شناسهٔ خبر: 74361048 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش خراسان رضوی:

تأخیر در فرآیند ثبت‌نام موجب کاهش اثربخشی آموزش و خروجی هنرستان‌ها خواهد شد

رئیس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: هرچه روند ثبت‌نام و تعیین رشته‌ها سریع‌تر و منظم‌تر انجام شود، شاهد جذب دانش‌آموزان با کیفیت‌تری خواهیم بود؛ از سویی به تأخیر افتادن این فرآیند موجب کاهش کیفیت ورودی‌ها و در نهایت کاهش اثربخشی آموزش و خروجی هنرستان خواهد شد.

صاحب‌خبر -

حسین حسین‌پور امروز چهارشنبه ۲۲ مرداد، در جلسه بررسی و هم‌افزایی پروژه راه‌اندازی اولین هنرستان جوار صنعت شهرستان چناران اظهار کرد: خراسان رضوی، به ویژه شهر مشهد و شهرستان‌های همجوار، ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دارند به طوری که بیش از ۱۰۰ هنرستان در مناطق مختلف به خصوص در جنوب شهر و محلات مشهد فعال هستند که رشته‌ها و تخصص‌های متنوعی ارائه می‌دهند.

وی بر تطابق کامل هنرستان‌ها و رشته‌های ارائه ‌شده با نیازهای صنعت منطقه تأکید و تصریح کرد: در گذشته تجربه داشته‌ایم که برخی رشته‌ها مانند اجرا در شرکت‌های صنعتی به دلیل عدم تطابق با شرایط آمایش و ظرفیت‌های بومی، موفقیت لازم را نداشته‌اند و مجبور به ایجاد تغییرات اساسی در برنامه‌ها شدیم.

رئیس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش خراسان رضوی بر دو شاخص کلیدی در موفقیت این پروژه اشاره و اظهار کرد: تناسب کامل رشته‌ها با نیازهای صنعت شهرستان و توجه دقیق به ظرفیت‌های منطقه‌ای و آمایش آموزشی از جمله این شاخص‌ها هستند.

وی افزود: در شهرک صنعتی توس، با اجرای طرح برون‌سپاری آموزش، رشته‌های تخصصی در حال اجرا است، به گونه‌ای که دانش‌آموزان پایه دوازدهم همزمان با تحصیل در خطوط تولید کارخانه‌ها فعالیت عملی داشته و حقوق نیز دریافت می‌کنند؛ قطعاً این مدل آموزشی که دانش‌آموز در نقش نیروی فعال کارخانه باشد، نمونه موفقی است که باید در هنرستان جوار صنعت شهرستان نیز اجرا شود.

حسین‌پور با بیان اینکه ضرورت دارد که محتوای آموزشی متناسب با توانمندی‌ها و نیازهای واقعی صنعت تنظیم شود تا دانش‌آموزان از پایه دهم به تدریج آماده ورود به بازار کار تخصصی باشند؛ از همه مسئولان و دست‌اندرکاران خواست با جدیت این موضوع را پیگیری و در اولین فرصت نسبت به نهایی کردن رشته‌ها و ثبت‌نام دانش‌آموزان اقدام کنند تا شاهد اثرگذاری مثبت و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری و کمبود مهارت در شهرستان باشیم.

خراسان رضوی در جایگاه برتر توسعه متوازن آموزشی کشور

حسن عدالت‌جو -معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی- در ادامه گفت: نقش آموزش و پرورش در جامعه بسیار کلیدی و اساسی است و تا زمانی که نظام آموزشی به درستی شکل نگیرد، جامعه نیز به شکل مطلوب رشد نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در خراسان رضوی اقدامات چشمگیری در راستای توسعه آموزش‌های مهارتی انجام شده و این استان در شاخص‌های توسعه متوازن آموزشی در جایگاه برتر کشور قرار دارد، به برنامه توسعه هفتم کشور اشاره و اظهار کرد: هدف پیش‌بینی شده برای نرخ ثبت‌نام در هنرستان‌ها در برنامه توسعه هفتم، ۵۰ درصد است که خوشبختانه استان خراسان رضوی از این نظر جلوتر از بسیاری استان‌ها حرکت می‌کند و در تلاش است این میزان را افزایش دهد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اقدامات، توسعه هنرستان‌های وابسته است که با همکاری سایر دستگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، بستر مناسبی برای آموزش مهارت‌های کاربردی و تخصصی فراهم می‌آورد.

عدالت‌جو با تأکید بر اهمیت تربیت نیروی متخصص و کارآمد برای صنعت و اقتصاد استان، اظهار کرد: تجربه کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد توسعه آموزش‌های مهارتی و ارتقاء مهارت نیروی کار، نقش مهمی در رشد اقتصادی دارد و ما نیز باید این مسیر را با جدیت پیگیری کنیم.

وی همچنین از پیگیری‌های مستمر نمایندگان مجلس و مسئولان استانی در حمایت از پروژه هنرستان جوار صنعت تقدیر کرد و گفت: امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌ها و تحقق تفاهم‌نامه‌های موجود، بتوانیم گام‌های مؤثری در جهت تحقق این طرح مهم برداریم و زمینه اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی شهرستان و استان را فراهم کنیم.

