شناختی، ما را آماده می‌کند برای احیا و تعمیق ارزش‌های ناب انسانی و دینی، شکل گیری و ارتقای هویت اجتماعی و دستیابی به همدلی، مواسات، نظم، انسجام و هماهنگی و تعمیق آنها؛ و از نمای روان شناختی انزواستیز، پریشان.گریز، تعلق‌آفرین، و آرامش پسند است.

وی با بیان اینکه پیاده‌‌روی اربعین در نمای اخلاقی، بستری برای شکوفایی فضایل اخلاقی و معرفتی و هماهنگی میان جامعه است و از نمای تمدنی، نمایش اقتدار جهانی اسلام و نماد جریانی نوین در شکل گیری و گسترش هسته سخت یک جهان جدید است.

وی رویکرد پیاده‌روی اربعین را از بعد روانشناختی قابل تامل دانست و گفت: ارتقای تاب آوری و تحمل رنج و رشد پس از تجربه سختی‌ها ناظر به نمای روان شناختی این رویداد بزرگ است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از منظر روان شناختی، برای حرکت معنوی و ساختن، نیاز به انگیزه‌های ثانوی یا انگیزه‌های اجتماعی داریم و هرچه این انگیزه‌ها قوی‌تر باشد حرکت موثرتر خواهد بود و تقرب به کانون پاکی‌ها و عشق و کرامت و حکمت، یعنی امام حسین (ع) از بزرگترین انگیزه‌ها است. این انگیزه می‌تواند فراروی عاطفی، روحی، و عقلی آدمی را به بهترین شکل تأمین کند.

وی افزود: من معتقدم پیاده‌روی اربعین هم ظرفیت بالایی دارد برای سلامت قلب و سلامت قلب کلید سلامت معنوی و روانی است. شایان توجه است که این سفر معنوی، صرفاً عهده دار تأمین مقدمات سلامت قلب فرد نیست، بلکه سلامت قلب خانواده، شهر، کشور و دنیا را می‌توان در قاب پیاده روی اربعین به نظاره نشست و این سلامت، ظرفیت تضمین سلامت معنوی برای جهان را دارا است.

انتهای پیام/