به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، سومین جلسه از دهمین فصل پاتوق فیلمکوتاه، عصر سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۴ با نمایش ۴ فیلمکوتاه ایرانی و یک فیلم کوتاه خرجی در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در این جلسه که به همت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، فیلمهای کوتاه «شطرنج آتش» به کارگردانی امیررضا دهقان، «جنگل» به کارگردانی محمدرضا مرادی، «مینو» به کارگردانی محمد باقری، «خودکشی به سبک نیچه» به کارگردانی پیام کردستانی و فیلم کوتاه «یه کاریش بکن» به کارگردانی دنیل سوئاروس روی پرده رفت و در ادامه آنتونیا شرکا منتقد سینمایی همراه با سعید نجاتی بهعنوان کارشناس و میزبان برنامه با کارگردانان این آثار به گفتوگو نشستند.
پس از نمایش فیلمهای کوتاه سومین برنامه از فصل تازه پاتوق فیلم کوتاه، کتاب «کشف فیلم کوتاه» نوشته سینتیا فلاندو که به کوشش پیمان فلاحی ترجمه شده است، توسط پونه ظفرنیا (مجری پاتوق) به مخاطبان معرفی شد. در این کتاب که توسط انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران و انتشارت آبان به چاپ رسیده، تاریخ و سبک فیلمهای کوتاه داستانی واقعنما را بررسی کرده است. این کتاب به بحث راجعبه اهمیت تاریخی فیلم کوتاه و به طور کلی تبیین و شناسایی خصایص زیباییشناختی فیلم کوتاه داستانی پرداخته است.
شعیبی: مهمتر از سینما، اخلاق را از «مجید جوانمرد» یاد گرفتم / او یکی از صادقترین، سالمترین و بااخلاقترین سینماگران است
بهروز شعیبی در آغاز برنامه، با دعوت از مجید جوانمرد اظهار داشت: بیستوپنج سال پیش افتخار داشتم مقابل دوربین آقای جوانمرد بازی کنم. بدون اغراق، از ایشان نکات بسیاری در کار آموختم، اما مهمتر از آن، اخلاق را یاد گرفتم. کار را میتوان از طریق مشاهده و تجربه فرا گرفت، اما آقای جوانمرد یکی از صادقترین، سالمترین و بااخلاقترین سینماگرانی هستند که در طول این سالها با آنان همکاری داشتهام. امروز بسیار خوشحالم که ایشان دعوت ما را پذیرفته و در جمع ما حضور دارند.
حسینی: جوان هستید چون فیلم میسازید
«روحالله حسینی» مدیر ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی نیز با اشاره به حضور هنرمندان و مخاطبان جوان در سالن پاتوق، خطاب به «مجید جوانمرد» گفت: این شور و شوق است که تداوم حیات سینما را به دنبال دارد و شما مادامی که پشت دوربین میروید و فیلم میسازید، همچنان جوان هستید.
او با اشاره به نگاهش به سینماگران خلاق و جوان در ادامه رویکردی که در مدرسه ملی سینما در دهه نود وجود داشت، ابراز امیدواری کرد که در سازمان سینمایی نیز از جوانان خلاق و نوآور سینماگر حمایت کند.
جوانمرد: ما عاشق سینما شده بودیم… / «خراش» و «خیابان» غریزی و تجربی بودند
در ادامه، مجید جوانمرد، فیلمساز پیشکسوت، در ابتدای سخنان خود گفت: در آن زمان، اولین فیلم هشت میلیمتری خود را با نام «عشق پوچ» ساختم. این اثر داستانی برگرفته از مسائل شخصی نوجوانان همسنوسال خودم بود؛ موضوعی که برایم کاملاً ملموس و قابل تحلیل بود. با توجه به شناخت و لمس این تجربهها، تصمیم گرفتم آن را در قالب فیلم ارائه کنم.