وی بر اهمیت هماهنگی و همکاری بیشتر بین اداره کل آموزش و پرورش، شهرک‌های صنعتی و سایر نهادهای مرتبط تأکید و ابراز امیدواری کرد: این پروژه به الگویی موفق در آموزش مهارتی در استان خراسان رضوی تبدیل شود.

راه‌اندازی نخستین هنرستان جوار صنعت چناران

حسین غریب فرماندار شهرستان چناران در ادامه گفت: راه‌اندازی نخستین هنرستان جوار صنعت شهرستان، نه تنها گامی اساسی در توسعه آموزش‌های فنی و مهارتی دانش‌آموزان محسوب می‌شود، بلکه می‌تواند به‌صورت مستقیم در تأمین نیازهای نیروی انسانی بومی صنایع شهرستان نقش مؤثری ایفا کند.

وی با اشاره به دغدغه‌های مطرح شده از سوی شهروندان درباره فرصت‌های شغلی بیان کرد: در سال‌های اخیر بارها مطرح شده که چرا فرصت‌های شغلی شهرستان به نیروهای غیربومی اختصاص پیدا می‌کند و صنایع به جای بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی، مجبور به جذب نیروی کار از مشهد یا سایر مناطق هستند؛ اگر بخواهیم این مشکل را به‌صورت پایدار حل کنیم، باید از ریشه شروع کنیم که یکی از راهکارهای اساسی ایجاد و توسعه آموزشگاه‌های مهارتی و هنرستان‌های تخصصی در مجاورت صنایع است.

فرماندار شهرستان چناران افزود: در این پروژه با مشارکت همه نهادها از جمله آموزش و پرورش، صنعت، شهرداری، بخش خصوصی و خیرین، هنرستانی را راه‌اندازی خواهیم کرد که به‌طور مستقیم پاسخگوی نیازهای روز صنعت شهرستان باشد؛ در فاز نخست، سه رشته فنی و کاربردی شامل الکترونیک صنعتی، تأسیسات و الکتروتکنیک تعریف شده است.

وی با اشاره به هزینه‌های قابل توجه صنایع در انتقال نیروی انسانی از دیگر شهرها اظهار کرد: صنایع شهرستان ماهانه حدود ۳۰ میلیون تومان برای سرویس ایاب و ذهاب از مشهد هزینه می‌کنند؛ اگر این هزینه به‌صورت هدفمند صرف تجهیز و راه‌اندازی هنرستان شود، به جای یک هزینه مصرفی ماهانه، سرمایه‌گذاری بلندمدتی در تربیت نیروی ماهر انجام می‌گیرد.

غریب خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با حمایت دستگاه‌های دولتی نزدیک به ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان تجهیزات تأمین شده یا در حال تأمین است، اما برای تکمیل پروژه نیازمند مشارکت عملی و جهادی بخش خصوصی هستیم. هر یک از فعالان حوزه صنعت می‌توانند با تأمین ابزار کارگاهی، دستگاه جوش، سیم مصرفی و ملزومات آموزشی سهمی هر چند جزئی اما تأثیرگذار داشته باشند.

فرماندار چناران با تشریح مدل آموزشی تلفیقی هنرستان گفت: دانش‌آموزان به صورت تلفیقی سه روز در هفته در مدرسه آموزش می‌بینند و سه روز در مجتمع‌های صنعتی به صورت عملی فعالیت خواهند کرد؛ این مدل پاسخگو به دغدغه والدین درباره آینده شغلی فرزندان و نیاز صنایع به نیروی ماهر است.

حمل و نقل و فاصله دانش‌آموزان از محل آموزشگاه مهم‌ترین چالش است

محسن رهنما مدیر آموزش و پرورش شهرستان چناران در ادامه بر اهمیت هماهنگی بین آموزش و پرورش و واحدهای صنعتی تأکید و اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر تلاش شده است که دانش‌آموزان شهرستان چناران با مهارت‌های مورد نیاز صنعت آشنا شوند و با ایجاد هنرستان جوار صنعت، زمینه تربیت نیروی متخصص و متناسب با نیازهای بازار کار فراهم شود.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت بیش از ۳۰۰ واحد فعال صنعتی در شهرستان، نیاز به نیروهای فنی، تکنسین و مهندس احساس می‌شود و باید تلاش کنیم دانش‌آموزان به رشته‌هایی هدایت شوند که پاسخگوی نیازهای واقعی بازار کار باشند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان چناران بیان کرد: طبق آمار سال گذشته، نزدیک به ۷۰ درصد دانش‌آموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در مسیر مهارت‌آموزی و آموزش حرفه‌ای قرار دارند که این مسیر تلفیقی از دانش و مهارت است و تأثیر بسزایی در اشتغال آنان خواهد داشت.

وی یکی از چالش‌های مهم را مسئله حمل و نقل و فاصله دانش‌آموزان از محل آموزشگاه دانست که باید با برنامه‌ریزی دقیق و حمایت‌های لازم برطرف شود تا هیچ مانعی برای حضور دانش‌آموزان نداشته باشیم.

انتهای پیام