شناسهٔ خبر: 74356161 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

فورد با یک نقشه جدید به جنگ خودروهای برقی چینی می‌رود

صاحب‌خبر -

فورد با رونمایی از یک پلتفرم جهانی و فرایند تولید انقلابی، خود را برای ساخت خودروهای برقی ارزان‌قیمت آماده می‌کند. آیا این پایانی بر سلطه چینی‌ها خواهد بود؟

شرکت فورد سرانجام از استراتژی جدید خود برای تولید خودروهای برقی ارزان‌قیمت پرده برداشت. این شرکت قصد دارد با یک پلتفرم کاملا جدید و فرایند تولید انقلابی به رقابت با غول‌های چینی و تسلا برود. این برنامه جاه‌طلبانه در حالی اعلام می‌شود که فورد فقط امسال بیش از ۵ میلیارد دلار در بخش خودروهای برقی و نرم‌افزار ضرر خواهد کرد.

فورد می‌گوید کد تولید خودروهای برقی اقتصادی را پیدا کرده است. این خودروساز آمریکایی قصد دارد خانواده‌ای از محصولات الکتریکی ارزان را در کارخانه کنتاکی خود تولید کند. اولین محصول این خانواده یک پیکاپ چهار در میان‌رده با قیمت ۳۰ هزار دلار خواهد بود که در سال ۲۰۲۷ به بازار می‌آید. فورد این لحظه را با انقلاب مدل T در تاریخ خود مقایسه می‌کند.

پلتفرم جهانی فورد برای تولید خودروهای برقی ارزان‌قیمت

محصولات جدید فورد بر اساس یک پلتفرم جهانی و ماژولار ساخته می‌شوند. این پلتفرم قابلیت مقیاس‌پذیری دارد و می‌توان از آن برای تولید انواع خودرو مثل پیکاپ، ون و شاسی‌بلند استفاده کرد. این خودروها کاملا نرم‌افزارمحور هستند و سیستم‌عامل آن‌ها به‌مرور زمان با آپدیت‌های از راه دور (OTA) بهبود پیدا می‌کند.

پلتفرم جهانی فورد برای تولید خودروهای برقی ارزان‌قیمت پلتفرم جهانی فورد برای تولید خودروهای برقی ارزان‌قیمت

باتری‌های این پلتفرم از نوع لیتیوم آهن فسفات (LFP) خواهند بود. این باتری‌ها دوام بیشتر، سرعت شارژ بالاتر و قیمت پایین‌تری نسبت به باتری‌های فعلی فورد دارند. استفاده از باتری‌های LFP که فاقد کبالت و نیکل هستند هزینه تولید را به‌شدت کاهش می‌دهد. قیمت سلول‌های LFP بیش از ۲۰ درصد ارزان‌تر از سلول‌های نیکل کبالت منگنز (NCM) است.

بیشتر بخوانید

طراحی این پلتفرم جهانی بسیار ساده‌تر شده است. خودروهای جدید ۲۰ درصد قطعات کمتر و ۲۵ درصد اتصالات کمتری دارند. برای مثال سیم‌کشی پیکاپ جدید حدود ۱.۳ کیلومتر کوتاه‌تر و ۱۰ کیلوگرم سبک‌تر از فورد موستانگ مک-ای است. این سادگی باعث می‌شود زمان مونتاژ نهایی تا ۱۵ درصد سریع‌تر شود.

درخت مونتاژ؛ انقلابی در خط تولید فورد

فورد فرایند تولید خود را نیز متحول کرده است. این شرکت خط مونتاژ خطی سنتی را که بیش از ۱۲۰ سال پیش با مدل T معرفی کرد با یک ساختار جدید به نام درخت مونتاژ (Assembly Tree) جایگزین می‌کند. در این روش به جای یک نوار نقاله طولانی، سه خط مونتاژ فرعی به‌طور همزمان کار می‌کنند و در انتها به هم متصل می‌شوند.

این فرایند به فورد اجازه می‌دهد بخش‌های جلو، عقب و میانی خودرو را جداگانه تولید کند. بخش میانی در واقع یک سینی ساختاری برای باتری است که به‌عنوان کف خودرو نیز عمل می‌کند. این طراحی مرکز ثقل را پایین می‌آورد و فضای داخلی را افزایش می‌دهد. فورد ادعا می‌کند پیکاپ جدیدش حتی بدون احتساب فضای بار و صندوق جلو، فضای سرنشین بیشتری از تویوتا RAV4 دارد.

پلتفرم جهانی فورد برای تولید خودروهای برقی ارزان‌قیمت پلتفرم جهانی فورد برای تولید خودروهای برقی ارزان‌قیمت

این بهینه‌سازی‌ها به معنی یک خودروی کسل‌کننده نیست. فورد قول داده است این خودروهای برقی ارزان‌قیمت شتابی هیجان‌انگیز خواهند داشت. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت پیکاپ جدید حدود ۴.۵ ثانیه خواهد بود که با موستانگ اکوبوست چهار سیلندر برابری می‌کند.

پروژه محرمانه فورد و رقابت با غول‌های جهانی

این پلتفرم و فرایند تولید جدید حاصل یک پروژه سه ساله در تیم محرمانه فورد در سیلیکون‌ولی است. این تیم که با نام اسکانک‌ورکس (Skunkworks) شناخته می‌شود وظیفه داشت تمام فرایندهای قدیمی را کنار بگذارد و از صفر شروع کند. رهبری این تیم بر عهده آلن کلارک است که ۱۲ سال سابقه کار در تسلا را دارد.

داگ فیلد مدیر ارشد بخش خودروهای برقی و طراحی فورد می‌گوید: ما برای رقابت با بهترین‌های جهان یک مسیر جسورانه و دشوار را آغاز کرده‌ایم. ما با یک صفحه سفید شروع کردیم تا پیچیدگی را از بین ببریم و چیزی واقعا جدید خلق کنیم.

این تلاش‌ها برای آینده فورد حیاتی است. این شرکت در رقابت با تسلا، جنرال موتورز و به‌خصوص خودروسازان چینی مثل بی‌وای‌دی (BYD) نیاز فوری به سودآوری در بخش برقی دارد. فورد پیش از این برخی برنامه‌های خود را به دلیل کاهش تقاضا و چالش‌های فروش به تعویق انداخته بود. حالا باید دید آیا این نقشه جدید می‌تواند فورد را به مسیر موفقیت برگرداند یا نه.