وی افزود: یکی از همکلاسیهایم در دوره دبیرستان نیز دوربین هشت میلیمتری داشت. با استفاده از این دوربین، فیلم خام را که به شکل قالبی مستطیل با ابعاد تقریبی ۱۰ در ۱۰ و ضخامت ۴ سانتیمتر بود، به قیمت ۵۰ تومان تهیه میکردیم. این فیلمها از نوع ریورسال بودند و نیاز به نگاتیو نداشتند. پس از فیلمبرداری، آنها را از طریق پست به آلمان یا فرانسه ارسال میکردیم تا در لابراتوار چاپ شوند و حدود دو ماه بعد به ما بازگردانده میشدند.
کارگردان فیلم «شکار» در ادامه گفت: پس از دریافت فیلم، با اشتیاق آن را بر روی پروژکتور یا آپارات تماشا میکردیم و سپس طبق فیلمنامه دکوپاژ شده، مونتاژ انجام میدادیم. این کار با استفاده از دستگاه اسپلایسر، سوهان و چسب مخصوص صورت میگرفت. با این حال، حتی با دقت فراوان، هنگام عبور از گیت آپارات گاهی صدای تقه شنیده میشد و تصویر میلرزید… تنها راه جلوگیری از این مشکل، فیلمبرداری دقیق بر اساس دکوپاژ نهایی و حذف نیاز به مونتاژ بود.
وی با یادآوری فضای آن سالها افزود: واقعا از این کار لذت میبردیم، ما مجذوب سینما، کارگردانی، فیلمبرداری، کادربندی و دکوپاژ شده بودیم. زمانی که آقای عیاری از وجود فیلمسازی دیگر در اهواز مطلع شد، به دیدارم آمد و پس از دیدن فیلم، مرا بسیار تشویق کرد. دوستی ما از همان زمان شکل گرفت و ادامه یافت.
کارگردان فیلم «دستمزد» اظهار داشت: فعالیت من با ساخت فیلمهای کوتاه آغاز شد؛ از فیلم ۷ دقیقهای تا آثار بلندتر که حتی به ۵۵ دقیقه رسید. متأسفانه دو فیلم آخرم با نامهای ملاقاتیها و زمزمه، که چکیده تجربههای سینمای ۸ میلیمتریام بودند، در اوایل انقلاب و به دلیل اعتماد به یکی از آشنایان برای شرکت در یک جشنواره از بین رفتند و هرگز بازنگشتند.
جوانمرد با اشاره به فعالیتهای پس از انقلاب افزود: پس از مدتی به واحد جنگ شبکه اول تلویزیون پیوستم و پنج سال در جبهه به ساخت فیلمهای مستند و گزارشی پرداختم. با این حال، همواره در اندیشه ورود به سینمای حرفهای بودم. نگارش چندین فیلمنامه را به وزارت ارشاد ارائه کردم که همگی رد شدند، تا اینکه فیلمنامه «شکار» به تصویب رسید. با وجود پیشنهاد فروش آن، تصمیم گرفتم خودم کارگردانی کنم. برای تأمین هزینهها، یک میلیون تومان از پدرم قرض گرفتم و با بازی پرویز پرستویی و خسرو شکیبایی؛ که در آن زمان چندان شناخته شده نبودند؛ تولید را آغاز کردم.
این کارگردان فعال سینمای آزاد دهه پنجاه اهواز گفت: پس از «عشق پوچ»، فیلم «خراش» را ساختم که امروزه آن را حتی بیش از فیلم کوتاه دیگرم، «خیابان» دوست دارم. این دو فیلم غریزی و تجربی بودند. با گذشت زمان، تحت تأثیر سینمای ایران و جهان، به سمت سینمای قصهگو گرایش پیدا کردم و تلاش کردم در مقیاس کوچک آثار حرفهای را بازآفرینی کنم.
قدردانی سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوانان از «مجید جوانمرد»
در پایان صحبتهای جوانمرد، روحالله حسینی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به همراه بهروز شعیبی با اهدای لوح تقدیر و هدایا، ضمن تقدیر از فعالیتهای جوانمرد، بر ارزش کارنامه این کارگردان قدیمی در سینمای کوتاه و بلند تأکید کردند و آرزوی تداوم فعالیتهای هنری و موفقیتهای آینده برای او داشتند. همچنین، دو اثر «خراش» و «خیابان» در ادامه نمایش داده شد.